چرا گیاهخواران هم چاق می شوند!
18 اردیبهشت 1399 ساعت: 11:2



افرادی که گوشت استفاده می­ کنند، بر اساس بررسی‌های متفاوت نمایه توده بدنی بالاتری نسبت به گیاهخوارانی که هیچ ماده غذایی با منشا حیوانی نمی­ خورند، دارند.

 با این حال، در بعضی موارد، ممکن است رژیم گیاهخواری با افزایش وزن همراه باشد که این مسئله ناشی از برخی عادت های غذایی غلط است. 


در این میان، برای اینکه همراه با گیاهخواری، تناسب اندام فرد نیز حفظ شود، توجه به موارد زیر مهم خواهد بود:

 

1. سهم زیاد غذا


مواد غذایی مانند میوه ­ها، سبزیجات و غلات سبوس­ دار حاوی ریزمغذی­ های مختلفی هستند که به عملکرد مطلوب اندام ­های بدن کمک می­ کند. اما این فواید دلیلی برای افراط در مصرف نیست و مقدار لازم، بستگی به میزان فعالیت جسمانی، سن، جنسیت، قد و وزن هر فرد دارد. سهم غذا اگر خیلی زیاد باشد، به­ هر حال بر تناسب اندام تاثیر می­ گذارد، حتی اگر مواد غذایی کم­‌کالری و مغذی باشند. 


از طرفی باید توجه داشت که بسیاری از خوراکی های مخصوص گیاهخواری مانند شیرهای گیاهی، چیپس سبزیجات و... معمولا حاوی افزودنی ­ها، قندهای پنهان و نمک هستند. بنابراین، بهتر است شکلات تلخ، میوه­ های فصل و سبزیجات جایگزین این خوراکی ­ها شوند. 

 

2. دریافت ناکافی پروتئین


دریافت تقریبا 60 گرم پروتئین در روز برای متابولیسم بدن و حفظ تناسب اندام ضروری است. افرادی که رژیم گیاهخواری دارند باید به میزان کافی مصرف منابع پروتئین­ های گیاهی مانند عدس، کینوا و برخی مکمل­ های پروتئین همراه غذای شان دقت داشته باشند.

 

3. زمان نامناسب برای غذا خوردن


نظم در ساعت های غذا خوردن یک قاعده کلی برای پیشگیری از چاقی است و این مسئله در دوره ­های رژیم گیاهخواری نیز تفاوتی ندارد. همچنین صرف غذای اصلی در وعده شام که پس از آن فرصت چندانی برای فعالیت ورزشی نیست، زمینه افزایش وزن را تسریع می ­کند. مشکل دیگری که زمینه ­ساز چاقی در این افراد می­ شود، آن است که این افراد به دلیل نگرانی از کمبودهای غذایی، معمولا دائم خوراکی می­ خورند درحالی­که غذا خوردن باید فقط در زمان گرسنگی واقعی و متناسب با نیاز بدن باشد.

 

4. کالری پنهان در نوشیدنی­ ها


برخی از نوشیدنی­ های مخصوص رژیم­ های گیاهخواری مانند شیر بادام، شیر نارگیل و اسموتی­ ها برخلاف تصور حاوی کالری زیاد هستند. حتی بعضی ا از آنها می ­تواند نیاز به کالری را در حد یک وعده غذای کامل تامین کند. بنابراین، استفاده از این نوشیدنی­ ها باید به حداقل برسد و به ­جای شان، آب و دمنوش ­های گیاهی بدون شکر میل شود. همچنین، هنگام خرید این محصولات باید به برچسب مواد تشکیل­ دهنده شان نیز توجه کرد. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:santemagazine.fr

 چطور گیاهخواران در دوران قرنطینه، پروتئین کافی دریافت کنند؟

۷ نکته تغذیه‌ای برای گیاهخواران در مقابله با کروناویروس
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو