آیا خوردن پاستا باعث چاقی می‌شود؟
20 اردیبهشت 1399 ساعت: 10:2



سال هاست که پاستاها به چاق‌کنندگی شهرت پیدا کرده و به نوعی بدنام شده‌اند. به همین دلیل جزو اولین غذاهایی هستند که از رژیم‌های غذایی لاغری حذف می‌شوند و همه افرادی که در سر رویای کاهش وزن دارند خیلی زود دور این مواد غذایی، خط قرمز می‌کشند. 

اما واقعیت این است که پاستاها آنچنان که گفته می‌شود باعث افزایش وزن و بزرگ شدن شکم نمی‌شوند. در ادامه بیشتر این موضوع را توضیح می‌دهیم.

 

محققان چه می‌گویند؟


نتایج پژوهشی که محققان موسسه مغز و اعصاب IRCCS ایتالیا روی 23 هزار ایتالیایی و در خصوص نتایج مصرف پاستا انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که تمام پیش‌داوری ها در خصوص پاستاها و چاقی درست نیست. در واقع برخلاف آنچه تصور می‌شود، پاستاها تاثیر اندک و محدودی در اضافه وزن و چاقی مفرط دارند.

 

آیا باید پاستا را حذف کرد؟


خیر! در واقع، پاستاها به خودی خود چاق‌کننده نیستند و تاثیر زیادی بر وزن یا سلامت ما ندارند بلکه مشکل از مایه و سس‌های چرب یا پنیرهایی است که به پاستا اضافه می‌شود. علاوه‌بر این، میزان مصرف پاستا نیز بر وزن موثر است. واقعیت این است که پاستاها کالری زیادی دارند یعنی هر 100 گرم پاستای خام حدود 336 کیلوکالری انرژی دارد بنابراین حتی یک بشقاب کوچک نیز به خودی خود کالری را وارد بدن می کند. 


حالا تصور کنید بشقاب تان بزرگ باشد و یا به یک بشقاب ماکارونی یا انواع دیگر پاستاها بسنده نمی‌کنید. بنابراین اگر خیلی نگران وزن‌تان هستید و یا می‌خواهید لاغر شوید، استفاده از کره فراوان یا خامه و انواع پنیرها در تهیه پاستاها اصلا به نفع‌تان نیست. اما اینکه پاستا را به طور کامل از برنامه غذایی‌تان حذف کنید نیز تصمیم درستی نخواهد بود. زیرا این مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات‌هایی هستند که به تولید انرژی برای عملکرد بهتر بدن کمک می‌کنند. علاوه‌براین مصرف پاستا بخصوص اگر از آرد کامل تهیه شده باشند به دلیل دارا بودن فیبر باعث ایجاد سیری طولانی مدت می‌شوند.

 

چه باید کرد؟


اگر خیلی نگران تناسب اندا‌م تان هستید یک بشقاب بزرگ پاستا نخورید. پاستا را با پروتئین‌های گیاهی یا حیوانی و سبزیجات تهیه و میل کنید. مایه پاستا را در منزل و با سبزیجات بیشتر بپزید و از مصرف پاستا با سس‌های صنعتی و چرب خودداری کنید. در تهیه پاستا به جای کره از مقدار کمی روغن زیتون استفاده کنید. برای طعم دهی بیشتر به پاستاهای تان هم به جای پنیر، از انواع ادویه‌ها استفاده کنید. در نهایت، اینکه در مصرف هیچ ماده غذایی افراط نکرده و حد تعادل را نگهدارید.

 

ترجمه: فاطمه مهدی پور

منبع: Elle.fr

تاثیر بوها بر انتخاب مواد غذایی​​​
رایج‌ترین خطاهای رژیم لاغری​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو