وقتی رژیم غذایی را می‌گیرید و رها می‌کنید، چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟
10 خرداد 1399 ساعت: 14:3



بعد از یک سال، حداقل یک‌سوم افراد دوباره به وزن قبل بازمی‌گردند. بعد از 5 سال هم، تقریبا هیچ کس آن را ادامه نمی‌دهد.
رژیم غذایی بدون میوه 
این نوع رژیم غذایی دشوار است و اینکه یک روز در هفته را آزاد باشید و هرچه می‌خواهید بخورید. در هر صورت مهم نیست که چه رژیم غذایی را امتحان می‌کنید، داده‌ها موجود است و پیام آن هم واضح است: این نوع رژیم غذایی تاثیری ندارد.
حداقل اگر در درازمدت آن را ادامه می‌دادید. مطمئنا، می‌توانستید وزن خود را کاهش دهید، اما بعد از یک سال، حداقل یک‌سوم افراد دوباره به وزن قبل بازمی‌گردند. بعد از 5 سال هم، تقریبا هیچ کس آن را ادامه نمی‌دهد.
 
تحمل بیش از حد گرسنگی
 
سلول‌های چربی هورمونی به نام «لپتین» تولید می‌کنند. هنگامی که چربی کافی ذخیره شد، به مغز فرمان می‌دهد. کاهش وزن و ذخیره کمتر چربی به معنی تولید لپتین کمتر است که موجب گرسنگی می‌شود. بعلاوه، بدن ما برای صرفه جویی در میزان انرژی، کندتر کار انجام می‌دهد. بنابراین هنگامی که رژیم غذایی را رها می‌کنید، اشتهای زیادی دارید؛ اما کالری کمتری می‌سوزانید. به همین دلیل است که پس از چند دوره انجام رژیم‌های غذایی و رها کردن آن، ممکن است وزن بیشتری نسبت به زمان شروع رژیم پیدا کنید
 
چربی بیشتر و عضله کمتر
 
وقتی چندین کیلوگرم از وزنتان کم می‌کنید، چربی و عضله را با هم از دست می‌دهید. وقتی به وزن قبلی برمی‌گردید چربی زودتر تشکیل می‌شود. تا زمانی که اشتهایتان زیاد است، ماهیچه هم رشد می‌کند و چربی بدن نیز زیاد می‌شود. به نظر عجیب است؛ اما این مساله برای افراد لاغر بیشتر از افرادی که اضافه وزن دارند، مشکل ایجاد می‌کند. وقتی که این چرخه بارها و بارها تکرار می‌شود، میزان چربی بدن بیشتر و حجم عضلات کمتر می‌شود.
 
تغییرات عمیق درون بدن
 
فقط چند کیلوگرم وزن اضافی می‌تواند تغییرات عظیمی در بدن ایجاد کند. بدنتان بیشتر متورم می‌شود و طبیعتا در مبارزه با بیماری با مشکل مواجه می‌شوید و همچنین می‌تواند به قلب آسیب برساند و بدن را در مقابل انسولین مقاوم کند. ژن‌هایی هستند که می‌توانند منجر به بزرگ شدن قلب شوند. وقتی وزن خود را کم می‌کنید، بیشتر این تغییرات را از بدنتان حذف می‌کنید؛ اما شما کاملا به حالت قبل برنمی‌گردید و اثرات طولانی‌مدت بر روی سلامتی ایجاد خواهد شد.
 
رابطه بین میزان چربی بدن و استرس
 
رژیم گرفتن آسان نیست. هر افزایش وزن و کاهشی می‌تواند روی مغز تاثیر داشته باشد. هورمون استرس به تنهایی ممکن است سطح کورتیزول مغز را بالا ببرد و وقتی کالری خود را کاهش می‌دهید، باز هم این تاثیر را خواهد گذاشت و مشکل ایجاد می‌کند؛ زیرا کورتیزول بالا به این معنی است که احتمال دارد چربی اطراف شکم افزایش یابد و احتمال خطرات و مشکلاتی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی را بالا ببرد.
 
ارتباط رژیم غذایی با بیماری قلبی
 
دانشمندان هنوز مطمئن نیستند رژیم‌های موقت با گذشت زمان چه عارضه‌ای روی قلب انسان می‌گذارد؛ اما نتایج این تحقیقات هم خوب به نظر نمی‌رسد. در کوتاه مدت، اضافه وزن به قلب و رگ‌های خونی فشار می‌آورد. یک مطالعه کلی نشان داد که هرچه وزن بیشتر بالا و پایین برود، احتمال مشکلاتی مانند آنژین، سکته قلبی و سکته مغزی نیز بیشتر می‌شود و هر چه نوسانات وزن بیشتر باشد، این خطرات بیشتر خواهد بود.
 
ارتباط اضافه وزن با سنگ صفرا
 
شما در مورد سنگ کلیه حتما شنیده‌اید. خوب، کیسه صفرا شما هم می‌تواند سنگ‌ساز باشد. اضافه وزن هم می‌تواند باعث شود تا به این بیماری دچار شوید. نکته جالب این است که می‌توان خیلی سریع وزن خود را کم کرد، مانند رژیم غذایی نزولی. با تکرار چرخه افزایش و کاهش وزن،  احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا همچنان بیشتر خواهد شد و هر چه بیشتر وزن کم کنید و وزن بگیرید، احتمال سنگ‌ساز شدن بیشتر خواهد بود.
 
تاثیر باکتری‌های روده
 
روده شما پر از میکروب شده است. گول نخورید. آنها در هضم غذا به شما کمک می‌کنند و مشخص است که رژیم غذایی موقت می‌تواند تعداد و انواع باکتری‌های معلق در بدن را تغییر دهد. از آنجایی که آنها بر همه چیز از سلامت قلب گرفته تا افسردگی تاثیر دارند، پس می‌تواند سلامت کلی بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
 
تغییرات، دوستان شما هستند
 
 بی‌خیال حذف چربی و حذف کربوهیدرات‌ها! آیا پروتئین زیاد مصرف می‌کنید؟ هنگامی که از یک وزن به وزن دیگر می‌روید، بدن شما مانند یو یو احساس خوبی خواهد کرد و هرچه بیشتر درگیر رژیم موقت باشید، مشکلات بیشتری برایتان ایجاد خواهد شد. غذا برای بدن ضروری است، اما می‌تواند دشمن بدن هم باشد و اگر شما مجموعه‌ای از غذاهای سالم را نخورید، ممکن است تمام مواد مغذی مورد نیاز برای بدن خود را دریافت نکنید و همچنین مشکلات جدی را برای سلامتی‌تان ایجاد کند.
 
خطر رژیم یویو یا موقت
 
دانشمندان در مورد نتیجه رژیم موقت (yo-yo) و طولانی‌مدت بر سلامتی به گروه‌هایی تقسیم می‌شوند. برخی می‌گویند مساله‌ساز نیست. برخی دیگر می‌گویند که می‌تواند بر همه چیز اثر بگذارد، از استخوان گرفته تا ایجاد خطر برای دیابت و بیماری سرطان. شما هم اینطور فکر می‌کنید؟ پیچیده است و ما به خوبی این را می‌دانیم. اگر به رژیم (yo-yo)یا موقت وابسته شده‌اید، مشکلی در کار است. اگر فکر می‌کنید که برای شما ضرر داشته باشد، وقت آن رسیده است تا به روش دیگری به یک وزن ایده‌آل برسید.
 
ذهنیت خود را تغییر دهید
 
رژیم‌های غذایی شما را به تفکر کوتاه مدت سوق می‌دهند و می‌توانند احساسات شما را در مورد غذا بهم بریزد. بنابراین برگردید و دوباره شروع کنید. چرا رژیم غذایی می‌گیرید؟ اگر می‌خواهید سالم‌تر باشید، حتما باید در نحوه غذا خوردنتان در طولانی‌مدت، تغییراتی ایجاد کنید. همچنین لازم نیست که مرتبا وزن خود را کم کنید. بنابراین ایده رفع سریع اضافه وزن را فراموش کنید و به چگونگی ایجاد تغییراتی فکر کنید که برای شما موثر است.
 
اهداف واقعی را تنظیم کنید
 
برای سالم ماندن، به طرحی نیاز دارید که متناسب با زندگی شما باشد. اهدافی را تعیین کنید که کوچک، واضح و قابل انجام باشند. به جای کم کردن چند کیلوگرم وزن به یکباره از یک کیلوگرم کاهش وزن در هفته شروع کنید
از هفته اول مراقب خوردن خود باشید. توجه کنید وقتی احساس گرسنگی می‌کنید، بیشتر غذا را بجوید و آهسته میل کنید. از اهداف کوچک بیشتری کار را شروع کنید. وقتی خود را برای موفقیت آماده کردید با انگیزه به پیش بروید.
 
از یک گروه، پشتیبانی بگیرید
 
موضوع اراده نیست. بدن شما نمی‌خواهد وزن کم کند و شما می‌توانید به انواع مختلف روش‌های رژیمی متوسل شوید. این بدان معنی است که شما باید سختی بکشید و به یک گروه ملحق شوید. با یک پزشک و یا متخصص تغذیه مشورت کنید. با دوستان و خانواده نیز در میان بگذارید و یا یک انجمن آنلاین که به آنها نیاز دارید، پیدا کنید. به کمک برنامه‌های رژیمی گوشی همراه و با کمک فناوری نیز می‌توانید بفهمید که چه میزان کالری مصرف کنید و چه بخورید و چه اندازه ورزش کنید.
مترجم مهتا زمانی نیک
منبع:webMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو