آرایش نکردن و مزیت‌های «تنفس» پوست
29 اردیبهشت 1399 ساعت: 16:2



اگر شما هم یکی از کسانی هستید که هر روز آرایش می‌کنند، بهتر است که به ایده آرایش نکردن فکر کنید؛ حداقل برای چند روز یا حداقل در شرایط فعلی به‌خاطر شیوع کرونا. 

آرایش نکردن نه‌تنها به صرفه‌جویی در وقت به شما کمک می‌کند، بلکه پاکیزگی زیادی به پوست می‌بخشد. بدون وجود لایه‌های سنگین و غلیظی از فونداسیون‌ها یا کانسیلرها روی پوست، روزنه‌های پوستی پاکیزه می‌شوند و ساختار کلی پوست صورت نیز فرصت خوبی برای استراحت پیدا می‌کند. 

 

البته همه ماجرا به همین چند نکته ختم نمی‌شود. اگر به‌طور منظم سعی کنید که برای چند روز یا طی یک دوره مشخص آرایش نکنید، به پوست خودتان اجازه «تنفس» می‌دهید. کسانی که در شرایط فعلی به‌دلیل شیوع کووید-19 در خانه می‌مانند و دورکاری انجام می‌دهند، احتمالا بیشتر با مزیت‌های آرایش نکردن آشنا شده‌اند. برای دریافتن این‌که آرایش نکردن چه مزیت‌هایی دارد و منظور از تنفس پوست دقیقا چیست، از متخصصان پوست‌ و مو خواسته‌ایم تا اطلاعات بیشتری درباره این موضوعات در اختیار ما بگذارند. 

 

آیا پوست واقعا می‌تواند «تنفس» کند؟ 


پاسخ به این سوال پیچیدگی‌هایی دارد. اول از همه باید گفت که تنفس پوست به این معنا نیست که هیچ ماده آرایشی‌ای نباید روی پوست وجود داشته باشد تا اکسیژن بتواند وارد پوست شود، اما پوست (و خصوصا روزنه‌های پوستی) به‌واسطه آرایش نکردن در شرایط مطلوبی قرار می‌گیرد. 

 

متخصصان می‌گویند که پوست، اکسیژن و مواد مغذی مورد نیازش را از طریق خون دریافت می‌کند؛ ‌یعنی این عناصر از طریق خون به لایه‌های درونی و زنده پوست می‌رسند. پس پوست مستقیما نفس نمی‌کشد. وقتی می‌گوییم «اجازه دهید پوست نفس بکشد»، یعنی شرایط حیات مطلوب را برای پوست فراهم کنید. 

 

حیات مطلوب برای پوست هم از طریق این مسائل فراهم می‌شود: جذب مواد مغذی و آب، دفع و تعریق راحت، و همچنین ترشح بدون مانع چربی و لیپیدها. در صورت به‌وجود آمدن اختلال در هر کدام از این عملکردهای اساسی، پوست از حالت تعادل خارج می‌شود و نهایتا مشکلات مختلفی مانند خشکی پوست یا آکنه شکل می‌گیرند. 

 

آرایش نکردن چه مزیت‌هایی دارد؟ 


داشتن برنامه منظم برای آرایش نکردن می‌تواند به عملکرد مطلوب پوست کمک کند، زیرا درواقع با این کار عناصر مسدودکننده روزنه‌های پوستی را از پوست دور نگه می‌دارید. توجه داشته باشید که ترکیبات آرایشی می‌توانند روزنه‌های پوستی را مسدود کنند و کاری کنند که پوست کدر به نظر برسد. پس استراحت دادن به پوست می‌تواند پوست را روشن‌تر کند و میزان نفوذ سرم‌ها و کرم‌ها به درون پوست را بهتر سازد. 

 

از سوی دیگر، ترکیبات آرایشی می‌توانند کومدوژنیک (جوش‌زا) باشند، خصوصا با توجه به این‌که به‌صورت لایه‌لایه روی پوست قرار می‌گیرند. مثلا اول محصولات مراقبت از پوست مانند مرطوب‌کننده و کرم ضدآفتاب روی پوست قرار می‌گیرند و بعد پرایمر، فونداسیون، کانسیلر، پودر و... . 

 

با توجه به همین نکات، متخصصان پوست می‌گویند که اگر به دلایل مختلف نمی‌خواهید یا نمی‌توانید آرایش را برای دوره‌های موقت هم کنار بگذارید، حداقل باید پاکسازی مضاعف برای پوست را جدی بگیرید. 

 

پاکسازی مضاعف در این موارد باید هر شب انجام بگیرد و شامل دو مرحله مهم است: استفاده از پاک‌کننده روغنی و سپس استفاده از پاک‌کننده معمولی. کسانی که این کار را جدی نمی‌گیرند، همه ذرات چربی‌ها، انواع آلودگی‌ها و گردوغبارها را از روی پوست جدا نمی‌کنند. این ذرات باقی‌مانده به‌مرور زمان در روزنه‌های پوستی نفوذ می‌کنند و مشکلاتی مانند جوش‌های سرسیاه یا التهاب پوستی را به‌وجود می‌آورند. 

 

البته آرایش نکردن زمانی می‌تواند فواید و مزایای زیادی داشته باشد که برنامه روزانه مشخصی برای استفاده از محصولات مراقبت از پوست داشته باشید و این کار را بدون استثنا هر روز انجام بدهید. برنامه مراقبت از پوست صحیح علاوه بر شست‌وشوی صحیح پوست باید شامل دو مرتبه استفاده از مرطوب‌کننده و همچنین استفاده از کرم ضدآفتاب، حتی در محیط‌های بسته باشد. 

 

ترجمه: راضیه فیضی

منبع: Pop Sugar

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو