3 عادت نادرست برای متابولیسم بدن
2 دی 1402 ساعت: 11:10



آیا می‌دانید که مصرف بیش‌ازحد کربوهیدرات‌های تصفیه‌ شده می‌تواند به متابولیسم بدن آسیب برساند؟ انواع کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند غلات آرد سفید و همه شیرینی‌ها باعث افزایش و کاهش ناگهانی سطح قند خون می‌شوند. این نوسانات قند خون می‌تواند متابولیسم بدن را مختل کند. تحقیقات نشان می‌دهند که زیاده‌روی در مصرف انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های حاوی قند و شکر، مشکل مقاومت به انسولین را در بدن به‌وجود می‌آورد. در چنین شرایطی، سلول‌های بدن کمتر به انسولین پاسخ می‌دهند و توانایی بدن هم برای کنترل سطح قند خون و ذخیره موثر چربی‌ها کاهش می‌یابد. تمامی این فرایندها، چرخه گرسنگی و سیری را در بدن دچار اختلال می‌کنند و باعث اختلال در عملکرد متابولیسم یا سوخت‌وساز بدن می‌شوند. 

در ادامه این مطلب، با عادت‌های غذایی آشنا می‌شویم که می‌توانند مستقیما متابولیسم بدن را مختل کنند. این عادت های عبارتند از: 

 

1. عدم دریافت کافی چربی‌های سالم 

منظور از چربی‌های سالم، آن گروه از چربی‌هاست که HDL یا چربی خوب خون را افزایش می‌دهد و نقش مثبتی در محافظت از سلامت سیستم قلبی‌ـ‌عروقی دارد. چربی‌های سالم که در ماهی‌های چرب، روغن زیتون، آووکادو و مغزدانه‌های خام مانند گردو وجود دارند، هم سیری طولانی‌مدت و مطلوبی را به‌وجود می‌آورند و هم برای حفظ سلامت سیستم متابولیک بدن ضروری هستند. چربی‌های سالم، نقش مهمی در تنظیم هورمون‌ها و بهبود عملکرد کلی متابولیسم دارند. دریافت کافی چربی‌های سالم برای جذب ویتامین‌های محلول در چربی (K، A، D، E) و تولید هورمون‌های مهمی مانند انسولین و تیروئید هم ضروری است. از این‌رو، زمانی که شما چربی سالم و کافی را طبق یک برنامه روزانه دریافت نمی‌کنید، نوعی بی‌نظمی متابولیک و عدم تعادل انرژی را در بدن به‌وجود می‌آورید. 

 

2. عدم دریافت ویتامین‌ها و املاح کافی 

ریزمغذی‌ها مانند همه ویتامین‌ها و املاح، نقشی حیاتی در فرایندهای متابولیک مختلف دارند. به‌عنوان مثال، ویتامین‌ها و املاح جزو عناصر ضروری برای آنزیم‌های مرتبط با تولید انرژی، متابولیسم مواد مغذی و تنظیم هورمون‌ها هستند. زمانی که بدن در طول روز نتواند ویتامین‌ها و املاح کافی را دریافت کند، تنظیم اشتها مختل می‌شود و متابولیسم پایه هم کندتر و ضعیف‌تر می‌شود. از این‌رو، بسیار ضروری است که به‌منظور محافظت از سلامت سیستم متابولیسم بدن حتما ویتامین‌ها و املاح کافی را از طریق مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها با رنگ‌های مختلف در طول روز دریافت کنید. 

 

3. عدم دریافت پروتئین کافی 

دریافت پروتئین کافی در طول روز مستقیما بر سلامت سیستم سوخت‌وساز بدن تاثیر دارد. متخصصان تغذیه بر این باورند که نه‌تنها میزان پروتئین مصرفی بلکه زمان مصرف پروتئین هم بر متابولیسم بدن تاثیر می‌گذارد. بهتر است برای بهبودبخشی به عملکرد سیستم متابولیسم در بدن، خوراکی‌های حاوی پروتئین را در وعده‌های غذایی اصلی و میان‌وعده‌های مختلف تقسیم کنید یعنی اگر گوشت‌ها یا حبوبات را در وعده ناهار یا شام مصرف می‌کنید، مصرف تخم‌مرغ را در صبحانه و مصرف ماست و شیر را در میان‌وعده‌ها داشته باشید. به همین ترتیب با دریافت پروتئین کافی در تمامی ساعات روز هم به بهبود عملکرد سیستم متابولیسم بدن تان کمک می‌کنید و هم باعث رشد و بازسازی بهتر عضلات تان در طول روز می‌شوید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: eatthis

کاهش وزن با خوردن روزانه یک عدد سیب قبل از غذا 

5 پیشنهاد برای پایبندی به رژیم لاغری​​​
مصرف دانه کتان خطر سرطان سینه را کاهش می‌دهد!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو