5 دستور آشپزی با شلغم
28 آذر 1402 ساعت: 14:9



شلغم، یکی از سبزیجات مغذی زمستانی است که به‌دلیل کالری پایین، انتخاب خوبی برای طرفداران رژیم لاغری است. شلغم منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و موادمعدنی نظیر پتاسیم، منیزیوم، روی، گوگرد و آهن است و فیبرهای آن به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. 

به‌رغم خواص عالی شلغم، بعضی افراد تمایلی به خوردن این سبزی ندارند بنابراین بهتر است با تنوع در روش‌های تهیه آن از فوایدش بهره برد. در ادامه به روش های مختلفی اشاره کرده ایم که به ترتیب عبارتند از: 

 

1. شلغم شکم‌پر

ابتدا، 4 عدد شلغم بزرگ را تمیز بشویید و قسمت بالای ‌‌آن را برش بزنید. با یک قاشق کوچک، مقداری از گوشته شلغم را بیرون‌ آورده و برای تهیه سوپ یا پوره کنار بگذارید. شلغم‌های توخالی را 15 دقیقه با آب و کمی نمک روی حرارت قرار دهید تا تقریبا پخته شود اما نباید له شود. سینی فر را چرب کرده و شلغم‌ها را در سینی بچینید. درون هر شلغم را مقداری مرغ پخته همراه با جعفری ساطوری و پیازچه بریزید و با پنیر پیتزا بپوشانید. سینی را 10 دقیقه در فر با دمای 200 درجه سانتی‌گراد بگذارید. یادتان باشد که از انواع سبزیجات برای شلغم شکم‌پر می‌توان استفاده کرد.

 

2. شلغم سوخاری با سیب‌زمینی و هویج

فر را با دمای 200 درجه سانتی‌گراد روشن کنید. چند شلغم، سیب‌‌زمینی و هویج را پوست گرفته و به‌شکل خلال برش بزنید. خلال‌های سبزیجات را با کمی آب و نمک چند دقیقه‌ای روی حرارت بگذارید تا تقریبا پخته شوند سپس آبکش کرده و در سینی چرب‌شده فر بریزید. روی سبزیجات را فلفل یا سبزیجات معطر بپاشید و سینی را یک ساعت در فر بگذارید و در این مدت مرتب سبزیجات را هم بزنید. 

 

3. تارت شلغم و پنیر

ابتدا 2 عدد شلغم بزرگ را پوست گرفته و به‌صورت حلقه‌های نازک برش بزنید. حلقه‌های شلغم را در آب جوش و نمک بریزید و پس از چند دقیقه آبکش کنید. در مرحله بعدی، شلغم ها را در سینی چرب ‌شده فر بچینید و روی هر کدام را با چنگال شیار بزنید. سینی را 10 دقیقه در فر با دمای 200 درجه سانتی‌گراد بگذارید. پس از این زمان، روی شلغم‌ها را با پنیر پیتزا بپوشانید و کمی پودر آویشن بپاشید و دوباره 10 دقیقه در فر بگذارید تا پنیر طلایی شود. 

 

4. کوکوی شلغم

ابتدا یک عدد شلغم، یک عدد هویج و 2 عدد سیب‌زمینی را با رنده درشت رنده کنید. سپس به این مخلوط 2 عدد تخم‌‌مرغ، یک قاشق سوپخوری آرد ذرت و کمی نمک و فلفل بزنید. روغن را در تابه گرم کنید و از مایه کوکو به اندازه یک قاشق ریخته و پس از طلایی‌شدن یک طرف، آنرا برگردانید. یادتان باشد که کوکو را با انواع سبزیجات و سس دلخواه می توانید سرو کنید.

 

5. پوره شلغم

به مقدار دلخواه شلغم را پوست گرفته و بگذارید با کمی‌ آب بپزد. البته بخارپز شدن انتخاب بهتری است. شلغم‌های پخته را خوب نرم کنید و با مقداری کره مخلوط کنید. با توجه به ذائقه می‌توانید چاشنی شور یا شیرین را به آن اضافه کنید. پوره شلغم همراه با پوره سیب‌زمینی و هویج‌فرنگی نیز طعم دلچسبی دارد و برای کودکان میان‌وعده مناسبی خواهد بود. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:TopSante.fr

چرا چای سبز برای سالمندان مفید است؟​​​
بهترین و بدترین منابع پروتئینی برای مبتلایان به دیابت​​​
آیا زیاده‌روی در مصرف تخم‌مرغ عوارض دارد؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو