شاتوت؛‌ میوه ای بی‌نظیر برای تابستان
21 مرداد 1402 ساعت: 12:5



شاتوت، میوه خوشمزه تابستانی است که از نظر ظاهری بسیار شبیه توت سفید است. این میوه منبع غنی از ویتامین‌های مختلف محسوب می‌شود و خوردن آن در پیشگیری از بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی و احتباس آب بدن نقش دارد.

شاتوت بیش از 86 درصد ویتامینC دارد و از همین‌رو می‌تواند مقاومت بدن نسبت به ویروس‌ها و باکتری‌ها را تقویت کند. همچنین، این میوه سرشار از کلسیم، فیبرها، آهن و آلفاکاروتن است. خواص شاتوت بیشتر مربوط به ترکیبات پلی فنولیک آن مانند فلاونوییدها، پکتین، لوتئین، زیگزانتین و... می شود. شاتوت یکی از بهترین منابع آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله آنتوسیانین است که این رنگدانه نیز موجب رنگ تیره شاتوت می‌شود.   

 

فیبرهای موجود در شاتوت علاوه بر تنظیم کلسترول به بهبود گوارش و رفع نفخ نیز کمک می‌کنند. ویتامین‌‌های A و E این میوه نیز در تقویت ناخن‌ها، اندام‌های داخلی، پوست و ناخن‌ها موثر هستند. دفع مواد زائد و بهبود سلامت عمومی نیز دیگر فواید گنجاندن شاتوت در رژیم غذایی است. فسفر این میوه نیز موجب افزایش هموگلوبین می‌شود و از بروز کم‌خونی پیشگیری می‌کند. 

 

شاتوت برای دوران قاعدگی 

 منیزیوم دیگر ماده معدنی مفید در شاتوت است که در حفظ سلامت سیستم عصبی نقش دارد و به‌خصوص برای کاهش استرس و تحریک‌پذیری خانم‌ها پس از یائسگی توصیه می‌شود. خوردن شاتوت رسیده به دفع آب از بدن کمک می‌کند و مانع از تورم اندام‌ها می‌شود که مشکل شایعی در خانم‌ها محسوب می‌شود. همچنین آب غلیظ  شاتوت نیز در رفع خونریزی شدید قاعدگی موثر است. 

 

 شاتوت و تقویت سلامت مردان

شاتوت برای مردان نیز بسیار مفید است و ترشح تستوسترون را تقویت می‌کند که در نتیجه تاثیر مثبتی بر تعداد اسپرماتوزوئیدهای فعال دارد. این میوه در مقابله با بیماری‌های شایع مردان مانند التهاب پروستات موثر است و به‌دلیل وجود ویتامینB1 روند خواب را پس از خستگی روزانه تسهیل می‌کند. 

 

شاتوت و تقویت انرژی در کودکان 

قندهای طبیعی شاتوت برای تامین انرژی مورد نیاز رشد کودکان مفید است. به‌دلیل وجود ویتامین‌ها و املاح، خوردن شاتوت در تقویت ایمنی بدن کودکان نقش دارد و احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی تنفسی را کاهش می‌دهد. بهبود سلامت گوارش در پی مصرف این میوه نیز از دیگر فواید مصرف شاتوت برای کودکان محسوب می شود. 

 

ممنوعیت خوردن شاتوت 

به‌طور کلی، خوردن این میوه خوشمزه ممنوعیتی ندارد اما بهتر است افرادی که دچار حساسیت به این میوه یا میوه‌های مشابه هستند از آن پرهیز کنند. مبتلایان به دیابت نوع یک، نارسایی کبد و پرفشاری خون مداوم نیز در خوردن شاتوت باید احتیاط کنند. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: garden.decorexpro.com

خوراکی‌های فراسودمندی که باید در تابستان مصرف کنید! 

4 نوشیدنی‌ پیشنهادی برای هوای خیلی گرم​​​
توصیه‌‌¬هایی برای نگهداری میوه‌ها و سبزی ها در طولانی مدت​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو