رژیم محدود؛ بدتر از آنچه تصور می‌کنید!
12 خرداد 1399 ساعت: 21:3



این روزها انواع رژیم‌های سریع مرسوم شده که با محدودیت شدید، افراد را به کاهش وزن در مدت کوتاه وسوسه می‌کنند. شاید در ابتدا فرد از کاهش وزن فوری اش خوشحال شود اما این تاثیر خیلی زود برطرف خواهد شد. علاوه براین، چنین رژیم‌هایی تاثیر جدی بر سلامت بدن دارد که شاید کمتر موردتوجه باشد.

با وجود آنکه رعایت رژیم غذایی سخت و محدودکننده به‌سرعت موجب کاهش چند کیلوگرم از وزن می‌شود اما در مدت کوتاهی، دوباره وزن به حالت اول و حتی بیشتر برمی‌گردد. این رژیم‌های غذایی با کاهش جدی کالری همراه است که منجر به تحلیل عضلانی می‌شود. ممکن است ابتدا این شرایط راضی‌کننده باشد اما به‌تدریج نگرانی در مورد کمبودهای غذایی و تاثیرهای روانی ناشی از کمبودهای غذایی فرد را ترغیب به رعایت تغذیه معمولی می‌کند. در نتیجه این تغییر متابولیک، بدن دچار افزایش تجمع چربی و بازگشت وزن حتی بیش از حد اول می‌شود. در واقع، محرومیت غذایی در بدن به حالت هشدار باقی مانده و در این فرصت برای جبران نیاز آینده، مقدار بیشتری را ذخیره می‌کند. 

 

به علاوه، رژیم‌های سختگیرانه عوارض بسیار جدی بر سلامت قلب، کلیه‌ها حتی وضعیت روانی فرد دارند به‌طوری که زمینه بروز افسردگی و اختلالات رفتارهای غذایی را افزایش می‌دهد. همچنین، کاهش و افزایش مداوم وزن نیز بر متابولیسم بدن، تاثیرهای آن نظیر کنترل قند خون و... تاثیر می‌گذارد. 

 

طی دوران رژیم محدودکننده، غذا کمتر از حد طبیعی برای تامین کالری، ویتامین‌ها و موادمعدنی دریافت می‌شود. معمولا برای کاهش کالری، مصرف گوشت قرمز و منابع نشاسته ای کاهش پیدا می کند که مانع از تامین ریزمغذی‌های ضروری مانند آهن، ویتامین‌های گروه B و... می‌شود که به‌تدریج این کمبودها با علائمی مانند خستگی شدید، سردرد ، شکنندگی موها و ناخن‌ها و... بروز پیدا می‌کنند.

 

همچنین، زمانی که رژیم غذایی فاقد چربی‌های مفید نباشد، نیاز بدن به این چربی‌ها مانند امگا3 تامین نمی‌شود. اسیدهای چرب امگا 3 به دلیل آنکه در ساختار سلولی شرکت دارند، در فعالیت‌های فیزیولوژیک بدن نقش حیاتی دارند که در نتیجه عملکرد اندام‌های مختلف با کمبود آنها، دچار اختلال می‌شود. به علاوه در این رژیم‌ها، بدن برای تامین نیاز خود به جای استفاده از چربی‌های ذخیره‌ شده از عضلات استفاده می‌کند زیرا سوخت و ساز چربی در طولانی مدت اتفاق می‌افتد.

 

یادتان باشد که...

بهترین روش برای کاهش وزن، رعایت رژیم غذایی متناسب با سن، وزن و وضعیت جسمانی تحت نظر متخصص تغذیه است. البته ورزش و فعالیت فیزیکی نیز برای رسیدن به هدف مطلوب و در کنار رژیم غذایی ضروری خواهد بود.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:ies-geneve.ch

چرا با رعایت رژیم غذایی، وزن مان کم نمی‌شود؟​​​
آیا قهوه لاغر می‌کند؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو