8 سس و چاشنی‌ برای حفظ تناسب اندام در قرنطینه خانگی
20 اردیبهشت 1399 ساعت: 10:2



گنجاندن انواع سالاد و غذاهای بخارپز در رژیم غذایی روزانه یکی از توصیه‌‌های همیشگی حفظ سلامت بدن است. در دوران قرنطینه خانگی و البته ماه مبارک رمضان که میزان فعالیت کمتر می شود، این نکته باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد اما بدون افزودن سس و چاشنی چندان نمی‌توان از طعم این غذاها لذت برد.  البته اگر طبق معمول فقط مایونز و سس‌های آماده مصرف شود، نه‌تنها تاثیری در تناسب اندام ندارد بلکه زمینه‌ساز چاقی نیز خواهد بود. 

در ادامه این مطلب، 8 نوع سس و چاشنی مناسب که به‌راحتی می‌توان در منزل تهیه کرد به شما پیشنهاد کرده ایم:

 

1. سس گوجه‌فرنگی معطر


ابتدا 6 عدد گوجه‌فرنگی را پوست گرفته و دانه‌های شان را جدا کرده و خرد کنید. 1 حبه کوچک سیر رنده‌شده، یک چهارم پیاز قرمز کوچک خرد شده، آب نصف لیموترش، نمک و فلفل را به گوجه‌فرنگی اضافه کنید. یک قاشق چایخوری از سبزیجات معطر مانند گشنیز، جعفری، ترخون و مرزه را نیز در سس بریزید. از این سس برای طعم دادن به انواع غذاهای کبابی می توان استفاده کرد

 

2. سس سویا و سیر


یک دوم پیمانه شیر سویا را با یک چهارم پیمانه روغن زیتون، 1 حبه سیر رنده ‌شده و کمی نمک مخلوط کنید. پس از اینکه مواد کاملا یکدست شد، کمی آبلیمو نیز به آنها بیفزایید. این سس برای سالاد سبزیجات می تواند گزینه مناسبی باشد.

 

3. سس خردل


یک تخم‌مرغ آب‌پز را با 1 قاشق چایخوری خردل و 4 قاشق سوپخوری پنیر سفید درون غذاساز بریزید تا کاملا خرد و یکدست شوند. به اندازه 1 قاشق سوپخوری خیار ریز خرد شده، 1 قاشق سوپخوری جعفری ساطوری‌شده و 1 قاشق سوپخوری پیاز خردشده نیز به این مخلوط اضافه کنید و نهایتا کمی نمک و فلفل بزنید.

 

4. سس انبه


1 عدد سفیده تخم‌مرغ را با 2 عدد زرده با سرعت متوسط درون غذاساز بزنید تا شبیه خامه شود. 50 گرم روغن گیاهی و 50 گرم پوره انبه اضافه کنید. پس از یکی دو دقیقه، 3 قاشق سوپخوری سرکه سفید و آب 2 عدد لیموترش تازه را نیز در این مخلوط بریزید. هنگام افزودن مواد، دستگاه روشن باشد و سس مرتب مخلوط شود. 

 

 5. سس مایونز پنیری


دو عدد زرده تخم‌مرغ را با 2 قاشق سوپخوری روغن زیتون در غذاساز هم بزنید. 2 حبه سیر خردشده، کمی آبلیمو و 1 پیمانه پنیر سفید نیز اضافه کنید. مقداری نمک و فلفل هم برای طعم بهتر بریزید. در صورت تمایل می‌توانید از فلفل قرمز نیز استفاده کنید. 

 

6. سس ماست


40 گرم رب گوجه‌فرنگی را با 1 پیمانه ماست کم‌چرب، کمی فلفل قرمز و 1 قاشق چایخوری آبلیمو مخلوط کنید. اگر این ترکیب را در غذاساز بریزید ترکیب یکدست و بهتری خواهید داشت. 

 

7. سس سرکه و خردل


1 قاشق چایخوری خردل را با 4 قاشق سوپخوری سرکه سیب و یک چهارم پیمانه خامه سویا خوب مخلوط کنید. البته به جای خامه سویا می‌توانید از خامه گیاهی هم استفاده کنید.

 

8. سس آووکادو


1 عدد آووکادو کاملا رسیده را پوست بگیرید و هسته آن را جدا کنید. سپس با 1 پیمانه ماست سویا، آب 1 عدد لیموترش، 1 حبه سیر کوچک و کمی نمک، فلفل و گشنیز ساطوری‌شده، این مواد را با هم مخلوط کنید. البته اگر سس خیلی غلیظ بود، می‌توانید کمی شیر سویا به آنها اضافه کنید. این سس را برای سالاد ماکارونی و پاستا می توانید استفاده کنید.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Top Santé.fr

 روزه داری صحیح بدون نیاز به پرخوری

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو