5 باور نادرست که باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود
4 تیر 1402 ساعت: 08:4



تصورات نادرست و باورهای غیرواقعی درباره رژیم غذایی، الگوهای غذایی یا خود مواد غذایی باعث می‌شود که بعضی از ما تصمیمات نادرستی برای تغذیه مان بگیریم یا باعث افزایش وزن و همچنین اختلال در برنامه کاهش وزن­مان شویم. 

بنابراین، اگر می‌خواهید که رژیم غذایی سلامت‌محوری داشته باشید، ابتدا باید تصورات غیرواقعی و باورهای نادرستی را کنار بگذارید که در این مطلب با آنها آشنا خواهیم شد.

 

1. باور نادرست: کربوهیدرات‌ها همیشه باعث چاقی می‌شوند 

مواد غذایی کربوهیدراتی مانند برنج، ماکارونی و نان به‌عنوان محصولات چاق‌کننده شناخته می‌شوند و افراد بسیاری تصور می‌کنند که اگر کربوهیدرات‌ها را به‌طور کلی از رژیم غذایی­شان کنار بگذارند، می‌توانند وزنشان را به‌راحتی کاهش دهند. اما کربوهیدرات‌ها اهمیت ویژه‌ای برای سوخت‌رسانی به بدن دارند و متخصصان تغذیه هم حذف کامل و طولانی‌مدت کربوهیدرات‌ها را از رژیم غذایی به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنند. درواقع، به‌جای حذف کربوهیدرات‌ها باید از کربوهیدرات‌های پیچیده به‌جای کربوهیدرات‌های ساده استفاده کنیم، حجم مصرف کربوهیدرات‌ها را کنترل کنیم و از افزودن ترکیبات چرب مثل انواع روغن‌ها به خوراکی‌های کربوهیدراتی خودداری کنیم. 

 

2. باور نادرست: کلسیم شیر کم‌چرب از کلسیم شیر پرچرب کمتر است

کلسیم موجود در شیر کم‌چرب هیچ تفاوتی با کلسیم شیر پرچرب ندارد و در نتیجه مصرف هر کدام از این دو نوع شیر به تقویت سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. با این‌حال، میزان چربی موجود در این شیرها با همدیگر تفاوت دارد و کسانی که در حال کاهش وزن هستند، بهتر است که با متخصصان تغذیه درباره استفاده از شیر کم‌چرب به‌جای شیر پرچرب مشورت کنند.

 

3. باور نادرست: میان‌وعده‌ها همیشه باعث چاقی می‌شوند 

زیاده‌روی در مصرف خوراکی‌های ناسالم مابین وعده‌های غذایی اصلی یا انتخاب خوراکی‌های ناسالم به‌عنوان میان‌وعده قطعا می‌تواند در طولانی‌مدت باعث افزایش وزن شود اما انتخاب خوراکی‌های سالم و داشتن میان‌وعده‌های کنترل‌شده در رژیم غذایی نه‌تنها باعث افزایش وزن نمی‌شود بلکه نقش مثبتی در کنترل اشتها دارد. درواقع، کسانی که میان‌وعده‌های سالم و استانداردی دارند، خطر پرخوری در وعده‌های غذایی اصلی شان را کاهش می‌دهند و نرخ متابولیسم بدن را هم در سطح بالایی نگه می‌دارند. بهترین و سالم‌ترین میان‌وعده‌ها عبارتند از چند تکه میوه، ماست کم‌چرب، انواع سبزی‌ها و صیفی‌ها، یک مشت بسته از مغزهای خام و غیرشور، پنیر کم‌چرب و نان سبوس‌دار و حتی یک لیوان شیر. 

 

4. باور نادرست: عسل یک جایگزین کاملا سالم برای قندهای ساده است 

عسل‌های غیرطبیعی قطعا به اندازه قندهای ساده برای سلامت ما مضر هستند و مقدار زیادی هم کالری دارند. حتی عسل‌های کاملا طبیعی هم باید کنترل‌شده مصرف شوند و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آنها را جایگزینی کاملا سالم برای قندهای ساده تلقی کرد. بنابراین، بهتر است که مصرف عسل کاملا طبیعی را هم کنترل‌شده به رژیم غذایی­تان اضافه کنید. در ضمن، بهتر است که از میوه‌ها برای شیرین کردن یا طعم‌دار کردن نوشیدنی‌ها یا میان‌وعده‌های استفاده کنید. 

 

5. باور نادرست: همه گوشت‌های قرمز سرشار از چربی هستند و باعث افزایش وزن می‌شوند

گوشت‌های قرمز بدون چربی یا بسیار کم‌چرب، یکی از بهترین منابع برای دریافت آهن محسوب می‌شوند، درحالی که آهن برای انتقال اکسیژن به قسمت‌های مختلف بدن اهمیت ویژه‌ای دارد. عدم دریافت آهن از طریق رژیم غذایی هم باعث احساس خستگی می‌شود و تغذیه سالم و فعالیت بدنی را دچار اختلال می‌کند. بنابراین، به‌جای حذف کامل گوشت‌ قرمز از رژیم غذایی، انواع بدون چربی یا بسیار کم‌چرب آنها را استفاده کنید و از روش‌های سالم برای پختن شان کمک بگیرید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو 

منبع: realbuzz

7 خوراکی انرژی‌زا برای افراد پرکار 

فواید کوآنزیم Q10؛ از بهبود سلامت قلب تا مدیریت دیابت​​​
افراط در مصرف مکمل‌های ویتامینی عوارض دارد!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو