تاثیر "شیردهی" در برابر دیابت
12 خرداد 1399 ساعت: 16:3



شیردهی به نوزاد سبب ترشح سروتونین می‌شود و عملکرد سلول‌های بتا در پانکراس را بهبود می‌دهد. این روند خطر ابتلا به دیابت پس از زایمان را کاهش می‌دهد. 

فواید شیردهی بر سلامت بانوان کاملا تایید شده‌است.



ازجمله می‌توان به محافظت کودک در برابر بسیاری از بیماری‌ها، پیشگیری از آسم و مقابله با برخی سرطان‌های زنانه اشاره کرد.  


اما نتایج مطالعات جدید محققان کره جنوبی که نتایج آن در نشریه Science Translational Medicine به چاپ رسید، تاثیر دیگری را بر این فواید افزوده است. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که شیردهی احتمال دیابت را در بانوان کاهش می‌دهد.


پرولاکتین، سروتونین و سلول‌های بتا در پانکراس


محققان برای بررسی ارتباط شیردهی و دیابت، مطالعه‌ای روی 174 خانم، دو ماه پس از زایمان انجام دادند که 85 نفر آنها به نوزاد خود شیر می‌دادند. آنها وضعیت این خانم‌ها را حداقل تا 3 سال بعد بررسی کردند و متوجه شدند ترشح پرولاکتین؛ هورمون موثر در تولید شیر، تعداد سلول‌های بتا در پانکراس را نیز افزایش می‌دهد. 


سلول‌های بتا در تنظیم قند خون تاثیر دارند و موجب تولید سروتونین؛ هورمون شادی طی دوران شیردهی نیز می‌شوند. سروتونین همچنین تاثیر آنتی‌اکسیدانی بر سلول‌های پانکراس نیز دارد. به‌همین دلیل، محققان به این نتیجه رسیدند که شیردهی تحت تاثیر دو فرایند افزایش سلول‌های بتا و بهبود عملکرد آنها در کاهش ابتلا به دیابت پس از زایمان موثر است. البته این تاثیر حتی پس از قطع شیردهی نیز ادامه دارد زیرا به‌طور قابل توجهی متابولیسم بدن مادر را بهبود می‌بخشد


دیابت بارداری؛ خطر سلامت مادران حتی پس از زایمان


براساس گزارش مرکز مطالعات دیابت در اروپا، بین 10 تا 20% خانم‌ها طی دوران بارداری مبتلا به دیابت هستند. پس از زایمان نیز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می‌تواند تا 7 برابر افزایش یابد و تا 25 سال بعد ادامه دارد. برای مقابله با این زمینه خطر بالا، توصیه به رعایت سبک زندگی سالم یعنی ورزش منظم، تغذیه صحیح، تناسب اندام و پرهیز از استرس مزمن و دخانیات پس از زایمان می‌شود اما مطالعات جدید بیانگر تاثیر مضاعف شیردهی در این زمینه نیز خواهدبود


مترجم: مریم سادات کاظمی

منبع www.pourquoidocteur.fr

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو