خوراکی‌هایی که شاید درست مصرف نمی‌کنیم!
24 اردیبهشت 1399 ساعت: 20:2



با افزایش آگاهی عمومی در حوزه تغذیه، تقریبا مواد غذایی مختلف و خواص شان شناخته شده ‌است. اما شیوه مصرف با دریافت ارزش تغذیه ای آنها ارتباط دارد و می‌تواند در حفظ یا جذب ریزمغذی‌های موجود در آنها اختلال ایجاد کرد. 

به عبارت ساده تر، انتخاب نحوه صحیح آماده سازی یا طبخ مواد غذایی مختلف در تامین خواص شان کاملا تاثیرگذار خواهد بود. در ادامه این مطلب به رایج ترین مواد غذایی و اشتباهاتی که ما در حین خوردن شان انجام می دهیم، پرداخته ایم. 

 

پرتقال


بخشی از خواص پرتقال هنگام تهیه آب‌گیری ازبین می‌رود زیرا قسمت اعظم پالپ یا فیبر موجود حذف شده و مصرف نمی‌شود. همچنین، شیرینی هر پرتقال به اندازه چهار حبه قند است و معمولا برای یک لیوان آب پرتقال، نیاز به 2 عدد از این میوه خواهد بود. به علاوه، قند در این حالت بسیار سریع جذب می‌شود که مبتلایان به دیابت باید به آن توجه کنند. بنابراین، مصرف کامل پرتقال علاوه بر افزایش دریافت ریزمغذی‌ها به احساس سیری طولانی مدت کمک می‌کند.

 

سیب


برخلاف تصور، پوست سیب منبع خوبی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبرهاست. این خواص معمولا در تمام میوه‌هایی که قابلیت مصرف با پوست را دارند، دیده می‌شود. البته توصیه می شود که نوع ارگانیک میوه و یا ضدعفونی شده کامل آن با پوست به مصرف برسد تا احتمال باقیمانده سموم هم وجود نداشته باشد. 

 

زردچوبه


"کُرکومین" پلی‌فنول موجود در زردچوبه است که خواص ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدانی دارد. این ماده برای مبتلایان به آرتروز، دردهای گوارشی، التهاب تاندون‌ها و... مفید است و تاثیر ضدسرطانی دارد. از آنجا که کرکومین ماده‌ای محلول در چربی است، بهتر است هنگام طبخ با کمی روغن زیتون مخلوط شود. به علاوه، برای افزایش خواص، توصیه می شود که به همراه فلفل سیاه مصرف شود. 

 

چای


چای فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد اما در جذب آهن نیز اختلال ایجاد می‌کند. از همین‌رو، نباید همراه وعده‌های غذا حتی صبحانه (به خصوص چای پررنگ) میل شود. این نکته به ویژه هنگام مصرف مکمل آهن اهمیت بیشتری دارد. بنابراین، بهتر است همراه صبحانه دمنوش گیاهی میل شده و نوشیدن چای به میان‌ وعده موکول شود.

 

سیب‌زمینی


برای حفظ ارزش تغذیه ای این ماده غذایی، بهتر است سیب‌زمینی با پوست آب‌پز شود. البته اگر سیب‌زمینی ارگانیک و دارای پوسته نازکی است، می‌توان پس از شستن کامل با برس، همراه پوست میل کرد زیرا پوسته نیز مقدار زیادی ویتامین و موادمعدنی دارد. 

 

سیر


یکی از بهترین سبزی ها، سیر است که برای بهره‌مندی از خواص آن توجه به 2 نکته ضرورت دارد. یادتان باشد که سیر خام نسبت به پخته کاملا ارجحیت دارد و باید پیش از مصرف خرد شود تا ترکیبات مفید آن آزاد شوند.

 

کلم بروکلی


همه قسمت‌‌های کلم بروکلی مفید است و نیازی به جداکردن ساقه نخواهد بود. البته بهتر است پوسته‌ای که روی ساقه است جدا و سپس مصرف شود. در حالی که دیده می شود قسمت زیادی از ساقه در مرحله پاکسازی جدا شده و دور ریخته می شود. 

 

کره و خامه


به‌جای استفاده در طبخ غذا، توصیه می‌شود خامه و کره به شکل خام مصرف شود. چربی شیر در دمای بیشتر از 120 درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند و ترکیباتی ناسالم برای بدن در آن به‌وجود می‌آید. بنابراین، بهتر است در صورت تمایل، خامه پس از طبخ غذا افزوده شود و روغن زیتون جایگزین کره باشد.

 

روغن‌های کلزا و گردو


این روغن‌ها سرشار از امگا3 هستند اما تحمل گرما را ندارند. بنابراین، بهتر است از آنها در طبخ غذا استفاده نشود تا امگا3 موجودشان حفظ شود. همچنین برای ماندگاری بهتر، لازم است در یخچال نگهداری شوند.

 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Doctissimo.fr

 کاهش تولید زباله خانگی در دوران قرنطینه

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو