5 اشتباه در صبحانه که ما را چاق می‌کند!
2 خرداد 1399 ساعت: 18:3



براساس مطالعات، افرادی که صبحانه می‌خورند نسبت به دیگران تناسب اندام بهتری دارند اما هر نوع صبحانه‌ای نمی‌تواند چنین تاثیری را داشته ‌باشد. همان‌طور که حذف صبحانه تمایل به ریزه‌خوری و پرخوری در وعده ناهار را بیشتر می‌کند، برخی از عادت های غلط روزمره نیز در این زمینه تاثیرگذار هستند و زمینه‌ساز چاقی خواهند بود.

این عادت های غذایی غلط، موضوع این مطلب است که در ادامه می توانید بخوانید. آنها عبارتند از: 

 

1. صبحانه‌خوردن سریع و باعجله


بسیاری از افراد صبح‌ها دیر از خواب بیدار می‌شوند و عجله برای رسیدن به محل کار یا تحصیل مانع از وقت کافی برای صبحانه‌خوردن است. اما مطالعات نشان می‌دهد صبحانه ‌خوردن در آرامش و تمرکز نسبت به خوردن یک ساندویچ باعجله و حین راه‌رفتن، با دریافت کالری کمتری همراه است. همچنین عدم فرصت کافی برای جویدن لقمه‌ها نیز عامل مشکلات گوارش خواهد بود. 

 

2. عدم مصرف کافی فیبرها


خوردن شیرینی‌جات در وعده صبحانه باعث احساس گرسنگی طی یک تا دو ساعت بعد می‌شود. این خوراکی‌ها به‌سرعت قند خون را افزایش می‌دهد که خیلی سریع نیز افت می‌کند. علاوه‌بر این، قندهای ساده زود هضم می‌شوند و انرژی برای مدت کوتاهی تامین‌ می‌شود. درواقع، این خوراکی‌ها طی زمان کوتاهی مستقیما وارد خون می‌شوند و گرسنگی بروز پیدا می‌کند. اما فیبرهای غذایی مانند غلات سبوس‌دار، سبزیجات و حبوبات در معده متورم شده و طی مدت طولانی‌تری وارد روده می‌شوند که درنتیجه احساس سیری افزایش پیدا می کند. فیبرها همچنین موجب تعادل فلور روده‌ای، کاهش احتمال ابتلا به دیابت و پیشگیری از سرطان کولون هستند. 

 

3. منابع پروتیینی ناکافی در صبحانه


علاوه‌بر فیبرها، پروتئین‌ها نیز موجب احساس سیری طولانی‌تری هستند و مانع از بروز گرسنگی شدید می شوند. املت سبزیجات همراه با نان سبوس‌دار نمونه‌ای از صبحانه ایده‌آل است. پروتئین‌ها انرژی لازم برای فعالیت‌های روزمره را تامین می‌کنند و 1 تا 7/1 گرم به‌ازای هر کیلوگرم در روز لازم است. البته افرادی که فعالیت زیاد دارند باید مقدار بیشتری پروتئین دریافت کنند.

 

4. حذف چربی‌های مفید


همه چربی‌ها عامل افزایش وزن نیستند و بدن همانند پروتئین‌ها و کربوهیدرات ها به چربی‌های مفید در برنامه غذایی متنوع و متعادل نیاز دارد. مغزها به‌خصوص گردو، آووکادو و ماست منابع چربی‌های خوب هستند. این خوراکی‌ها علاوه بر سیری طولانی‌تر، نیاز بدن به اسیدهای چرب امگا3 را برای عملکرد اندام‌های مختلف را نیز تامین‌‌ می‌کند. 

 

5. وعده ای بسیار مختصر


صبحانه اولین وعده غذا در روز است که نیاز بدن به ریزمغذی‌ها را پس از چند ساعت گرسنگی شبانه تامین‌ می‌کند. اگر صبحانه کامل و متعادل باشد، علاوه بر تامین انرژی تا ظهر، دریافت غذا در وعده‌های دیگر نیز زیاد نخواهد بود. بنابراین، برای خوردن صبحانه کامل و مغذی نباید تردید داشت. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: runtastic.com

 رژیم کم کالری، چه رژیمی است؟

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو