آیا کرونا ویروس از طریق غذا منتقل می‌شود؟
4 خرداد 1399 ساعت: 17:3



متخصصان بهداشتی می‌گویند با رعایت نکاتی احتیاطی می‌توانید احتمال سرایت ویروس کرونا از طریق مواد غذایی را به حداقل برسانید.



این سناریو را تصور کنید:

 شخصی که صاحب یک سوپر مارکت است در حال ردیف کردن قفسه های سوپر مارکت خود است و قوطی های کنسرو را در قفسه ها مرتب می‌کند که ناگهان عطسه می‌کند! قسمتی از ریز قطرات عطسه او روی قوطی های کنسرو می‌نشیند.


 حال مسئله این است که اگر او ناقل بی علامت باشد و یا اینکه مبتلا به کرونا همراه با علایم باشد آیا می‌تواند از این طریق کرونا را به شما انتقال دهد؟ 

آیا احتمال دارد که از طریق دست زدن به این وسایل شما نیز به کرونا مبتلا شوید؟


پاسخ کوتاه به این قضیه این است که شاید. به غیراز قوطی‌های کنسرو سایرمواد غذایی کنار این قوطی ها نیز می‌تواند به این قطرات آلوده باشد. طبق یک مطالعه در سال 2019  مشخص شد که یک عطسه می‌تواند با سرعت تا۱۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و حدود 100000 قطره را به محیط پخش کند.


سرفه که می‌تواند علامت دیگری از کووید 19 باشد می‌تواند تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و تقریبا از هر سرفه 3000 قطره به بیرون پرتاب می‌شود حتی از طریق صحبت کردن نیز ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی منتقل می‌شود.


 در نتیجه در طول شیوع بیماری کرونا نکات زیر را برای خرید مواد غذایی در نظربگیرید.


طول عمر کرونا ویروس روی سطوح


حتی اگر  ویروس بتواند تا یک روز بر روی مقوا وپلاستیک وتا دوروز روی سطوح استیل دوام آورد برای انتقال عفونت باید مراحل زیادی در زنجیره انتقال انجام بگیرد. این به این معنا است که گرفتن کرونا ویروس از این طریق به مراحلی نیاز دارد. در واقع باید غلظت کافی از آن ویروس روی سطوح وجود داشته باشد که از طریق چشم دهان وبینی وارد شود.


 برطبق نظر سازمان غذا ودارو ایالات متحده هیچ مدرکی مبنی بر گسترش ویروس کرونا از طریق مواد غذایی وجود ندارد. بدن شما هنوز دارای سیستم دفاعی قوی است و از طریق مژک های موجود در دستگاه تنفسی از ورود ویروس تا حدی می‌تواند جلوگیری کند.


با این حال این طور ادعا می‌شود که شما نمی‌توانید کرونا را از طریق غذا دریافت کنید اما کارشناسان بهداشت توصیه می‌کنند که اقدامات احتیاطی را انجام دهید تا خطرات احتمالی را به حداقل برسانید.

 

غذای خود را کاملا بپزید


 برای محافظت بیشتر لازم است که غذای خود را دومرتبه داغ کنید. می‌توانید از فر 160 درجه برای این کار استفاده کنید.


البته ایده خوب این است که فعلا از سالاد وسوشی وغذاهای خام استفاده نکنید.


2. غذای خود را با دوستتان تقسیم نکنید


یکی از راه های انتقال ویروس کرونا می‌تواند این نکته باشد که از یک غذای مشترک استفاده کنید.


3. در مورد میوه ها سبزیجات دقت کنید


میوه جات وسبزیجات را درآب روان بشویید. نیازی نیست که از سفید کننده و یا صابون ویا فراورده های شیمیایی برای شستشوی آن استفاده کنید.


 در مورد میوه هایی مثل طالبی ویا سبزیجاتی مثل خیار از برس استفاده کنید .نیازی به شستن گوشت وتخم مرغ ندارید اما برای گوشت خام و ماهی از تخته گوشت جداگانه استفاده کنید.


 مترجم:  بهناز حکیمانه

منبع: Digest  Readers

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو