6 پرسش در مورد پروبیوتیک‌ها
30 اردیبهشت 1399 ساعت: 20:2



پروبیوتیک‌ها ترکیباتی مفید برای فلور روده‌ای و عملکرد گوارش هستند که به بهبود اختلالات گوارشی مانند سندروم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کنند و فواید مختلفی برای بدن دارند. علاوه بر مواد غذایی غنی از پروبیوتیک‌ها، می‌توان از مکمل‌های آنها نیز استفاده کرد. 

در این میان، بهتر است در مورد تاثیر مطلوب پروبیوتیک ها به برخی حقایق درست و غلط توجه داشت که می توانید در پاسخ به 6 پرسشی که در ادامه این مطلب به آنها اشاره شده، از آنها مطلع شوید:

 

1. پروبیوتیک‌ها به بازسازی فلور روده‌ای طی دوره داروهای آنتی‌بیوتیک کمک می‌کنند؟


متخصصان بر این باورند که آنتی‌بیوتیک‌ها موجب تخریب میکروبیوم یا فلور روده می‌شوند و مصرف پروبیوتیک‌ها به حفظ تعادل این وضعیت کمک می‌کند. انواعی از باکتری‌های مفید برای پیشگیری از اسهال ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها مفید شناخته شده که بیفیدوباکتریم لانگوم از آن جمله‌اند. مصرف مکمل‌های حاوی این باکتری‌ها از ابتدای دوره آنتی‌‌بیوتیک تجویز می‌شود. البته مکمل نباید از نوع پروبیوتیک‌های اینولین یا FOS باشد زیرا اسهال را تشدید می‌کند. مصرف مکمل پروبیوتیک با انواع باکتری‌ نیز برای حفظ تنوع میکروبیوم مفید به‌نظر می‌رسد اما تحقیقات این مسئله را تایید نکرده‌اند. 

 

2. پروبیوتیک‌ها در کاهش علائم التهاب روده موثر است؟


مطالعه‌ای در سال 2015 نشان می‌دهد که  Lactobacillus rhamnosus GG بر اسهال ناشی از التهاب روده از نظر کاهش دوره بیماری و وخامت در کودکان و بزرگسالان تاثیر دارد. پیش از این نیز در سال 2014، بررسی‌های مختلف بر اثر مطلوب مخمر اشباع‌ شده به عنوان مکمل غذایی برای کودکان تاکید داشتند.

 

3. پروبیوتیک‌ها علائم سندروم روده تحریک‌پذیر را بهبود می‌دهند؟


پژوهش‌ها حاکی از آن است که پروبیوتیک‌ها می‌توانند درد، نفخ و احساس ناراحتی روده را در مبتلایان به سندروم روده تحریک‌پذیر تسکین دهند و کیفیت زندگی آنها را بهبود ببخشند. البته این تاثیر در مورد همه افراد نتیجه یکسانی ندارد. تجویز مکمل به این بیماران نیاز به بررسی دارد و حداقل باید 4 هفته مصرف شود تا در مورد تاثیر آن بتوان قضاوت کرد.

 

4. پروبیوتیک‌ها در بهبود خلق و خو موثر هستند؟


مطالعات گسترده‌ای در تاثیر تقویت فلور روده‌ای برای تنظم سروتونین؛ هورمون خوش‌خلقی انجام شده‌ است. این مسئله به‌ویژه در کشورهای شمال اروپا که به دلیل کاهش نور ‌خورشید، با آمار بالای افسردگی مواجه‌اند، انجام شد اما تایید این فرضیه به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

 

5. پروبیوتیک‌ها پیش از زمستان به تقویت ایمنی بدن کمک می‌کند؟


یکی از باورهای شایع در مورد پروبیوتیک‌ها، تقویت ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری‌های فصل زمستان است. اما محققان بر این باورند که مطالعات بسیار جدی و کاملی باید در این مورد انجام شود و اطلاعات فعلی هنوز تایید قطعی نیست.

 

6. پروبیوتیک‌ها از عود عفونت‌های مجاری ادراری و تناسلی پیشگیری می‌کند؟


ثابت شده که این بیماری‌ها در اکثر موارد با عدم‌تعادل باکتری‌های واژینال ارتباط دارند. مطالعات بالینی در این زمینه نشان می‌دهد خانم‌هایی که داروهای واژینال حاوی پروبیوتیک‌ها استفاده کرده‌اند، با احتمال 2 برابر کمتر عود بیماری مواجه بوده‌اند. البته به‌طور اختصاصی، Lactobacillus crispatus برای التهاب مثانه ( سیتیت) و Lactobacillus rhamnosus برای عفونت‌های قارچی کاربرد دارد. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:santémagazine.fr

 چطور از پروبیوتیک‌ها برای تقویت سیستم ایمنی کمک بگیریم؟

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو