در روزهای گرم آب بنوشید، نه نوشابه!
13 خرداد 1399 ساعت: 13:3



با گرم‌ شدن هوا، نیاز بدن به آب افزایش پیدا می کند زیرا تعریق زیاد مهم‌ترین روش برای تنظیم دمای درونی است. البته برای نوشیدن آب نباید منتظر احساس تشنگی بود زیرا در این حالت، بدن دچار کم‌آبی است و تشنگی به‌عنوان هشدار ظاهر می‌شود. 

در کل، آب مهم‌ترین ترکیب بدن است که از جمله تاثیرات آن، کمک به تنظیم دمای اندام‌های درونی است. با گرم‌ شدن هوا، بدن برای محافظت در برابر گرما تعریق بیشتری خواهد داشت. تعریق پوست را خنک‌ و به بهبود خونرسانی کمک می‌کند. افزایش تعریق بدن طبیعتا حجم زیادی از آب را کاهش می‌دهد که درنتیجه فشار بیشتری به کلیه‌ها برای دفع مواد زائد وارد می‌کند. از همین‌رو، نوشیدن آب حدود 5/1 تا 2 لیتر برای جبران این نیاز ضروری است. 

 

آب خیلی سرد ننوشید


مسلما آب بهترین انتخاب برای تامین رطوبت بدن است. البته افزودن چند قطره آب لیموترش تازه نیز توصیه می‌شود زیرا بزاق را تحریک و مانع از خشکی دهان در روزهای گرم می شود و حتی عطش نوشیدن مکرر آب را نیز برطرف می‌کند. البته باید از نوشیدن آب خیلی سرد اجتناب کرد زیرا باعث انقباض عروق خونی سیستم گوارش می‌شود. در واقع، در شرایط گرما عروق اتساع پیدا می‌کنند و زمانی که با سرمای زیاد مواجهه شوند، ناگهان منقبض خواهند شد. به علاوه، فعالیت مضاعف در سیستم گوارش برای تنظیم دمای درونی با تولید گرما همراه است و در نتیجه احساس تشنگی و تمایل به نوشیدن دوباره آب را درپی دارد.

 

زیاده روی نکنید


بعضی از افراد تصور می‌کنند که در روزهای گرم باید مقدار زیادی ‌آب بنوشند. نوشیدن حجم زیاد آب موجب عدم تعادل املاح خون می‌شود که در دوران سالمندی و در صورت مصرف برخی داروها تشدید می‌شود. این حالت حتی ممکن است به اختلالات نورولوژیک نیز برسد و شماری از مراجعه ها به اورژانس را در روزهای گرم شامل ‌شود. 

 

نوشابه و آبمیوه ممنوع


نوشابه انتخاب مناسبی برای روزهای گرم نیست زیرا برخلاف احساس خنکی اولیه، موجب دفع آب از بدن و کم‌آبی می‌شود. آبمیوه‌های صنعتی نیز توصیه نمی‌شوند زیرا حاوی مقدار زیادی شکر هستند. البته از آبمیوه طبیعی و آب سبزیجات می‌توان در حد متعادل استفاده کرد. 

 

شیره نارگیل؛ یک انتخاب مناسب


شیره طبیعی نارگیل ساختاری شبیه پلاسما دارد و در تامین آب بدن موثر است. نوشیدن این ماده همچنین به حفظ شادابی پوست کمک می‌کند و ترکیبی به‌ نام سیتوکینین در آن، مانع از بروز چروک‌های پوست می شود.  

 

احتیاط در نوشیدن چای و دمنوش 


چای کمرنگ و دمنوش‌های گیاهی نیز به تامین آب بدن کمک می‌کنند اما نباید زیاد مصرف شوند زیرا تاثیر دیورتیک (ادرارآوری) دارند. این تاثیر در چای پررنگ و قهوه بیشتر خواهد بود. بنابراین، بهتر است این نوشیدنی‌ها رقیق، بدون شکر و ولرم میل شوند.

 

سوپ؛ غذای مناسب


سوپ سبزیجات حاوی آب و املاح است که تعادل املاح بدن ناشی از تعریق را تنظیم می‌کند. به علاوه، فیبر موجود در حفظ آب بدن برای مدت طولانی موثر است. البته سوپ رقیق و بدون نمک و ادویه زیاد ارجحیت دارد.

 

ترجمه:‌ مریم سادات کاظمی

منبع: numerama.com

پنج پیشنهاد ضد تشنگی​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو