ریزش مو تا چه اندازه طبیعی است؟
31 اردیبهشت 1399 ساعت: 13:2



وقتی موهایتان را زیر دوش به‌طور کامل می‌شویید، موهایی که همان موقع هم سست بوده‌اند می‌ریزند. اگرچه ممکن است حجم‌شان زیاد به نظر برسد، اما معمولا ریزش‌شان بیش از مقدار طبیعی مورد انتظار نیست. 

موهایی که حجم کافی و درخشش طبیعی داشته باشند، معمولا به عنوان موهای سالم در نظر گرفته می‌شوند، بنابراین وقتی در حمام به زمین نگاه می‌کنید و با موهای ریخته‌شده‌ای مواجه می‌شوید که به سمت آب‌راه حمام می‌روند، ممکن است فکر کنید سلامتی‌تان دچار مشکل شده که ریزش مو پیدا کرده‌اید، اما واقعیت این است که درجاتی از ریزش مو برای همه افراد و در هر سن و سالی طبیعی است. 

 

وقتی موهایتان را زیر دوش به‌طور کامل می‌شویید، موهایی که همان موقع هم سست بوده‌اند می‌ریزند. اگرچه ممکن است حجم‌شان زیاد به نظر برسد، اما معمولا ریزش‌شان بیش از مقدار طبیعی مورد انتظار نیست. با این حال اگر احساس می‌کنید ریزش موهایتان برای شما غیرطبیعی است، اگر یک یا چند نقطه از سرتان خالی شده یا موهایتان به صورت دسته‌ای می‌ریزد، لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنید. 

 

ریزش مو تا کجا طبیعی است؟ 

 

بر اساس نظر انجمن متخصصان پوست آمریکا، ریزش 50 تا 100 تار مو در یک روز طبیعی است. برای کسانی که موهای بلندتری دارند، این ریزش ممکن است قابل توجه باشد. از آنجا که در سر هر فرد صدهزار فولیکول مو یا بیشتر وجود دارد، بنابراین ریزش 100 تار مو در روز تفاوت چندانی در ظاهر شما ایجاد نمی‌کند. 

 

 

متوسط ریزش مو در زنان و مردان 

 

ریزش مو در زنان شایع‌تر از مردان است. اگرچه هیچ روشی برای بررسی این تفاوت به صورت عینی وجود ندارد چون حالت دادن روزانه موها با وسایل گرمازایی مثل سشورا یا تعداد دفعات رنگ کردن مو و... می‌تواند روی تعداد تارهای مویی که به صورت روزانه می‌ریزد، اثر بگذارد. 

 

تقریبا 40درصد خانم‌ها موهای اضافه‌شان را در طول روز از دست می‌دهند چون معمولا به صورت روزانه به موهایشان حالت می‌دهند. همچنین خانم‌ها در بعضی دوره‌های زندگی مانند بارداری و یائسگی ریزش موی شدیدتری را تجربه می‌کنند. 

 

چرخه رشد مو 


صدها هزار مو روی سر شما وجود دارد و هر کدام از آن‌ها در یک مرحله متفاوت از دوره عمر 2 تا 5 ساله‌شان قرار دارند. فازهای رشد و مرگ مو، تغذیه، بهداشت، استرس و حالت دادن روزانه می‌توانند در میزان ریزش روزانه موها نقش داشته باشند. 

 

به فازی که موها در آن رشد می‌کنند، فاز آناژن گفته می‌شود که 90درصد موهای شما در حال حاضر در این فاز قرار دارند. موها در فاز آناژن در یک ماه، حدود یک سانتی‌متر رشد می‌کنند. وقتی عاملی باعث توقف رشد موها می‌شود، به آن آناژن افلوویوم گفته می‌شود. آناژن افلوویوم همان چیزی است که ما اغلب آن را ریزش مو می‌نامیم. 

 

فاز بعدی کاتاژن است. در هر زمان فقط 1 تا 2درصد از موهای شما در فاز کاتاژن قرار دارند. این فاز معمولا 3-2 هفته طول می‌کشد و در این مرحله رشد تارهای مو متوقف می‌شود. 

 

آخرین دوره رشد موها فاز تلوژن است. موهایی که در فاز تلوژن قرار دارند، وارد فاز استراحت شده‌اند تا آماده قطع ارتباط با سر و ریزش شوند. در هر دوره حدود 8 تا 9درصد موها در فاز تلوژن هستند. 

 

تلوژن افلوویوم درواقع توصیف وضعیتی است که بیش از 10درصد موها وارد فاز تلوژن می‌شوند. این فاز موقتی بوده ولی ریزش مو در این دوره بیش از حد معمولی است که با آن عادت داشته‌اید. استرس، جراحی، یا حتی تب کردن برای چند روز هم می‌تواند باعث ایجاد فاز تلوژن افلوویوم شود، اما مو به مرور زمان و طی شش ماه به وضعیت قبلی خود باز می‌گردد. 

 

چه عواملی باعث ریزش مو می‌شود؟ 

 

کمی ریزش مو در طول روز طبیعی است، اما افزایش حجم موهایی که در یک روز می‌ریزند، می‌تواند ناشی از استرس یا بیماری یا وضعیت خاص مربوط به سلامتی باشد. از جمله علل دیگر ریزش مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

آلوپسی

ریزش مو با الگوی زنانه

اختلالات تیروئید

لوپوس

کمبودهای تغذیه‌ای

شستشوی بیش از حد، براشینگ، بلیچینگ و حالت دادن مو با گرما نیز می‌توانند باعث افزایش ریزش مو شوند. 

 

از کجا بفهمم ریزش موهایم بیش از حد طبیعی است؟ 

 

از یک تست ساده در منزل شروع کنید. یک بخش تمیز و کوچک و خشک از موهایتان را انتخاب کنید و انگشت‌هایتان را داخل موها فرو برده و به آرامی به سمت انتهاب مو حرکت بدهید. اگر با این کار بیش از 2 تا 3 تار مو بین انگشت‌هایتان باقی ماند، یعنی موهای شما در فاز تلوژن یا تلوژن افلوویوم قرار دارد. 

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟ 

 

اگر نگران موهایی هستید که هر روز از دست می‌دهید، بهتر است برای بررسی علت آن به پزشک مراجعه کنید به‌خصوص اگر موهای جلوی سرتان به مرور نازک شده یا در نقطه‌هایی از سرتان دچار ریزش شده‌اید.

 

ترجمه: مستانه تابش

منبع: WebMD

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو