آیا تغذیه هم در بهبود سلولیت نقش دارد؟
31 تیر 1402 ساعت: 09:4



سلولیت به آن نوع از فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌های سطح پوست می‌گویند که بیشتر در پوست اطراف ران‌ها، باسن یا سینه‌ها ایجاد می‌شود. درواقع سلولیت، پاسخ فیزیولوژیکی و طبیعی بدن به ذخیره چربی است و زمانی اتفاق می‌افتد که فیبرهای کلاژنی (که چربی را به پوست متصل می‌کنند) کشیده یا شکسته می‌شوند. بعضی افراد گمان می‌کنند که سلولیت تنها یک مشکل ژنتیکی و پوستی است و به تغذیه ربطی ندارد. اما متخصصان بر این باورند که مصرف بعضی از خوراکی‌ها می‌تواند تاثیر مثبتی بر بهبود شرایط پوستی در افراد مبتلا به سلولیت داشته باشد. 

در ادامه این مطلب بیشتر با مواد غذایی آشنا می‌شویم که مصرف آنها می تواند در بهبود سلولیت موثر باشند. این مواد غذایی عبارتند از: 

 

1. انواع حبوبات 

انواع عدس یا به‌طور کلی حبوبات (مخصوصا نخود، لوبیا چیتی و لوبیا سیاه) منبع خوبی برای دریافت فیبر غذایی هستند. مطالعات نشان داده‌اند که دریافت فیبر بیشتر و چربی کمتر از طریق رژیم غذایی به کنترل وزن و چربی بدن کمک می‌کند، درحالی که اثرات نامطلوب سلولیت را هم کاهش می‌دهد. شما می‌توانید انواع حبوبات را به‌صورت پخته در تمامی سالادها، سوپ‌ها، خوراک‌ها یا حتی پوره‌ها استفاده کنید. 

 

2. گلابی

گلابی یکی دیگر از خوراکی‌های سرشار از فیبر است که مصرف آن به بهبود سلولیت کمک می‌کند. هر گلابی متوسط حدود 6 گرم فیبر دارد و می‌تواند تاثیر به‌سزایی در کنترل وزن، چربی و قند خون داشته باشد. توصیه می‌شود که افراد مبتلا به سلولیت در فصل تابستان، گلابی را در میان‌وعده‌های خود استفاده کنند یا آن را به انواع سالادهای تابستانی بیفزایند. اگر دوست دارید که گلابی را در وعده صبحانه جای دهید، می‌توانید آن را با بلغور جو دوسر پرک مخصوص صبحانه ترکیب و مصرف کنید. 

 

3. قارچ 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که افراد مبتلا به سلولیت باید رعایت کنند، دریافت فیبر فراوان در طول روز و مصرف مواد مغذی اما کم‌کالری است. معمولا سلولیت در افراد مبتلا به اضافه‌وزن و چاقی بیشتر دیده می‌شود. به همین دلیل هم بسیار ضروری است که این افراد با داشتن یک رژیم غذایی سرشار از فیبر، وزن شان را کاهش دهند و شرایط پوستی شان را بهتر کنند. 

 

ازجمله توصیه‌های تغذیه‌ای در وعده‌های غذایی اصلی برای مبتلایان به سلولیت، این است که سبزی‌های بخارپز مانند قارچ که سرشار از فیبر هستند را به‌عنوان بخشی از بشقاب اصلی غذا داشته باشند. فیبر موجود در قارچ به پُر شدن حجم معده کمک می‌کند و جلوی پُرخوری افراد را در مواجهه با وعده‌های غذایی اصلی می‌گیرد. همین اقدام ظاهرا ساده، تاثیر مثبتی در روند کاهش وزن و بهبود سلولیت خواهد داشت. شما می‌توانید به‌جای قارچ از سایر سبزی‌های بخارپز مانند لوبیا سبز، بروکلی، هویج، کدو و... هم استفاده کنید. 

 

4. آب

یکی از مهم‌ترین راه‌های بهبودبخشی به سلولیت یا پیشگیری از ایجاد آن، حفظ تعادل آب در بدن است. زمانی که بدن کم‌آب می‌شود، احتمال ابتلا به انواع مشکلات پوستی (ازجمله سلولیت و خشکی پوست) افزایش می‌یابد. از این‌رو، اگر مستعد ابتلا به سلولیت هستید یا سلولیت دارید، باید میزان مصرف آب ساده را در طول روز (مخصوصا در روزهای گرم تابستانی) افزایش دهید. به یاد داشته باشید که منظور از تامین آب بدن، مصرف آب ساده است و آبمیوه‌ها یا سایر نوشیدنی‌ها نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای آب ساده در بهبودبخشی به شرایط سلولیت باشند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: eatthis

7 دلیل برای گنجاندن انگور در رژیم غذایی 

ارتباط بین کاهش وزن و اعتماد به نفس پیچیده است!​​​
اسموتی انبه؛ نوشیدنی مغذی برای تابستان​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو