کلاژن و بدن شما: آنچه باید بدانید
فایده کلاژن برای بدن چیست؟
1 خرداد 1399 ساعت: 11:3



طی سالیان اخیر، کلاژن به‌عنوان یک مکمل غذایی و یک ماده تشکیل‌دهنده در شامپوها و لوسیون‌های بدن، از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. کمی درباره آن بدانید:
کلاژن فراوان‌ترین پروتئین در بدن انسان است و حدود یک سوم از ترکیب پروتئینی موجود در بدن انسان را تشکیل می‌دهد. کلاژن یکی از بلوک‌های اصلی سازنده استخوان‌ها، پوست، عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها محسوب می‌شود. نقش‌های مهمی از جمله فراهم کردن ساختار پوست انسان و کمک به لخته شدن خون را برعهده دارد

طی سالیان اخیر، کلاژن به‌عنوان یک مکمل غذایی و یک ماده تشکیل‌دهنده در شامپوها و لوسیون‌های بدن، از محبوبیت زیادی برخوردار شده است.

--کلاژن چیست؟ 

کلاژن پروتئینی است که بدن انسان به طور طبیعی آن را می‌سازد و تقریبا یک سوم پروتئین بدن را تشکیل می‌دهد. برای مفاصل سالم هم ضروری است. همچنین برای جلوگیری از چروک شدن پوست آن را ارتجاعی نگه می‌دارد و می‌تواند پدیدار شدن چین و چروک‌ها را معکوس سازد و ویژگی ارتجاعی پوست و ظاهر جوان آن را بیشتر حفظ کند.

-- فایده کلاژن برای بدن چیست؟

کلاژن از کلمه یونانی «kola» گرفته شده است که به معنی چسب است. الیاف قوی کلاژن مانند چسب برای نگه داشتن بخش‌های داخلی مانند ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها، اندام‌ها و پوست بدن است

-- انواع کلاژن

16 نوع مختلف از این پروتئین مهم در بدن وجود دارد

اما بیشتر آن از نوع II، یا III است. هر کدام وظیفه‌ای دارند. نوعدر تشکیل پوست، استخوان، تاندون و رباط‌ها دخالت دارد. نوع II آن در ایجاد غضروف، بافت انعطاف پذیر بین استخوان‌ها و در گوش و بینی کمک می‌کند و نوع III آن به ایجاد ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی کمک می‌کند
-- کلاژن و افزایش سن:
هر چه مسن‌تر می‌شوید، بدن کلاژن کمتری تولید می‌کند. دقیقا نمی‌توانیم مقدار آن را اندازه‌گیری کنیم؛ اما هنگام کاهش ممکن است علائمی مانند درد مفاصل یا سفت شدن تاندون‌ها یا رباط‌ها را داشته باشید. ممکن است ماهیچه‌ها ضعیف شود. مصرف مکمل‌های کلاژن در کاهش این علائم موثر است. برای یافتن بهترین روش برای خودتان با پزشک خود صحبت کنید.

-- چه چیزی موجب کاهش سطح کلاژن بدن می‌شود؟

علاوه بر گذشت زمان، سه چیز اصلی دیگر باعث کاهش سطح کلاژن می‌شود: نور خورشید، سیگار و قند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور ماورای‌بنفش، الیاف کلاژن را از بین می‌برد و موجب آفتاب سوختگی و چین و چروک پوست می‌شود. سیگار کشیدن تولید کلاژن را کاهش می‌دهد و در بهبود زخم اختلال ایجاد می‌کند و در پوست چین و چروک ایجاد می‌کند. قند باعث می‌شود که فیبرها به هم متصل شده و درهم و برهم شوند و پوست به مرور زمان الاستیک شود.

--کلاژن‌درمانی چه کاری انجام می‌دهد.

برخی از روش‌های جراحی پلاستیک از تزریق کلاژن در پوست مانند تزریق لب یا درمان جای زخم و سوختگی استفاده می‌کنند. این تزریق‌ها می‌تواند به بدن شما فشار بیاورد تا کلاژن بیشتری تولید کند. لازم است پس از چند ماه تا یک سال مجددا این روش را انجام دهید تا اثر آن را تثبیت کنید. برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌ها می‌توانند به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست، کاهش خشکی و افزایش تراکم کلاژن کمک کند. همچنین می‌توانند درد مفاصل را کاهش دهند و کمک کند تا فعال‌تر شوید

-- کلاژن‌ها چه کاری را نمی‌توانند انجام دهند.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد،کلاژن بیماری پوستی مانند اگزما یا درماتیت آتوپیک را درمان کند. همانگونه که تزریق کلاژن می‌تواند به درمان زخم‌های آکنه کمک کند؛ اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه قادر به توقف یا درمان آکنه باشند، وجود ندارد و هیچ مطالعه‌ای نشان نداده که به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

-- آیا کرم‌های حاوی کلاژن اثر دارند؟

کرم‌های پوستی حاوی کلاژن مصنوعی ممکن است شیوه موثر تقویت این پروتئین در بدن نباشد و مانع محافظتی بر روی پوست ایجاد کند و از بین رفتن آب را متوقف کند؛ اما مقدار آن را در پوست افزایش نمی‌دهد. بهتر است از پوست تان در برابر آفتاب محافظت کنید بخصوص در اوایل زندگی که پوست حساس‌تر است.

-- غذاهایی که سطح کلاژن بدن را افزایش می‌دهد

با خوردن غذاهای سالم می‌توانید به بدنتان کمک کنید تا کلاژن بیشتری بسازد. این اسیدها را در غذاهای سرشار از پروتئین مانند مرغ، ماهی، گوشت گاو، تخم‌مرغ، لبنیات و لوبیا می‌یابید. مواد مغذی دیگری مانند ویتامین C، روی و مس نیز نقش دارند. ویتامینرا می‌توانید در مرکبات، گوجه‌فرنگی و سبزیجات برگ پهن دریافت کنید. برای دریافت ویتامین روی و مس، صدف، آجیل، غلات کامل و لوبیا مصرف کنید

-- استخوان سازی و کلاژن:

برخی منابع مفید پروتئینی که به ساخت کلاژن کمک می‌کنند، غذاهایی مانند گوشت قرمز، مرغ و آب قلم هستند. برای تهیه آب قلم، یک الی دو روز استخوان‌های حیوان را در آب بریزید تا باعث جذب پروتئین‌های کلاژن در داخل مایع شود. بدن دقیقا آن را به داخل پوست یا مفاصل جذب نمی‌کند همچنین آن را به اسیدهای آمینه تجزیه کرده و به ساختن بافت کمک می‌کند. ما می‌توانیم آب قلم را از فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کنیم یا خودمان آن را درست کنیم.

-- آیا به مکمل‌های کلاژن نیاز داریم؟ 

اگر رژیم غذایی متعادل داشته باشید، احتمالا بدنتان به اندازه کافی کلاژن لازم تامین نیازهایتان ایجاد می‌کند. در این زمینه مطالعات اندکی وجود دارد. برای درک اثرات آن بر سلامتی به مطالعات گسترده‌تری نیاز داریم. اگر می‌خواهید یکی از شیوه‌ها را امتحان کنید چون کاملا بی‌خطر هستند و عوارض جانبی ندارند و معمولا به‌صورت پودری هستند و می‌توانید در نوشیدنی‌ها یا سس‌ها مخلوط کنید.

-- آیا مکمل‌های کلاژن تنظیم کننده اند؟

اف‌دی‌ای مکمل‌های کلاژن را تنظیم نمی‌کند؛ اما اگر شما از مکمل‌های آن استفاده می‌کنید، بدانید که قبل از فروش، نیازی به داشتن تائیدیه جهت بی‌خطر بودن آنها نیست و پس از خرید این مواد اصلی را در آن جستجو کنید: هیدرولیز کلاژن، کلاژن هیدرولیز یا پپتیدهای کلاژن. این ماده 30 درصد از پروتئین موجود در کل بدن و 70 درصد از پروتئین موجود در پوست را شامل می‌شود. پس لازم به گفتن نیست که کلاژن از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک
منبع: WebMD
 
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو