آیا مصرف موز برای مبتلایان به دیابت مجاز است؟
4 شهریور 1402 ساعت: 10:6



موز یکی از منابع کربوهیدراتی باکیفیت برای تامین انرژی بدن است. از طرف دیگر، این میوه ارزشمند می‌تواند مقادیر قابل توجهی از فیبر، پتاسیم، منگنز، ویتامین C و ویتامین B6 مورد نیاز بدن را هم تامین کند. تحقیقات ثابت کرده‌اند که موز سبز یا نارس حاوی قند کمتر و نشاسته مقاوم به هضم بیشتری نسبت به موز کاملا رسیده است. بنابراین، مبتلایان به دیابت می‌توانند مصرف روزانه یک عدد موز سبز را به‌منظور تامین بخشی از انرژی مورد نیاز بدنشان در رژیم غذایی روزانه داشته باشند. 

نشاسته مقاوم به هضم مانند فیبر غیرمحلول در بدن عمل می‌کند و علاوه بر بهبودبخشی به سلامت روده‌ها، باعث بهبود حساسیت به انسولین در بیماران مبتلا به دیابت می‌شود. به همین دلیل هم متخصصان تغذیه می‌گویند که مصرف موز سبز یا نارس، گزینه خوراکی مطلوبی برای میان‌وعده افراد مبتلا به دیابت است. 

 

چگونه موز بر قند خون تاثیر می‌گذارد؟ 

موز حاوی کربوهیدرات است و تقریبا بیشتر بیماران مبتلا به دیابت هم می‌دانند که باید برای مدیریت قند خون خودشان، تعادل در مصرف کربوهیدرات‌ها را رعایت کنند. غذاها یا خوراکی‌های سرشار از کربوهیدرات، شاخص گلایسمی بالایی دارند و می‌توانند با سرعت بیشتری باعث افزایش سطح قند خون شوند. با افزایش قند خون در بدن افراد عادی هم لوزالمعده شروع به آزادسازی انسولین در جریان خون می‌کند. این انسولین، قند اضافی را از جریان خون خارج می‌کند و به سلول‌ها می‌برد تا برای تامین انرژی مورد استفاده قرار بگیرد یا برای استفاده‌های بعدی ذخیره شود. با این‌حال، بدن افراد مبتلا به دیابت، انسولین کافی برای انتقال قند از خون به سلول‌ها را ترشح نمی‌کند. بنابراین، زیاده‌روی در مصرف خوراکی‌های کربوهیدراتی و حاوی قند مانند موز رسیده می‌تواند سریعا باعث افزایش قند خون در بیماران مبتلا به دیابت شود. هر یک عدد موز متوسط حدود 27 گرم کربوهیدرات و 14 گرم قند دارد. از این‌رو، توصیه می‌شود که بیماران مبتلا به دیابت به‌منظور پیشگیری از ایجاد نوسانات قند خون، یا از موزهای سبز و نارس استفاده کنند یا موزهای رسیده را در حد متعادل و محدود در رژیم غذایی­شان بگنجانند. 

 

چطور بیماران دیابتی از فواید موز بهره‌مند می‌شوند؟

اگر به‌عنوان یک بیمار مبتلا به دیابت، علاقه زیادی به مصرف موز دارید اما همچنین می‌خواهید که قند خون خود را کنترل کنید، به شما توصیه می‌کنیم که موز را همراه با خوراکی‌های حاوی پروتئین یا چربی‌های سالم مصرف کنید. به این ترتیب، جذب قند موجود در موز با سرعت پایینی در بدن انجام می‌گیرد. به‌عنوان مثال، سعی کنید که موز را همراه با شیر، بذر کتان، دانه چیا یا 1-2 نوع از مغزدانه‌های خام مصرف کنید. با همین ترفند می‌توانید سرعت هضم و جذب قند را کاهش بدهید. اگر موزهای سبز و نارس در دسترس شما نیست، می‌توانید برای میان‌وعده از موزهای کوچک‌تر استفاده کنید. با این کار، احتمال بروز نوسانات ناگهانی در قند خون را کاهش می‌دهید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: eatingwell

خواص دارچین برای سلامتی 

هویج و کاهش وزن​​​
خوراکی‌های فراسودمندی که باید در تابستان مصرف کنید!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو