دوچرخه یکی از گزینههای رعایت فاصلهگذاری اجتماعی است
دنیا بعد از شیوع کرونا بیش از گذشته به سمت استفاده از دوچرخه میرود.
با دوچرخه هم سالم بمانیم، هم فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت کنیم
8 خرداد 1399 ساعت: 14:3
8 خرداد 1399 ساعت: 14:3
دنیا بعد از شیوع کرونا بیش از گذشته به سمت استفاده از دوچرخه میرود.
حتی پیش از آمدن کرونا و بحث لزوم استفاده از دوچرخه در رفت و آمدهای شهری، دوچرخهسواری به عنوان راهی برای کم کردن مصرف سوختهای فسیلی و در نتیجه بهبود آلودگی هوا و نیز بالا بردن فعالیتهای بدنی و کاهش بیماریهای مزمن مانند دیابت و فشار خون و انواع بیماریهای دیگر، به طور جدی مطرح شده و پویشی به نام سهشنبههای بدون خودرو با کمک فعالان مدنی و شهرداری تهران شروع شد که در برخی شهرستانهای دیگر هم هوادارانی پیدا کرد.
پویش سهشنبههای بدون خودرو، کمپینی است با هدف استفاده کمتر از خودروهای تکسرنشین تا از این طریق شهروندان، دستکم در روزهای سهشنبه بهجای استفاده از خودروی شخصی، گزینههای مفیدتری را برای انجام کارهای روزمره جایگزین کنند.
پس از آن، در برخی خیابانهای شرقی غربی تهران مانند خیابان طالقانی و کریمخان لاینهای مخصوص دوچرخهسواری ساخته شده و ایستگاههایی به نام بیدود در خیابانهای بزرگ تهران شروع به کار کرد، دوچرخههایی در آنها قرار داده شد و شهروندان میتوانستند به کمک اپلیکیشنهایی که روی گوشیهای خود نصب میکردند، از این وسیله استفاده کنند.
تا اینکه کرونا آمد...
این اقدام کم و بیش داشت در برخی محلات تهران پا میگرفت و دیدن افرادی که سوار بر دوچرخههای بیدود بودند دیگر منظره غریبی نبود، تا اینکه کرونا آمد و متعاقب آن صحبت خانهنشینی و دورکاری و قرنطینه به میان آمد. با پایان یافتند زمان قرنطینه و همزمان با باز شدن ادارات و محلهای کسب و کار، مردم باز هم به خیابان آمدند، اما این بار یک عامل نگرانکننده به عوامل قبلی اضافه شد و آن اینکه ازدحام در وسایل نقلیه عمومی باعث بالا رفتن دوباره مبتلایان خواهد شد. برای خلوت کردن وسایل نقلیه عمومی طرج ترافیک موقتا لغو شد و اینجا بود که دوباره دوچرخه به عنوان راهی برای ایجاد فاصلهگذاری اجتماعی مطرح شد.
حالا به جز اهداف کلی که پویش دوچرخه سواری در تهران به دلیل آنها شروع شده بود، یک دلیل دیگر باعث تقویت تفکر شهر دوچرخهسوار شده و آن لزوم قطعی فاصلهگذاری اجتماعی برای مهار شیوع کرونا است.
دوچرخه باید وسیلهای باشد تا مردم بتوانند فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت کنند و این راه حلی است که در تمام دنیا مورد توجه حدی و دوباره قرار گرفته.
دوچرخه در بقیه نقاط جهان هم جدی گرفته شده
بی بی سی در گزارشی با عنوان «کرونا، 'فرصتی طلایی' برای بازگشت دوچرخه به خیابان» با نگاهی به اوضاع بریتانیا این موضوع را دقیقتر بررسی کرده است:
شیوع کرونا، موجی از اقبال دوباره به یک اختراع قدیمی را در بسیاری کشورها به راه انداخته: دوچرخه.
قرنطینه اجباری و ماندن در خانه موجب شده بسیاری از افرادی که می خواهند تحرک داشته باشند اما از نرمش جلوی تلویزیون خسته شدهاند، به سراغ دوچرخه بروند.
و ادامه میدهد: با دوچرخه راحتتر میشود فاصله اجتماعی را با دیگران حفظ کرد و از راهرفتن و دویدن مفرحتر است. گذشته از اینها، نگرانی از سرایت ویروس کرونا در وسایل نقلیه عمومی موجب شده تا شهروندانی که با کاهش محدودیتها به سر کار باز میگردند با دوچرخه رفت و آمد کنند.
تغییری در سبک زندگی شهری که موجب شده در میان کسادی صنعت خودرو در این ماهها، بازار دوچرخه بسیار گرم باشد.
فروشگاههای زنجیرهای وسایل ورزشی و دوچرخه در بریتانیا افزایش فروش چشمگیری را گزارش کردهاند تا جایی که ارزش سهام هلفورد، یکی از فروشگاههای بزرگ دوچرخه و وسایل یدکی خودرو، بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.
بنا بر گزارشها، در بریتانیا استفاده از طرحهای تشویقی و کمکمالی دولت برای خرید دوچرخه برای رفتن به محل کار، سه برابر افزایش یافته است.
هرچند در تهران، متاسفانه از استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه فراگیر فاصله دوری داریم، اما در همین زمان، بی بی سی گزارش داده، دوچرخه فروشیها روزهای بسیار شلوغی را تجربه میکنند. مدیر یک فروشگاه محلی دوچرخه در بیستر در شمال غرب لندن به بیبیسی گفت که فروش آنها از هفتهای ۲۰ تا ۳۰ دوچرخه به روزی ۵۰ دوچرخه رسیده است.
فروش بالا موجب نایاب شدن دوچرخه نو و گرم شدن بازار دوچرخههای دست دوم شده است.
شهرداری لندن که شیوع کرونا را بزرگترین چالش در تاریخ حمل و نقل لندن توصیف کرده، برای به حداقل رساندن استفاده شهروندان از وسایل نقلیه عمومی، اعلام کرده که قرار است بزرگترین محدوده ورود ممنوع برای خودرو در اروپا، در این ابرشهر ایجاد شود.
این محدوده جدید با هدف تسهیل فاصلهگذاری اجتماعی میان شهروندان ایجاد میشود. چندین شهر دیگر در اروپا نیز طرحهای مشابهی در دستور کار دارند.
در نهایت به گفته بی بی سی، گروههای مدافع دوچرخهسواری و فعالان محیطزیست از این طرحها استقبال کردهاند اما گروههای صنعتی با آن مخالفند و ساکنان چندین شهر پیشتر روی خوشی به این طرحها نشان ندادهاند.
با دوچرخه سواری هم سالم بمانیم و هم فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت کنیم
در روزهای بعد از شیوع کرونا، تهران همواره جزو شهرهای پرخطر بوده و مسئولان مدام از مردم می خواهند، فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت کنند. با توجه به تراکم جمعیت در تهران و ازدحامی که در وسایل نقلیه عمومی دیده میشود، باید به دوچرخهسواری علاوه بر فایدههای کلی که دارد، به عنوان راهی مفید برای فاصلهگذاری اجتماعی نگاه کرد.
پویش سهشنبههای بدون خودرو، کمپینی است با هدف استفاده کمتر از خودروهای تکسرنشین تا از این طریق شهروندان، دستکم در روزهای سهشنبه بهجای استفاده از خودروی شخصی، گزینههای مفیدتری را برای انجام کارهای روزمره جایگزین کنند.
پس از آن، در برخی خیابانهای شرقی غربی تهران مانند خیابان طالقانی و کریمخان لاینهای مخصوص دوچرخهسواری ساخته شده و ایستگاههایی به نام بیدود در خیابانهای بزرگ تهران شروع به کار کرد، دوچرخههایی در آنها قرار داده شد و شهروندان میتوانستند به کمک اپلیکیشنهایی که روی گوشیهای خود نصب میکردند، از این وسیله استفاده کنند.
تا اینکه کرونا آمد...
این اقدام کم و بیش داشت در برخی محلات تهران پا میگرفت و دیدن افرادی که سوار بر دوچرخههای بیدود بودند دیگر منظره غریبی نبود، تا اینکه کرونا آمد و متعاقب آن صحبت خانهنشینی و دورکاری و قرنطینه به میان آمد. با پایان یافتند زمان قرنطینه و همزمان با باز شدن ادارات و محلهای کسب و کار، مردم باز هم به خیابان آمدند، اما این بار یک عامل نگرانکننده به عوامل قبلی اضافه شد و آن اینکه ازدحام در وسایل نقلیه عمومی باعث بالا رفتن دوباره مبتلایان خواهد شد. برای خلوت کردن وسایل نقلیه عمومی طرج ترافیک موقتا لغو شد و اینجا بود که دوباره دوچرخه به عنوان راهی برای ایجاد فاصلهگذاری اجتماعی مطرح شد.
حالا به جز اهداف کلی که پویش دوچرخه سواری در تهران به دلیل آنها شروع شده بود، یک دلیل دیگر باعث تقویت تفکر شهر دوچرخهسوار شده و آن لزوم قطعی فاصلهگذاری اجتماعی برای مهار شیوع کرونا است.
دوچرخه باید وسیلهای باشد تا مردم بتوانند فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت کنند و این راه حلی است که در تمام دنیا مورد توجه حدی و دوباره قرار گرفته.
دوچرخه در بقیه نقاط جهان هم جدی گرفته شده
بی بی سی در گزارشی با عنوان «کرونا، 'فرصتی طلایی' برای بازگشت دوچرخه به خیابان» با نگاهی به اوضاع بریتانیا این موضوع را دقیقتر بررسی کرده است:
شیوع کرونا، موجی از اقبال دوباره به یک اختراع قدیمی را در بسیاری کشورها به راه انداخته: دوچرخه.
قرنطینه اجباری و ماندن در خانه موجب شده بسیاری از افرادی که می خواهند تحرک داشته باشند اما از نرمش جلوی تلویزیون خسته شدهاند، به سراغ دوچرخه بروند.
و ادامه میدهد: با دوچرخه راحتتر میشود فاصله اجتماعی را با دیگران حفظ کرد و از راهرفتن و دویدن مفرحتر است. گذشته از اینها، نگرانی از سرایت ویروس کرونا در وسایل نقلیه عمومی موجب شده تا شهروندانی که با کاهش محدودیتها به سر کار باز میگردند با دوچرخه رفت و آمد کنند.
تغییری در سبک زندگی شهری که موجب شده در میان کسادی صنعت خودرو در این ماهها، بازار دوچرخه بسیار گرم باشد.
فروشگاههای زنجیرهای وسایل ورزشی و دوچرخه در بریتانیا افزایش فروش چشمگیری را گزارش کردهاند تا جایی که ارزش سهام هلفورد، یکی از فروشگاههای بزرگ دوچرخه و وسایل یدکی خودرو، بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.
بنا بر گزارشها، در بریتانیا استفاده از طرحهای تشویقی و کمکمالی دولت برای خرید دوچرخه برای رفتن به محل کار، سه برابر افزایش یافته است.
هرچند در تهران، متاسفانه از استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه فراگیر فاصله دوری داریم، اما در همین زمان، بی بی سی گزارش داده، دوچرخه فروشیها روزهای بسیار شلوغی را تجربه میکنند. مدیر یک فروشگاه محلی دوچرخه در بیستر در شمال غرب لندن به بیبیسی گفت که فروش آنها از هفتهای ۲۰ تا ۳۰ دوچرخه به روزی ۵۰ دوچرخه رسیده است.
فروش بالا موجب نایاب شدن دوچرخه نو و گرم شدن بازار دوچرخههای دست دوم شده است.
شهرداری لندن که شیوع کرونا را بزرگترین چالش در تاریخ حمل و نقل لندن توصیف کرده، برای به حداقل رساندن استفاده شهروندان از وسایل نقلیه عمومی، اعلام کرده که قرار است بزرگترین محدوده ورود ممنوع برای خودرو در اروپا، در این ابرشهر ایجاد شود.
این محدوده جدید با هدف تسهیل فاصلهگذاری اجتماعی میان شهروندان ایجاد میشود. چندین شهر دیگر در اروپا نیز طرحهای مشابهی در دستور کار دارند.
در نهایت به گفته بی بی سی، گروههای مدافع دوچرخهسواری و فعالان محیطزیست از این طرحها استقبال کردهاند اما گروههای صنعتی با آن مخالفند و ساکنان چندین شهر پیشتر روی خوشی به این طرحها نشان ندادهاند.
با دوچرخه سواری هم سالم بمانیم و هم فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت کنیم
در روزهای بعد از شیوع کرونا، تهران همواره جزو شهرهای پرخطر بوده و مسئولان مدام از مردم می خواهند، فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت کنند. با توجه به تراکم جمعیت در تهران و ازدحامی که در وسایل نقلیه عمومی دیده میشود، باید به دوچرخهسواری علاوه بر فایدههای کلی که دارد، به عنوان راهی مفید برای فاصلهگذاری اجتماعی نگاه کرد.
برچسب ها
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد