چرا وقتی گرسنه نیستیم هم سر یخچال می‌رویم؟
17 اردیبهشت 1399 ساعت: 07:2



گاهی اوقات برای خیلی از ما این مشکل پیش می‌آید که حتی زمانی که کاملا سیر هستیم هم سراغ یخچال یا قفسه خوراکی‌ها می‌رویم و به مواد غذایی ناخنک می‌زنیم. این مساله حتی در میان روزه‌دارانی که وعده افطار و شام را هم کامل میل کرده‌اند، رایج است. همین مساله می‌تواند زمینه ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی را در بسیاری از افراد به‌وجود بیاورد.

اگر شما هم جزو همین گروه از افراد هستید، بهتر است دلایل این مشکل را بشناسید تا با رفع آنها بتوانید بر مشکل ناخنک زدن به مواد غذایی، حتی در اوقات سیری، غلبه کنید و به این ترتیب زمینه ابتلا به اضافه‌وزن را از بین ببرید. 

 

1. استرس 


در بسیاری از موارد، داشتن استرس به‌صورت ناخودآگاه ما را به سمت خوردن خوراکی‌ها، حتی در صورت سیری، متمایل می‌کند. زمانی که ما استرس داریم، سطح هورمون کورتیزول در بدن بالا می‌رود و همین مساله باعث می‌شود که ما دلمان بخواهد یک خوراکی جویدنی مصرف کنیم. این روزها هم که خیلی از ما درگیر استرس ناشی از اخبار کرونا هستیم، طبیعی است که سرک کشیدن به یخچال یا قفسه خوراکی‌ها نیز بیشتر شود. اگر می‌توانید با انجام دادن مدیتیشن‌های خانگی سعی کنید که استرس را کاهش دهید و اگر نمی‌توانید، همیشه مقداری خوراکی جویدنی کم‌کالری مانند کاهو، هویج، خیار و آدامس در دسترس تان داشته باشید تا در موارد استرس‌زا سراغ آنها بروید. 

 

2. خستگی بیش از حد 


در موارد بسیار زیادی، زمانی که فرد دچار خستگی می‌شود، تمایل بیشتری به باز کردن درِ یخچال یا کابینت خوراکی‌ها نشان می‌دهد. زمانی که شما به اندازه کافی در طول روز استراحت نمی‌کنید، سطح هورمون «گِرِلین» در بدن بالا می‌رود و در اثر آن میزان ترشح هورمون «لپتین» که عامل گرسنگی محسوب می‌شود هم در بدن افزایش پیدا می کند. زمانی که سطح این دو هورمون در بدن روند صعودی دارد، فرد احساس گرسنگی می‌کند و اولین کاری که به ذهنش می‌رسد، این است که سراغ خوراکی‌های مختلف برود. به همین دلیل هم توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی حتما در طول روز استراحت کافی داشته باشید تا بی‌دلیل زمینه ابتلا به اضافه‌وزن را فراهم نکنید. 

 

3. تحریک‌پذیری عصبی 


بعضی افراد زمانی که در موقعیت‌های تنش‌زا قرار می‌گیرند و در این شرایط دچار تحریک‌پذیری عصبی می‌شوند، اشتهای کاذبی برای خوردن خوراکی‌های مختلف پیدا می‌کنند. این افراد همان‌هایی هستند که اگر چیزی برای خوردن پیدا نکنند، حتما ناخن‌ها یا ته مداد را می‌جوند. اگر شما هم جزو همین گروه از افراد هستید و برای رفع تنش‌های عصبی سراغ یخچال می‌روید، توصیه می‌کنیم که حتما دویدن در شرایط عصبانیت را تجربه کنید. دویدن یا انجام دادن هر نوع ورزش دیگری می‌تواند شدیدا باعث بهبود شرایط روانی شما شود. مانند شرایط استرس‌زا، شما می‌توانید خوردن خوراکی‌های جویدنی و کم‌کالری مانند خیار و هویج را برای رفع میل به غذا خوردن در شرایط تنش‌زای عصبی هم در نظر بگیرید. 

 

4. دورهمی 


برخی افراد زمانی که در جمع‌های گروهی قرار می‌گیرند، حتی در اوج سیری هم تمایل بیشتری به خوردن پیدا می‌کنند. شاید وقت‌گذرانی و شادی گروهی باعث بروز چنین مشکلی می‌شود. بنابراین، توصیه می‌کنیم که حتی در دورهمی‌های کوچک دو‌ـ‌سه‌نفره هم به اندازه متناسبی خوراکی در اطراف خودتان داشته باشید تا هیچ کدام از اعضای دورهمی به پُرخوری ترغیب نشوید. 

 

5. دیدن عکس غذا 


متاسفانه خیلی از افراد حتی در اوج سیری هم با دیدن عکس غذا تحریک به خوردن می‌شوند. از این‌رو، بسیاری از شما شب‌ها که درحال پرسه‌زنی در صفحات غذایی و آشپزی اینستاگرام هستید، شاید احساس کنید که در صورت سیری هم باز دوست دارید سراغ یخچال بروید و باقی‌مانده شام داخل یخچال را میل کنید. همین مساله می‌تواند برای بسیاری از افراد زمینه ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی را فراهم کند. بهترین توصیه در چنین مواردی این است که شب‌ها یا مواقعی که کاملا سیر هستید، به‌هیچ‌وجه سراغ عکس‌های غذا و صفحات آشپزی در دنیای مجازی نروید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: WebMD


 ۵ راز رژیم کاهش وزن مایوکلینیک

خوراکی های پرکالری و اختلال در ریتم بیولوژیک بدن​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو