16 مهر 1402 ساعت: 10:7
یک متخصص اعصاب و روان، بر اهمیت کنترل آسیبهای سلامت روان در سنین ۱۲ تا ۱۸ سالگی تاکید کرد و گفت: «آموزش سلامت روان به دانشآموزان میتواند نقش پیشگیری اولیه در بروز اختلالات روانی در جامعه را داشته باشد و از شیوع آن در اجتماع جلوگیری کند.»
به گزارش «سلامت» به نقل از انجمن روانپزشکان ایران، غلامرضا حاجتی دبیر اجرایی سیونهمین کنگره روانپزشکان ایران با اشاره به برگزاری این رویداد در روزهای ۱۸ الی ۲۱ مهرماه با حضور بیش از هزار نفر از متخصصین و پزشکان سراسر کشور در سالن همایشهای بیمارستان میلاد تهران، اظهار داشت: «همایش سالانه انجمن روانپزشکان ایران بزرگترین رویداد علمی سالانه در حوزه دانش روانپزشکی در کشور است که علاوه بر مرور دستاوردهای علمی جهان، نتایج تحقیقات روانپزشکان ایرانی نیز در نشستهای علمی ارائه میشود».
وی با اشاره به همزمانی آغاز این رویداد و شروع هفته سلامت روان، افزود: «چهار سخنرانی کلیدی توسط اساتید برجسته کشور در خصوص مسایل روز روانپزشکی و 21 سمپوزیم در حوزههای مختلف تشخیص و درمان و توانبخشی بیماریهای روانپزشکی غنای علمی کنگره را در کنار کارگاههای آموزشی افزایش خواهند داد که امیدواریم مورد بهرهبرداری شرکتکنندگان در همایش قرار گیرد.»
دکتر حاجتی با اشاره به مهمترین مسائل و چالشهای سلامت روان در بین دانشآموزان، بیان داشت: «دانشآموزان در مقاطع مختلف با تغییرات و چالشهای متفاوتی روبرو هستند. در کودکی که اولین بار راهی مدرسه میشوند مسائل مرتبط با اضطراب و جدایی برجسته است و در نوجوانی که امتحان کنکور و ورود به دانشگاه را پیشرو دارند مسائل مرتبط با تمرکز و استرس برجستگی دارد.»
وی با این بیان که بچهها در سنین ۱۲ تا ۱۸ سالگی دوران طوفانی نوجوانی را تجربه میکنند، گفت: «نوجوانان از نظر جسمی و روحی روانی با چالشهای متعددی همراه با تغییرات هورمون جسمی و بلوغ و تغییرات مرتبط با هویت و شخصیت در این دوران مواجه میشوند که در صورت دور بودن از استرس و تنش و پرورش در محیط خوب، نوجوان شخصیت پایدار و باثباتی پیدا میکند.»
این متخصص اعصاب و روان ادامه داد: «هر چقدر در این دوران آشفتگیهای درون خانواده و جامعه بیشتر باشد تاثیر منفی بیشتری در شکلگیری شخصیت و هویت نوجوانان خواهد گذاشت.»
وی اضافه کرد: «طبق پژوهشهای صورت گرفته در سالیان اخیر، آموزش مهارتهای زندگی نقش مهمی در سلامت روانی دانشآموزان ایفا میکند که شامل ۱۰ مورد است. اولین مهارتی که برای دانشآموزان توصیه میشود مهارت کنترل استرس و بعد از آن مهارت کنترل خشم است که این دو از اصلیترین مهارتهایی است که باید در کل جامعه آموزش داده شود.»
وی افزود: «مهارت ارتباط بین فردی یکی دیگر از این موارد است، خیلی از دانشآموزان در حل مسئله مشکل دارند حال آنکه مهارت حل مسئله و مدیریت زمان به آنها کمک خواهد کرد.»
دبیر اجرایی سیونهمین کنگره روانپزشکان ایران بیان داشت: «آموزش این مهارتها میتواند استرس ناشی از آموزش و تحصیل را در دانشآموزان رفع کند، رفتارهای پرخطر را در آنها کاهش دهد و انگیزه تحصیل و پیشرفت را در دانشآموزان افزایش بدهد.»
حاجتی تاکید کرد: «آموزش سلامت روان به دانشآموزان میتواند نقش پیشگیری اولیه در بروز اختلالات روانی در جامعه را داشته باشد و از شیوع آن در اجتماع جلوگیری کند.»