تجربیات یک رستوران دار چینی از بازگشایی رستوران خود
رستوران ها چطور باید با شرایط جدید کنار بیایند؟
27 اردیبهشت 1399 ساعت: 14:2



رستوران رفتن یکی از این قدم‌های رفع محدودیتهاست. کرونا پدیده‌ای ناشناخته است و چاره‌ای نیست جز آنکه هر قدم را براساس آزمون و خطا و  استفاده از تجربیات دیگران برداریم. گزارشی بخوانید درباره تجربیات یک رستوران‌دار چینی درباره شروع به کار دوباره رستوران خود:

حالا که تب و تاب قرنطینه و ترس از انتقال بیماری در نقاط مختلف دنیا فروکش کرده، مردم به فکر بازگشت به زندگی قبلی خود افتاده‌اند، اما پرسش مهم این است که چطور قدم به قدم به زندگی قبلی برگردیم که گرفتار موج دوم کرونا نشویم.


رستوران رفتن یکی از این قدم‌هاست. کرونا پدیده‌ای ناشناخته است و چاره‌ای نیست جز آنکه هر قدم را براساس آزمون و خطا برداریم. علاوه بر آن استفاده از تجربیات دیگران می‌تواند مفید باشد. گزارشی بخوانید درباره تجربیات یک رستوران‌دار چینی درباره شروع به کار دوباره رستوران خود:


نگ ژائو، موسس و مدیر عمال رستوران زنجیره‌ای جونزی می‌گوید از همان ماه ژانویه با رستوران‌داران در پکن در تماس بوده تا بلکه با کسب تجربه آنها در مراحل مختلف شیوع کرونا، بتواند پیش از رسیدن بحران به آمریکا آماده شود.


"در ماه ژانویه، من از اینجا ماسک می‌خریدم و برای آشنایان و دوستان در چین پست می‌کردم... اما چند هفته بعد که اینجا کم‌کم قضیه بالا گرفت، زنگ زدم و گفتم می‌شه لطفا ماسک‌ها را پس بفرستین... رستوران‌دارها در پکن می‌گفتند، در دو هفته اول قرنطینه همه مردم در خانه غذا می‌خوردند، پس باید غذای نیمه آماده سرد و مخلفات تهیه غذا برای آنها درست کنیم. اما بعد از دو هفته، همه از خوردن غذای چینی یخ‌زده خسته می‌شوند و دوباره سراغ سفارش تلفنی و آنلاین می‌آبند. پس باید برای بعد از هفته دوم قرنطینه، آماده ارسال غذا به در خانه مردم می‌شدیم."


البته یانگ ژائو که در آمریکا درس اقتصاد خوانده، سعی کرده در چند هفته گذشته کمی هم توصیه‌های رستوران‌داران پکن را با نیازهای مشتریان و نیازهای جامعه آمریکایی مطابقت دهد.


برای مثال، به ان‌پی‌آر می‌گوید: "پرس‌ها را بزرگتر کردیم و سایز خانواده را هم به منو اضافه کردیم چون می‌دانستم که مردم برای پایین آوردن شانس سرایت ویروس تمایل دارند تعداد دفعات سفارشات را کمتر اما میزان سفارش را بزرگتر کنند تا اضافه غذا را در یخچال نگه‌داری و برای وعده‌های بعدی استفاده کنند. 

همزمان شروع کردیم غذاها را پخته اما سرد ارایه می‌کردیم و بعد سر ساعت معینی در وبسایت به صورت زنده به مشتریان چگونگی گرم کردن و سرو کردن غذاهای مختلف موجود در منو را نمایش می‌دادیم. می‌دانستم مردم دوست دارند این روزها به یک واقعه جاری و زنده در بیرون چاردیواری خانه نگاه کنند...".

البته یانگ ژائو معترف است که همه تجارب پکن قابل انتقال به نیویورک نیست. مثلا در خلال این گفتگو، او آماندا آرونچیک، گزارشگر و مجری پادکست پلنت مانی را از طریق ویدیو چت به پکن و یکی از رستوران‌ها می‌برد تا به او نشان دهد که چه طور در پکن پس از رفع قرنطینه کرونا، رستوران‌ها به مشتریان سرویس می‌دهند.


رستوران‌دار چینی به آنها نشان می‌دهد که چه طور میزها را یک در میان علامت گذاری کرده تا مشتریان دور از هم بنشینند. او می‌گوید که همه مشتریان به محض ورود باید نام و مشخصات خود را درج کنند. دور هر میزی بیش از ۳ نفر نمی‌نشیند. درجه حرارت بدن مشتریان در بدو ورود چک می‌شود و به این ترتیب، رستوران ضمن اطمینان دادن به مشتریان، امکان ردگیری و شناسایی موارد تازه ابتلا را برای مراکز بهداشتی و مقابله با کرونا میسر می‌کند.


اما یانگ ژائو می‌داند که پرسیدن مشخصات فردی و ثبت و ردگیری جزییات دقیق مشتریان در آمریکا و نیویورک کاری غیرممکن است و به همین علت هم بنا ندارد حتی با پایان یافتن قرنطینه در نیویورک، اجازه دهد مشتریان برای صرف غذا در رستوران های او بنشینند. او همچنان به گرفتن سفارش تلفنی و اینترنتی امیدوار است و همزمان بعد از گفتگو با خبرنگار ان‌پی‌آر در یک تماس تلفنی دیگر، بنا دارد با یکی از مشاوران مک‌دونالد برای مکان‌یابی شعبه جدید رستوران خود مشورت کند.


این رستوران‌دار نیویورکی می‌گوید: "وقتی آتش جنگل را فرا گرفت، درختان بزرگ می‌سوزند اما دانه‌های کوچک زیر زمین مصون می‌مانند و بعد از آتش‌سوزی، فرصت رشد و نمو پیدا می‌کنند چرا که دیگر زیر سایه درختان تنومند از آفتاب محروم نمانده‌اند

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو