4 سوالی که باید قبل از مصرف مکمل‌ها، در دوران کرونا از خود بپرسید!
22 اردیبهشت 1399 ساعت: 22:2



یکی از باورهای نادرستی که همزمان با شیوع ویروس کرونا در میان بسیاری از افراد در جوامع مختلف رواج پیدا کرد، این بود که مصرف مکمل‌های مختلف مانند مکمل ویتامین C، ویتامین D، آهن و روی (زینک) و غیره می‌تواند تاثیر به‌سزایی در بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن داشته باشد. از این‌رو، متاسفانه برخی افراد در این دوران به مصرف خودسرانه مکمل‌ها روی آوردند. 

این در حالی است که اگر شما بیش از نیاز روزانه بدن، بعضی ویتامین‌ها و املاح را از طریق مکمل‌ها دریافت کنید، نه‌تنها کمکی به بهبود عملکرد سیستم دفاعی تان نکرده‌اید بلکه سلامت کبد، کلیه‌ها و سیستم گوارشی را هم به خطر انداخته‌اید. بنابراین، در مرحله اول توصیه می‌شود که حتما تمامی مکمل‌های غذایی با تجویز پزشک مصرف شوند و در مرحله بعد، پیش از این‌که اقدام به مصرف مکمل‌ها کنید، حتما این چند سوال را از خودتان بپرسید. 

 

1. آیا بدن من به مکمل نیاز دارد؟ 


بعضی افراد به‌دلیل کمبودهای تغذیه‌ای مختلف مانند کمبود ویتامین D، فقر آهن، فقر ویتامین B12، فقر کلسیم و... نیازمند مصرف مکمل‌های غذایی به‌صورت روزانه هستند. مصرف مکمل‌های غذایی به‌دلیل عوارضی که برای بدن به‌دنبال دارد (در صورت زیاده‌روی در مصرف) باید با تجویز و دوز مناسب پیشنهادی از سوی پزشک باشد. یعنی حتی اگر بدن شما دچار کمبود ویتامین D باشد، باز هم باید پزشک به شما بگوید که دقیقا به مصرف چه میزان از مکمل ویتامین D و برای چه مدت‌زمانی نیاز دارید. معمولا تجویز مکمل‌های غذایی به‌صورت دوره‌ای انجام می‌گیرد و پس از 1 تا 2 دوره از مصرف، باید آزمایش‌های لازم انجام شود تا مشخص شود که آیا کمبود آن ویتامین یا ماده معدنی در بدن شما برطرف شده است یا نه. بنابراین، اگر نمی‌دانید که واقعا بدن شما دچار کمبود ویتامین و املاح است یا نه، بهتر است در مورد مصرف مکمل‌ها قبل از گوش دادن به هر نوع شایعه‌ای با پزشک مشورت کنید. 

 

2. آیا نمی‌توان ویتامین‌ها و املاح را از طریق مواد غذایی دریافت کرد؟ 


اگر شما یک الگوی غذایی صحیح داشته باشید، به‌صورت روزانه تمام گروه‌های غذایی را مصرف کنید و به بیماری خاصی هم مبتلا نباشید، حتما تمام ریزمغذی‌های مورد نیز بدن را دریافت خواهید کرد و نیازی به مصرف مکمل‌ها نخواهید داشت. معمولا مصرف مکمل‌های غذایی به افرادی توصیه می‌شود که دچار سوء تغذیه هستند یا به‌دلیل رژیم‌های خاصی مانند گیاهخواری نمی‌توانند تمام ریزمغذی‌ها را دریافت کنند. گاهی هم مصرف مکمل‌های غذایی در دوران بارداری، کودکی یا سالمندی برای پیشگیری از فقر ریزمغذی‌ها در بدن توسط پزشک تجویز می‌شود. بنابراین، اگر شما در طول روز به اندازه کافی میوه، سبزی، لبنیات، غلات، حبوبات، چربی‌های سالم و گوشت‌های کم‌چرب مصرف کنید هم سیستم ایمنی و هم سیستم گوارشی می‌توانند وظایف خود را به‌خوبی و بدون نیاز به استفاده از مکمل‌ها انجام دهند. 

 

3. از کجا بدانم که مصرف مکمل برای من ضروری است؟ 


با توجه به پاسخ دو پرسش قبلی، شاید حالا این سوال برای شما مطرح شود که اگر بدن با کمبود ویتامین‌ها و املاح مواجه باشد، چطور باید متوجه آن شد تا با مصرف به‌موقع مکمل‌های غذایی جلوی عوارض ناشی از این کمبودها را گرفت. پاسخ این سوال بسیار ساده است؛ شما می‌توانید زمانی که برای چکاپ سالانه به پزشک مراجعه می‌کنید، از او بخواهید تا آزمایش مربوط به سنجش سطح ریزمغذی‌ها در بدن را برای شما تجویز کند. نکته دیگر این است که معمولا تمامی کمبودهای تغذیه‌ای در بدن با علائمی همراه هستند. از شایع‌ترین عوارض کمبود ویتامین‌ها و املاح مختلف در بدن می‌توان به ضعف‌های عضلانی، خستگی‌های مداوم، مشکلات پوستی، ریزش مو، مشکلات ناخن و اختلالات خلقی اشاره کرد. اگر با این علائم مواجه شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز مکمل‌های لازم برای شما تجویز شود. 

 

4. اگر بیش از نیاز بدن مکمل مصرف کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟ 


مکمل‌ها معمولا به 2 گروه محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می‌شوند. زیاده‌روی در مصرف مکمل‌های محلول در آب مانند مکمل ویتامین C می‌تواند عوارضی مانند دل‌درد و اسهال به‌دنبال داشته باشد. زیاده‌روی در مصرف مکمل‌های محلول در چربی مانند ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K هم می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت در بدن و آسیب‌دیدگی کبد شود. بنابراین، اگر این روزها برای تقویت سیستم ایمنی بدن اقدام به مصرف خودسرانه مکمل‌ها کرده‌اید، بهتر است همین امروز این رویه نادرست را متوقف کنید تا سلامت تان را به خطر نیندازید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: Prevention
احتیاط در مصرف مکمل‌ها برای مقابله با کروناویروس
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو