اشتباهات رایج زمینه‌ساز کاهش متابولیسم
7 مرداد 1402 ساعت: 14:5



بعضی افراد به‌رغم تلاش بسیار، چندان در رسیدن به تناسب اندام موفق نمی‌شوند. این شرایط گاه مربوط به متابولیسم بدن است که عملکردهای مختلف بدن نظیر سیستم قلبی، تنفسی، مغز و گوارش را تنظیم می‌کند. اگر متابولیسم از حد طبیعی کندتر باشد، کالری کمتری در بدن مصرف می‌شود که در نتیجه سوخت‌وساز چربی‌ها نیز کاهش خواهد یافت. از این ‌رو، شناخت عواملی که مانع از روند صحیح متابولیسم می‌شوند، اهمیت دارد.

در ادامه این مطلب به عادت هایی که بر متابولیسم بدن تاثیر منفی دارند، اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از: 

 

1. کمبود خواب

افرادی که به دلیل مشکلات مختلف نمی‌توانند شب‌ها به‌اندازه کافی بخوابند، خواب ناآرام دارند یا به‌طور مکرر از خواب بیدار می‌شوند، دچار کم‌خوابی مزمن هستند. این در حالی است که فرایند متابولیسم دچار اختلال می شود و به همین دلیل معمولا افرادی که خواب مطلوب ندارند، چاق هستند. 

 

2. تمایل به مصرف خوراکی‌های چرب و شیرین

مصرف فست‌فودها، خوراکی‌‌های شیرین، چربی‌های ناسالم و خوراکی‌های حاوی آرد سفید روند متابولیسم را کاهش می‌‌دهد. برای بهبود موفقیت در تناسب اندام، مصرف منابع حاوی قند باید محدود شود زیرا زمانی که این خوراکی‌‌ها کمتر به مصرف برسند، بدن از ذخایر خود برای تامین انرژی مورد نیاز استفاده می‌‌‌کند. در نتیجه با این اصلاح عادت غذایی مقدار بیشتری انرژی در بدن مصرف می‌شود. در کل، گنجاندن چربی‌های مفیدی مانند اسیدهای چرب امگا3 منجر به سوخت‌وساز کالری بیشتر تا 6 ساعت پس از صرف غذا می‌شود. 

 

3. بی‌‌تحرکی

فعالیت ورزشی یکی از روش‌های عالی برای تحریک متابولیسم است. پس از تمرینات ورزشی بسیار شدید، سطح متابولیسم پایه بدن طی 4 روز افزایش پیدا می‌کند. 

 

4. عدم‌مصرف کافی منابع پروتئینی

اگر منابع پروتئین به اندازه کافی مصرف نشود، عملکرد متابولیسم دچار اختلال می‌شود. هضم گوشت‌ها، تخم‌مرغ، ماهی، حبوبات و مغزها نیاز به صرف انرژی زیادی در بدن دارد که به اثر حرارتی مواد غذایی مربوط می‌شود. در کل، پروتئین‌ها می‌توانند متابولیسم پایه بدن را 15 تا 30 درصد افزایش دهند. 

 

5. نوشیدن کم مایعات

هرچه مایعات و خوراکی‌های حاوی آب بیشتری صرف شود، کالری بیشتری نیز مصرف خواهد شد. افرادی که به اندازه کافی مایعات نمی‌نوشند در کاهش وزن نیز موفقیت کمتری خواهند داشت. 

 

6. مصرف نوشیدنی‌های الکلی

مصرف مداوم نوشیدنی‌های الکلی روند متابولیسم بدن را کاهش می‌دهد. الکل بر چرخه موثر بر متابولیسم پروتئین‌ها، قندها و چربی‌ها و تولید انرژی سلولی تاثیر می‌گذارد. در نتیجه بدن توانایی سوخت‌وساز چربی‌ها را ندارد. 

 

7. صرف غذا در ساعات نامنظم

صرف غذا در ساعات منظم علاوه بر کنترل احساس گرسنگی به عملکرد مطلوب بسیاری از ارگان‌های بدن کمک می‌کند. اگر نظم غذا خوردن رعایت نشود، متابولیسم به‌طور قابل‌توجهی تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. از همین‌رو، گفته می‌شود که برای حفظ تناسب اندام باید در ساعات مشخص غذا خورد.

 

8. استرس مداوم

استرس مزمن بر کنترل وزن تاثیر می‌گذارد و افرادی که این وضعیت را تجربه می‌کنند، معمولا دچار اضافه وزن می‌شوند. علت این موضوع آن است که استرس مزمن بر متابولیسم بدن تاثیر منفی می‌گذارد زیرا سطح کورتیزول خون در این شرایط بالاست.

 

ترجمه:‌ مریم سادات کاظمی

منبع:TopSante.fr

6 فایده خوردن گیلاس

6 پیشنهاد برای بهبود خلق‌وخو در تابستان​​​
چطور ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی فراسودمند را افزایش دهیم؟!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو