غذا خوردن سریع چه مضراتی دارد؟
24 اردیبهشت 1399 ساعت: 21:2



بعضی افراد عادت دارند غذا را خیلی سریع و طی چند دقیقه تمام می‌کنند. آنها معمولا خوشحال هستند که در وقت صرفه‌جویی کرده‌اند و می‌توانند به بقیه کارهای شان برسند اما متاسفانه این سبک غذاخوردن بسیار مضر است و تاثیرهای جدی بر سلامت بدن دارد. 

در ادامه این مطلب، به 5 مورد از مشکلاتی که در پی عادت به تند خوردن غذا، ممکن است بروز پیدا کند، پرداخته و نهایتا توصیه هایی را ارائه داده ایم. 

 

1. درد معده


غذاخوردن سریع در واقع بلعیدن غذا بدون جویدن کافی لقمه‌هاست. حال آنکه، جویدن نخستین مرحله گوارش است. اگر غذا کاملا خرده نشود، نیاز به ترشح بیشتر شیره گوارشی و فعالیت مضاعف معده خواهد بود. هضم نیز طولانی‌تر و مشکل‌تر شده و می‌تواند با ریفلاکس، دردهای شکم و نفخ همراه باشد. البته هضم به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و پروتئین‌ها بدون اینکه تبدیل به اسیدآمینه شده و جذب شوند، به روده بزرگ می‌رسند و این وضعیت به‌تدریج باعث عدم تعادل فلور روده‌ای نیز خواهد بود. 

 

2. گرسنگی بیشتر


از شروع غذاخوردن تا احساس سیری، نیاز به 20 تا 30 دقیقه زمان است تا روده باریک پیام سیری را به مغز ارسال کند. اگر غذا طی مدت 10 دقیقه تمام شود، این فرایند مختل شده و ممکن است حتی در پایان غذا باز هم احساس گرسنگی وجود داشته‌ باشد. بنابراین، مصرف غذای بیشتر در این زمان هیچ تاثیر مثبتی ندارد و تنها زمینه‌ساز اضافه وزن و پیامدهای آن بر سلامت بدن است. 

 

3. ابتلا به بیماری‌های مزمن


نتایج بررسی روی بیش از هزار نفر در ژاپن طی 5 سال نشان می‌دهد احتمال ابتلا به سندروم متابولیک در افرادی که سریع غذا می‌خورند بیشتر است که می‌تواند زمینه‌ساز چاقی شکمی، افزاش کلسترول و فشار خون شود. علت این است که هنگام سریع غذاخوردن، حجم بیشتری از غذا میل می‌شود. چنین عادت اشتباهی همچنین زمینه ابتلا به دیابت نوع2 را نیز تشدید می‌کند زیرا بلعیدن غذا موجب عدم‌تعادل قندخون و مقاومت نسبت به انسولین نیز خواهد بود.

 

4. احساس خستگی


به‌طور طبیعی، روند هضم با صرف انرژی در بدن همراه است. اگر مواد غذایی نیز بدون خرد شدن به معده برسد، بدن نیاز به فعالیت بیشتری برای تجزیه آنها خواهد داشت. درنتیجه احساس خستگی و خواب‌آلودگی را درپی دارد. 

 

5. بدخُلقی


نوسانات قند خون ناشی از غذا خوردن سریع یکی از عوامل تحریک‌پذیری است. علاوه براین، هضم ناکامل پروتئین‌ها مانع از تامین نیاز بدن به اسیدهای‌ آمینه ضروری می‌شود. اسیدهای‌ آمینه، ترکیبات ضروری برای ساخت سروتونین(هورمون خوش‌خلقی) هستند. بنابراین، چنین عادت غذایی، تغییرات خلقی و تمایل به ریزه‌خوری را نیز افزایش می‌دهد. 

 

یادتان باشد که...

  • حتما برای غذاخوردن وقت کافی درنظر بگیرید.
  • پس از به دهان‌بردن هر لقمه، قاشق و چنگال تان را در بشقاب بگذارید.
  • هر لقمه را بین 20 تا 30 مرتبه بجوید. 
  • برای اینکه عادت به جویدن کامل پیدا کنید، خوراکی‌های سفت مانند هویج و کرفس بخورید. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Doctissimo.fr

 چطور غذا خوردن هیجانی مان را در این روزها کرونایی مدیریت کنیم؟

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو