چرا با رعایت رژیم غذایی، وزن مان کم نمی‌شود؟
10 خرداد 1399 ساعت: 21:3



بسیاری از افراد برای کاهش وزن عادت های غذایی را تغییر می‌دهند اما پس از مدتی وزن شان کم نمی‌شود. این حالت معمولا با احساس ناامیدی همراه است اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب ابتدا باید آنچه مانع از کاهش و رسیدن به وزن ایده‌ال می‌شود را شناخت.

مواردی را که در ادامه این مطلب به آنها اشاره شده است، همان هایی هستند که باید در طول پیروی از یک رژیم غذایی کمم کالری و با هدف کاهش وزن به آنها توجه کرد. 

 

عدم تناسب رژیم با ساختار بدنی


یک نوع رژیم غذایی صرفا نمی‌تواند برای همه تاثیر یکسانی داشته باشد زیرا ساختار بدنی، عملکرد سیستم گوارشی، سیستم هورمونی و... در افراد، متفاوت است. بهترین روش برای انتخاب رژیم غذایی مشورت با متخصص تغذیه و رعایت اصول کاهش وزن براساس وضعیت جسمانی و نیازهای بدن خواهد بود.

 

خواب نامنظم


خواب علاوه بر احساس نشاط و رفع خستگی، نقش مهمی در اضافه وزن دارد. خواب نامنظم و بیدار ماندن‌های شبانه تاثیر مستقیمی بر هورمون‌های گرلین و لپتین دارد. گرلین هورمون اشتهاست و زمانی که ریتم خواب برهم بخورد، افزایش پیدا می کند. لپتین نیز که به‌عنوان ضدگرسنگی عمل می‌کند، در این شرایط بسیار کم ترشح می‌شود. 

 

غذاخوردن در بشقاب بزرگ


هرچه بشقاب بزرگتر باشد، طبیعی است که غذای بیشتری سرو می‌شود اما معمولا توجهی به افزایش کالری نمی شود. یه علاوه، جلوگیری از اسراف نیز افراد را ترغیب به تمام‌ کردن غذا می‌کند. بر اساس مطالعات، همه، 90 درصد غذای سرو شده را می‌خورند بدون اینکه بدانند کالری بیشتری دریافت می‌کنند. 

 

عادت های غذایی نادرست اطرافیان


خوردن سبزیجات بخارپز در شرایطی که اطرافیان هنگام تماشای تلویزیون چیپس و پفک می‌خورند، مشکل است. این نکته از لحاظ علمی ثابت شده و دانشمندان متوجه شده‌اند که روابط صمیمی با دیگران، آنها را ترغیب به همراهی در غذا خوردن حتی در حد زیاد می‌کند. 

 

حذف کامل چربی‌ها و کربوهیدرات ها

منابع غذایی کربوهیدرات های پیچیده و چربی‌های غیراشباع تاثیر بسیار خوبی در مقابله با اضافه وزن دارند. این گروه از کربوهیدرات ها هضم طولانی‌ دارند و به همین دلیل ضدگرسنگی محسوب می‌شود. اسیدهای چرب ضروری موجود در چربی های اشباع هم باعث تبدیل چربی‌های ذخیره بدن به انرژی و کاهش التهابات خواهند شد. بنابراین باید منابع غذایی سالم و مغذی را انتخاب کرد.

 

استرس مزمن


استرس و نگرانی زمینه افزایش وزن را فراهم می‌کنند. براساس مطالعات، ترشح کورتیزول یا همان هورمون استرس، تاثیر مستقیمی با تجمع چربی در بافت شکم، ران و باسن دارد. این چربی‌ها نسبت به انسولین مقاوم هستند و به‌سختی از بین می‌روند.

 

غذاخوردن سریع


جویدن کامل لقمه‌ها روش خوبی برای کاهش وزن است زیرا غذا خوردن زمان بیشتری ادامه پیدا می کند و با انتقال پیام سیری به مغز پس از 20 دقیقه، گرسنگی برطرف می‌شود. شمارش 30 تا 40 مرتبه جویدن لقمه، گرفتن قاشق با دست مخالف و گذاشتن قاشق و چنگال در بشقاب پس از هر لقمه به آهسته غذا خوردن کمک می‌کند. 

 

احتباس آب بدن


یکی از موانع شایع در کاهش وزن به‌خصوص برای خانم‌ها، احتباس آب در بدن است. این حالت در سیکل‌های قاعدگی شایع خواهد بود. البته نوشیدن مرتب آب، ورزش منظم و ماساژ اندام‌های درگیر به رفع آن کمک می‌کند. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Elle.fr
چرا بعضی افراد زیاد می‌خورند ولی چاق نمی‌شوند؟!​​​
چه میزان کاهش وزن در ماه مجاز است؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو