ترفندهای گنجاندن گل‌کلم در رژیم لاغری
6 مهر 1402 ساعت: 11:7



گل‌کلم، یکی از سبزیجات مغذی است که برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، بسیار مفید است. اما معمولا چندان جایی در رژیم‌های غذایی ندارد و بسیاری از افراد نمی‌دانند که چطور می‌توان از آن استفاده کرد. جالب اینکه گل‌کلم را می‌توان جایگزین بعضی از مواد اولیه کرد و از خواص آن بهره برد.

گل‌کلم یکی از سبزیجات چلیپایی مانند دیگر انواع کلم است. 85 درصد گل‌کلم از آب تشکیل شده و مصرف آن به تامین بسیاری از ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های C و گروه B و مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیوم و پتاسیم کمک می‌کند. البته خوردن گل‌کلم برای تامین آهن نیز موثر است. گل‌کلم بسیار کم‌کالری است، کلسترول ندارد و برای افرادی که مبتلا به اضافه‌وزن و دیابت نوع 2 هستند، توصیه می‌شود. 

 

گل‌کلم یکی از بهترین منابع آنتی‌اکسیدان است و از قلب در برابر بیماری‌های مختلف محافظت می‌کند. گنجاندن گل‌کلم در رژیم غذایی از بروز انواع سرطان‌ نیز جلوگیری می‌کند زیرا نقش محافظ در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد دارد و رشد تومورهای سرطانی را به‌تاخیر می‌اندازد. گل‌کلم به‌دلیل فیبر فراوان برای سلامت سیستم گوارشی نیز مفید است و خواص ضدالتهابی آن احتمال بروز علائم آرتریت و دیگر بیماری‌های التهابی را کاهش می‌دهد. اما با رعایت ترفندهایی می توان این سبزی را بیشتر در برنامه غذایی با هدف کاهش وزن گنجاند. 

 

گل‌کلم به‌جای برنج و سیب‌زمینی

گل‌کلم را می‌توان به‌جای منابع نشاسته مانند سیب‌‌زمینی و برنج استفاده کرد و نگران کالری بالای آن نبود. به‌عنوان مثال، گل‌کلم آب‌پز را به‌جای پوره سیب‌زمینی یا در انواع سالادهای برنج از تکه‌های بخارپز آن استفاده کنید. کافی است کمی خلاقیت به‌خرج دهید و از انواع چاشنی‌ها و سبزیجات معطر برای طعم‌دار کردن گل‌کلم استفاده کنید. 

 

گل‌کلم به‌جای خمیر پیتزا

گل‌کلم جایگزین خوبی برای خمیر پیتزاست زیرا نشاسته پایینی دارد و برای افرادی که رژیم کم‌‌کالری و کم‌نشاسته دارند، مناسب است. به‌علاوه، گل‌کلم سرشار از ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین‌های C وK و همچنین فیبرهای غذایی است که به تامین نیاز بدن کمک می‌کنند. برای این منظور، تکه‌های گل‌کلم خام را در غذاساز بریزید تا نرم و بافت یکدستی پیدا کنند. سپس مقداری پنیر پیتزا، تخم‌مرغ و سبزیجات معطر در این مخلوط بریزید تا حالت خمیری پیدا کند. این خمیر را در سینی پهن کرده و در فر با دمای 200 درجه سانتی‌گراد بگذارید تا ترد و طلایی شود سپس بقیه مواد پیتزا را روی این لایه ترد و خوشمزه بریزید و آنرا  چند دقیقه دیگر در فر قرار دهید. 

 

سوپ گل‌کلم 

سوپ گل‌کلم نیز شام سبک و مغذی برای شب‌های سرد پاییزی است. برای تهیه این سوپ، گل‌کلم را با پیاز، سیر و کمی نمک و ادویه بپزید تا کاملا پخته شود. سپس همه مواد غذایی را در غذاساز بریزید تا حالت کرم و یکدست پیدا کند. در صورت تمایل می‌توانید کمی ماست یونانی یا خامه نیز به این مخلوط اضافه کنید. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:PresseSante.fr

 4 عادت‌ غذایی سالم و موثر برای کاهش وزن

چرا پس از غذا، خستگی می‌شویم؟​​​
نشانه‌های زیاده‌روی در مصرف شیر​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو