کرونا؛ چطور با آدم هایی که شما را وسواسی می دانند کنار بیایید
1 خرداد 1399 ساعت: 11:3



وقتی دیگران نگرانی‌های شما درباره موارد ایمنی کرونارا جدی نمی‌گیرند، چه باید کرد؟
اگر فردی هستید که با دقت و وسواس زیاد فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنید، اینگونه رفتارها ممکن است موجب ‌شود شانس خود را برای مصون ماندن از بیماری کرونا از دست بدهید.

 در کشور آمریکا، در حالی که به نظر می‌رسد اکثر آمریکائیان به اهمیت فاصله‌گذاری اجتماعی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا واقفند، هنوز گروهی به این مهم وقعی نمی‌گذارند. ممکن است شما از روی مسئولیت‌پذیری در بیرون از منزل ماسک بگذارید در حالی که می‌بینید دیگران بدون ماسک بیرون می‌آیند.

یا حتی ممکن است با افرادی روبرو شوید که حتی فاصله‌گذاری اجتماعی را هم رعایت نمی‌کنند. ممکن است شما نسبت به دوستان و یا همسایه‌های خود در مورد رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی دقت و وسواس بیشتری داشته باشید. حتی ممکن است همسر شما به اندازه‌ شما به این موضوع اهمیت ندهد و یا بچه‌ها رفتار شما را آزاردهنده و وسواسی بدانند و به ملاحظات شما در مورد فاصله‌گذاری اجتماعی اهمیتی ندهند. در این صورت چه باید کرد؟

وقتی که دیگران نگرانی‌های شما را جدی نمی‌گیرند. ملاحظات ایمنی این روزها این موضوع که چه زمانی مشاغل مختلف شروع به کار خواهند کرد در بین تمامی گروه‌ها بحث داغی است و همه مایلند دور هم جمع شوند و در باره آن صحبت کنند. هنگامی که با اینگونه افراد غریبه‌ مواجه می‌شوید شما خودتان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید. این که تلاش کنید رفتار دیگران را تغییر دهید عملا ممکن است منجر به رویارویی و عکس‌العمل‌های تند شود چنانچه بارها این موضوع اتفاق افتاده است.

این رفتار موجب طولانی‌تر شدن تماس شما با فرد غریبه خواهد شد و در نتیجه شانس این که شما بر اثر تماس طولانی با فردی که احتمال بیمار بودن وی بالاست به ویروس کرونا مبتلا شوید افزایش می‌یابد. اگر اینگونه افراد به شما نزدیک شوند و یا فریاد بزنند ممکن است شما هم به ویروس آلوده شوید.

اگر متوجه شدید که اینگونه رفتارها تداوم دارد حتما با افراد مسئولی که در آن قسمت مشغول به کار هستند تماس بگیرید، به عنوان مثال مدیر فروشگاه و یا مقامات مسئولی که در آن بخش مشغول به کار هستند. موضوع را بزرگ نکنید در نظر داشته باشید که شانس ابتلا به ویروس کرونا از فاصله‌ای که در دستورالعمل فاصله‌گذاری اجتماعی تعیین شده بسیار پائین است. به عنوان مثال، اگر فردی که راه می‌رود از فاصله 1.5 متری شما رد شود احتمال این که ویروس از این فرد به شما منتقل شود بسیار کم است.

 هر چند ممکن است دیدن این افراد که فاصله‌گذاری را رعایت نمی‌کنند موجب عصبانیت شما شود اما، سعی کنید آرام و خونسرد باشید. با گذشت باشید من اخیرا متوجه شدم که دیدگاه من و سایر اعضای خانواده‌ام در باره فاصله‌گذاری اجتماعی موثر متفاوت است. ما تمامی بندهای دستورالعمل فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنیم که به نظر خود من تمامی دستورات را صد در صد رعایت می‌کنیم در حالی که بنا به نظرسایر اعضای خانواده ما تنها 89% موارد را انجام می‌دهیم. من وقتی که متوجه شدم به نظر دیگران نمره من در رعایت دستورات فاصله‌گذاری اجتماعی 17 است شوکه شدم زیرا من به خودم در این مورد نمره 20 داده بودم.

 بنابراین افرادی که از شما بی‌دقت‌تر هستند ممکن است فکر کنند که دارند کارشان را به نحو احسن انجام می‌دهند. ممکن است بخواهیم در باره این که چرا برخی افراد در مورد فاصله‌گذاری اجتماعی آنقدر دقیق نیستندقضاوت منصفانه داشته باشیم. دلیل آن این نیست که آنها خودخواه، مغرور و یا لاابالی هستند. بلکه تنها دلیل آن این است که آنها درک متفاوتی از ریسک بیماری و میزان احتیاط دارند و ممکن است حتی فکر کنند که دقیقا تمامی دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند. حتی ممکن است فکرکنند در فروشگاه وقتی که خود آنها و دیگر مشتریان ماسک گذاشته‌اند دیگر نزدیک شدن آنها به هم هیچ خطری ندارد. (در حالی که بر اساس دستورالعمل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا فاصله اجتماعی تعیین شده 182 سانتیمتری برای زمانی تعریف شده است که هردو نفر ماسک گذاشته باشند.)

حتی بسیاری از مردم نمی‌دانند که این فاصله اجتماعی حتی شامل حیوان خانگی آنها هم می‌شود. بنابراین اگر نحوه قضاوت خودمان را در باره این گروه از افراد جامعه تغییر دهیم کمتر دچار استرس خواهیم شد. با عزیزانتان صادقانه رفتار کنید اگر در باره حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی دوستان و یا اعضای خانواده‌تان نگران هستید، آنها را از نگرانی خود مطلع کنید.

ممکن است نتوانید رفتار و یا طرز فکر انها را تغییر دهید اما، حداقل آن چه را که از دست شما برمی‌آمده انجام داده‌اید تا از خود آنها و یا دیگرانی که با آنها روبرو می‌شوند محافظت کنید. در مورد مرزبندی‌های خودتان صریح و قاطع باشید. اگر دوستان و یا اعضای فامیل خواستار دیدار و دورهم جمع شدن باشند از اینکه ابراز می‌کنید که نمی‌توانید مرزهای خود را بشکنید احساس ناراحتی نکنید. حتی اگر انها به شما تهمت بزنند که فرد وسواسی و یا بدبینی هستید باز هم حاضر نشوید که اصولی را که مطمئن هستید باعث حفظ سلامتی خودتان و دیگران می‌شود زیر پا بگذارید.

بزرگترین چالشی که ممکن است با آن در خانه مواجه شوید این است که به خاطر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نمی‌توانید از نزدیک با عزیزانتان ارتباط برقرار کنید. بهتر است در باره نگرانی‌های خود با آنها صادقانه صحبت کنید. -به جای این که عذر و بهانه بیاورید مسئولیت افکار و رفتار خود را بپذیرید. به عنوان مثال به نوه‌های خود نگوئید: "شما خیلی خودخواه و بی فکر هستید!" بلکه به آنها بگوئید: "عزیزانم، من نگرانم که مبادا شما همراه خود ویروس را به خانه پدربزرگ بیاورید." -به سخنان دیگران در باره دیدگاه‌هایشان گوش کنید. سعی کنید که افکار و احساسات دیگر اعضای خانواده را درک کنید و تنها به دنبال مواردی نباشید که مخالف افکار و عقیده شماست.

 ممکن است شما با منطق آنها موافق نباشید اما درک افکار آنها موجب می‌شود که بفهمید که ریشه افکار انها کجاست. اگر عزیزانتان احساس کنند که حرف‌های آنان صمیمانه شنیده می‌شود ممکن است تمایل پیدا کنند که رفتار خود را تغییر دهند. - به صورت منطقی و با آرامش در باره آنچه فکر می‌کنید با عزیزانتان صحبت کنید. ترسی که شما از احتمال آلودگی به ویروس دارید ممکن است منجر به خشم و عصبانیت شود اما، یک لحن خصمانه تنها دیگران را در موضع دفاعی قرار می‌دهد و راه به جایی نمی‌برد.

 آنچه را که در اختیار شماست کنترل کنید این که تلاش داشته باشید رفتار دیگران را طبق میل خود تغییر دهید کاری ناشدنی است و منجر به خشم و عصبانیت می‌شود.در نهایت شما فقط می‌توانید رفتار خود را کنترل کنید. به عنوان مثال شما نمی‌توانید رهگذری را که از کنار شما می‌گذرد وادار کنید از شما فاصله بگیرد. اما، می‌توانید خودتان هنگام راه رفتن با رعایت فاصله مناسب از وی راه بروید. بهتر است که زمان بیرون رفتن از خانه را به زمان‌هایی موکول کنید که خیابان و یا فروشگاه خلوت‌تر است و یا از مسیرهای باریکی که امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را کمتر می‌کند عبور نکنید.

به خودتان مرتبا یادآوری کنید که تا چه اندازه مهم است که به این اصول پایبند بمانید. این باور نیاز به یک پذیرش عمیق دارد ولی به این معنا نیست که شما تسلیم شرایط هستید. حتی با وجود این که می‌دانید کنترل زیادی نمی‌توانید روی این معضل داشته باشید با تمام وجود اصول دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنید تا ایمن بمانید.

منبع:WebMd
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو