خوراکی‌های فراسودمندی که باید در تابستان مصرف کنید!
14 مرداد 1402 ساعت: 14:5



بعضی از مواد غذایی به‌دلیل داشتن ریزمغذی‌های فراوان در گروه خوراکی‌های فراسودمند جای می‌گیرند. مصرف خوراکی‌های فراسودمند در فصل تابستان به بهبود عملکرد سیستم گوارشی، سیستم قلبی‌ـ‌عروقی و سیستم مغزی‌ـ‌عصبی کمک می‌رساند. متاسفانه، بسیاری از افراد، ماهی را از رژیم غذایی تابستانی خود حذف می‌کنند درحالی که به‌گفته متخصصان تغذیه، انواع ماهی‌های چرب (مخصوصا سالمون) مقادیر قابل توجهی از باکیفیت‌ترین پروتئین‌های حیوانی، اسیدهای چرب امگا-3، منیزیم، پتاسیم، سلنیوم و ویتامین‌های گروه B را در خود جای داده‌اند. به همین دلیل هم مصرف حداقل 2 وعده ماهی چرب در هر هفته تابستانی می‌تواند شدیدا به محافظت از سیستم قلبی‌ـ‌عروقی کمک کند. بد نیست بدانید که شیوع بیماری‌های قلبی با افزایش دمای هوا در تابستان بیشتر می‌شود.

در ادامه این مطلب، به معرفی مواد غذایی فراسودمندی اشاره خواهیم کرد که عادت به خوردن آنها می تواند در فصل گرما به بهبود وضعیت سلامت افراد کمک کند. 

 

کلم کیل را نادیده نگیرید 

کلم کیل که در سال‌های اخیر بیشتر در دسترس قرار گرفته است، با نام «پادشاه کلم‌ها» در دنیای تغذیه شناخته می‌شود. این کلم مقادیر بسیار زیادی از ویتامین‌های A، C، K1، B6، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، مس و منگنز را در خود جای داده است و حاوی کالری بسیار پایینی است. کلم کیل در مقایسه با اسفناج، اگزالات کمتری دارد و مصرف منظم آن در طول روزهای گرم تابستانی از طریق بهبود عملکرد سیستم گوارشی به کاهش احتمال مبتلا شدن به سرطان‌های گوارشی کمک می‌کند. 

 

مصرف منظم سیر را فراموش نکنید

بسیاری از افراد با گرم شدن هوا، استفاده از سیر و پیاز به‌عنوان دو سبزی ریشه‌ای بودار را کنار می‌گذارند. با این‌حال، سیر به‌دلیل داشتن کلسیم، پتاسیم، مس، منگنز، سلنیوم، ترکیبات گوگردی مفیدی مانند آلیسین، ویتامین B1، C و B6 در گروه خوراکی‌های فراسودمند قرار می‌گیرد. استفاده منظم از سیر در تمامی روزهای سال به کاهش چربی بد خون، افزایش چربی خوب خون و حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. علاوه بر این، مصرف منظم سیر خطر ابتلا به سرطان‌های گوارشی (مخصوصا سرطان روده بزرگ و معده) را هم کاهش می‌دهد. از آنجایی که سیر خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد، استفاده از آن در روزهای گرم سال می‌تواند احتمال ابتلا به عوارض ناشی از مسمومیت غذایی در تابستان را هم کاهش دهد. 

 

شکلات تلخ را به رژیم غذایی روزانه اضافه کنید

شکلات تلخ با محتوای کاکائوی بالای 70 درصد، مقادیر قابل توجهی از آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر، آهن گیاهی، منیزیم، مس و منگنز را به بدن می‌رساند. تحقیقات ثابت کرده‌اند که مصرف روزانه 10 تا 15 گرم از شکلات تلخ به تنظیم فشار خون، کاهش چربی بد خون، بهبود عملکرد مغز و افزایش سلامت قلب کمک می‌کند. یک مطالعه جدید هم نشان داده است افرادی که بیش از 5 بار در هفته شکلات تلخ مصرف می‌کنند، 57 درصد کمتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند. بیماری‌های قلبی، شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در سراسر جهان، مخصوصا در روزهای خیلی گرم یا خیلی سرد سال هستند. اگر می‌خواهید بیشترین بهره را از خواص این خوراکی فراسودمند ببرید، بهتر است که شکلات‌هایی با محتوای کاکائوی حداقل 85 درصد را انتخاب کنید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو 

منبع: healthline

مزایا و معایب نوشیدن آب پیش از خواب 

5 راهکار ساده برای افزایش اشتها​​​
بهترین سبزیجات ریشه‌ای برای رژیم غذایی روزانه​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو