افزایش وزن؛ بزرگ‌ترین عارضه قرنطینه در جهان
5 خرداد 1399 ساعت: 22:3



قرنطینه ناشی از کروناویروس در سراسر جهان، علاوه بر فشارهای روانی که بر برخی افراد وارد کرد باعث شیوع اضافه‌وزن و چاقی در میان مردمان بسیاری از کشورهای جهان هم شد. 

براساس مطالعاتی که در همین مدت کوتاه صورت گرفت، نظرسنجی‌ها نشان دادند که حدود 50 درصد از مردان و حدود 30 درصد از زنانی که قرنطینه خانگی را در این ایام جدی گرفه بودند، با مشکل افزایش وزن روبه‌رو شده‌اند. هرچند که این افزایش وزن‌ها همگی به چاقی منجر نشده بودند اما در افراد بسیاری زمینه ابتلا به چاقی را فراهم کرده بودند.


از آنجایی که بالا رفتن وزن با افزایش استرس اکسیداتیو در بدن همراه است، بعضی از این افراد با مشکلات ضعف ایمنی هم مواجه شدند. مشکلات گوارشی از دیگر عوارض افزایش وزن ناشی از قرنطینه خانگی در بسیاری از کشورهای جهان است. اگر می‌خواهید بدانید که اصلا دلیل اضافه‌وزن در دوران قرنطینه خانگی چه بوده، بهتر است که موارد زیر را دنبال کنید. 

 

رژیم سرشار از قند و کربوهیدرات 


بعضی از داده‌ها حاکی از آن هستند که مردم در دوران خانه‌نشینی تمایل بیشتری به مصرف خوراکی‌های شیرین و کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای نشان می‌دهند. در برخی از جوامع نیز مصرف شکر، آرد و انواع شیرین‌کننده‌ها در ایام قرنطینه حدود 200 درصد افزایش مصرف داشته است. خانه‌نشینی از یک طرف باعث ایجاد فشار روانی بر افراد می‌شود و میل آنها به مصرف شیرینی‌ها و چربی‌ها را برای رسیدن به آرامش بیشتر می‌کند و از طرف دیگر تمایل افراد برای پخت‌وپزهای خانگی را هم افزایش می‌دهد. در این دوران هم افراد بسیاری در قرنطینه از ترس ابتلا به کووید-19 ترجیح دادند که خودشان در خانه نان، کیک و شیرینی بپزند و با تجربه طعم لذت‌بخش خانگی این خوراکی‌ها، مصرف آنها را بیش از قبل کردند. مثلا ممکن بود که یک خانواده چهارنفره پیش از شیوع کرونا فقط یک‌بار در ماه اقدام به خرید کیک از قنادی کنند اما در این ایام گاهی مشاهده شده است که همین خانواده‌ها به پختن هفتگی یا حتی گاهی روزانه انواع کیک‌ها و نان‌های شیرین تمایل پیدا کرده‌اند. همین مساله که بیشتر به‌منظور کاهش استرس افراد به‌صورت عادت خانوادگی در آمد، زمینه ابتلا به افزایش وزن را فراهم کرده است. 

 

کم‌تحرکی 

از دیگر عوامل تاثیرگذار در افزایش وزن در دوران قرنطینه، کم‌تحرکی افراد بود. زمانی که فعالیت فیزیکی کم می‌شود، فرد باید میزان کالری دریافتی را هم متناسب با کاهش فعالیت‌های روزانه کمتر کند اما متاسفانه افراد زیادی در این دوران، رژیم قدیمی و معمولی خود را در کنار کم‌تحرکی روزانه ادامه دادند و نتیجه‌ای جز افزایش وزن پیش روی آنان قرار نگرفت. 

 

تغییر الگوی خواب 


از دیگر عواملی که در این ایام تاثیر چشمگیری بر افزایش وزن افراد گذاشت، تغییر الگوی خواب خانواده بود. شب‌بیداری‌های درازمدت و متوالی و کم شدن ساعت خواب به‌خودی‌خود بر چرخه اشتها تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که فرد به خوردن مواد غذایی چرب یا شیرین تمایل بیشتری پیدا کند تا کمبود انرژی ناشی از بدخوابی را جبران کرده باشد. همین تغییر الگوی خواب، خصوصا در ماه اول قرنطینه، تاثیر قابل توجهی بر افزایش وزن بسیاری از افراد گذاشت. 

 

چاره چیست؟ 

  1. سعی کنید که میزان کالری دریافتی روزانه را براساس میزان فعالیتی که در طول روز انجام می‌دهید، تنظیم کنید.
  2. برنامه روزانه را به گونه‌ای طراحی کنید که حداقل 7 تا 8 ساعت خواب شبانه‌روزی داشته باشید. 

  3.  هرگز اسنک‌های چرب، شور یا شیرین را در کابینت‌ها انبار نکنید تا به خوردن آنها وسوسه نشوید. 

  4.  حتما در این ایام همیشه یک ظرف پُر از صیفی‌ها یا میوه‌های جویدنی جلوی چشم داشته باشید تا وقتی از نظر روانی احساس نیاز به جویدن یا خوردن کردید، به‌جای چیپس یا کیک، سراغ یک عدد هویج یا سیب بروید. 

  5.  اگر در کنار اعضای خانواده از پختن کیک و شیرینی لذت می‌برید، این پخت‌وپز را به 2 مرتبه در ماه محدود کنید و به‌جای شکر سفید از شکر قهوه‌ای و به‌جای آرد ساده از آرد سبوس‌دار کمک بگیرید. کیک‌های حاوی مغزها، دانه‌ها، میوه‌ها و خشکبار هم همیشه در اولویت هستند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:WebMD
بهترین ترفندهای چربی‌سوزی برای حفظ تناسب اندام در قرنطینه خانگی
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو