۱۰ توصیه فدراسیون کوهنوردی درباره بازگشایی مجدد قرارگاه‌ها و پناهگاه‌های کوهستانی
با رعایت نکات بهداشتی و محیط زیستی، پا به کوهستان بگذارید
3 خرداد 1399 ساعت: 14:3



قرار شده است محدودیت‌های تردد در نقاط کوهستانی که به  دلیل شیوع کرونا وضع شده بودند، کاهش پیدا کنند، اما برای رفتن به این نقاط چه شرایطی را باید رعایت کرد؟
۱۰ توصیه فدراسیون کوهنوردی درباره بازگشایی مجدد قرارگاه‌ها و پناهگاه‌های کوهستانی
 
۱ -لازم است کوهنوردان از هرگونه حضور در فضاهای بسته همچون جانپناه‌های کوهنوردی پرهیز کنند.
۲ -شب مانی در پناهگاه‌های کوهنوردی با استفاده از کیسه خواب شخصی و رعایت پروتکل بهداشتی امکان پذیر است.
۳ -همراه داشتن لوازم شخصی نظیر لیوان، قاشق و ظروف غیر یکبار مصرف جهت رعایت اصول زیست محیطی برای استفاده از امکانات تغذیه‌های پناهگاه‌ها توصیه می‌شود.
۴ -همراه داشتن غذای شخصی در اجرای برنامه‌های کوهنوردی توصیه می‌شود.
۵ -حضور در داخل سالن پناهگاه با رعایت فاصله گذاری مناسب و براساس ظرفیت پناهگاه انجام خواهد شد.
۶ -ضدعفونی دوره‌ای به ویژه پنجشنبه و جمعه هر هفته و در شرایط پر تردد و برنامه ریزی منظم انجام می‌شود.
۷ -ضدعفونی سطوح، سالن‌ها، سرویس‌های بهداشتی براساس پروتکل وزرات بهداشت انجام می‌شود.
۸ -از حضور افراد با عالایم بالینی مشکوک جلوگیری به عمل می‌آید.
۹ -با نصب تراکت و دستورالعمل‌های علمی، رعایت اصول بهداشتی به مراجعه کنندگان تذکر داده می‌شود.
۱۰ـ توصیه می‌شود کنترل دمای بدن و علایم بالینی کارآموزان قبل از حضور در کلاس‌ها و در سالن‌های آموزشی پناهگاه صورت پذیرد.

گذشته از آنچه در بالا گفته شد، هر کوهنورد هنگام بالا رفتن، اطراق یا پایین آمدن باید نکاتی را رعایت کند تا کوهستانی پاکیزه و پا بر جا داشته باشیم.
کوهنوردی فقط تکنیک بالا رفتن از کوه نیست، نگهداری از کوهستان هم هست.

در کنار رودها قضای حاجت نکنید

 یکی از مشکلات جدی امروز کوهستان های ما آلوده شدن به دلیل دفع فضولات انسانی است. مدفوع باید در عمقی از خاک به دور از منابع آبی دفن شود و ادرار نیز دور از منابع آبی دفع شود تا این منابع آلوده نشوند.

پسماندها را به پایین منتقل کنید

 نکته مهم اینکه غذاهایی به بالا برده شوند که کمترین پسماند را از خود به جا می‌گذارند و بقیه پسماند باید از بالا به پایین آورده شود. 
گاهی می‌بینیم که برخی کوهنوردان یا هم‌نوردان به خیال خود برای حفظ طبیعت پسماندها را در کیسه‌ای جمع می‌کنند و همان جا در کوه باقی می‌گذارند. این کار بار رها کردن زباله‌ها هیچ تفاوتی ندارد. چرا که در زمانی کوتاه کیسه بوسیله حیوانت یا باد و باران پاره می‌شود و زباله‌ها در اطراف پخش می‌شوند، پس تاکید می کنم که پسماندها را با خود پایین بیاورید و در سطل زباله بیندازید.
پسماندهای غذایی در طبیعت علاوه بر آلایندگی می‌توانند خطرساز باشند. تنقلاتی مانند چیپس و پفک را حیات وحش بسیار دوست دارند و با شنیدن بوی آنها نزدیک می‌آیند. در باغ وحش‌ها هم اگر دقت کرده باشید، حیات وحش با ارائه تنقلات نزدیک می‌آیند و برای همه این سوءتفاهم پیش می‌آید که این حیوانات گرسنه‌اند، درصورتیکه چنین نیست. بدتر از آن، اگر خرده‌تنقلاتی در کیسه‌های پلاستیکی باقی بماند، حیات وحش غذا را با کیسه پلاستیکی می‌بلعند و سبب مرگ آنها می‌شود.

کاری به کار حیوانات نداشته باشید

باز هم به همان اصل معروف زیست‌محیطی می‌رسیم که کاری به کار حیوانات نداشته باشید. به حیوانات مگر در شرایط بحرانی غذا ندهید. این کار ممکن است سخت به آنها آسیب بزند. حیوان را به غذا دادن عادت ندهید. این کار باعث می‌شود، حیوان عادت کند برای به دست آوردن غذا به زیستگاه‌های انسانی نزدیک شود و جانش به خطر بیفتد.
گذشته از آن در فصل بهار به بچه‌های حیوانات که در آشیانه تنها هستند نزدیک نشوید و مهم‌تر از آن آنها را جابجا نکنید. حتم بدانید مادر در همان نزدیکی‌ها مراقب است تا شما بروید تا به سراغ بچه‌اش بیاید.

لباس‌های خود را در کنار دریاچه‌ها و رودخانه‌ها نشویید

 عناصر شیمیایی مواد شوینده به حیات وحش آب و کنار آب آسیب جدی می‌زند. پس هر لحظه مراقب رفتارمان باشیم. به صد سال دیگر فکر کنیم.

گیاهان بومی را نکنید

اگر هر کسی که پا به کوه می‌گذارد، بخواهد یادگاری از گیاهان بومی با خود ببرد، بعد از مدتی کوتاه، دیگر پوشش گیاهی و زیبایی به کوهستان نمی‌ماند. کم شدن پوشش گیاهی باعث تهدید نسل حشرات و پرندگانی می‌شود که حیات آنها با این گیاهان گره خورده.
از این گذشته، کم شدن یا بدتر از آن، حذف پوشش گیاهی باعث سست شدن و از بین رفتن و شسته شدن حاک در مواقع سیلاب می‌شود.
به خصوص دقت کنید که این گیاهان را از ریشه درنیاورید.

مطمئن باشید که آتش خاموش شده

اگر برای تهیه غذا نیازمند به پا کردن آتش هستید، بعد از پایان کار، مطمئن باشید آتش خاموش شده. روی آن آب بریزید و حتی کوچک‌ترین شراره آتش را به خیال آنکه خودش خاموش می‌شود، به امامن خدا رها نکنید.
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو