آیا نوشیدن آب، قند خون را کاهش می‌دهد؟!
20 خرداد 1402 ساعت: 12:3



آب، تنها نوشیدنی ضروری برای بدن است که بدون دریافت کافی آن، حیات انسان به خطر می‌افتد. نوشیدن آب تاثیرات مختلفی بر سلامت بدن دارد که براساس یکی از آنها، آب به کاهش قند خون کمک می‌کند. اما این باور تا چه حد صحیح است؟!

فواید و تاثیرهای آب بر سلامت نیاز به اثبات ندارد و همه افراد از ضرورت نوشیدن آب در طول روز آگاه هستند. آب موجب تامین رطوبت بدن برای فعالیت‌های مختلف می‌شود، در تسهیل گوارش نقش دارد و در دفع مواد زائد از بدن موثر است. بدون نوشیدن کافی آب، اختلال در عملکرد الکترولیت‌های بدن اتفاق می‌افتد و خونرسانی نیز دچار اختلال می‌شود. از همین‌رو، نوشیدن یک و نیم تا 2 لیتر آب در روز ضروری است که در شرایط گرمای هوا و فعالیت بدنی ممکن است به مقدار بیشتری نیاز باشد.

 

باورهای مختلفی در مورد تاثیر آب وجود دارد که یکی از آنها، کنترل قند خون است. باید گفت که نوشیدن آب هیچ تاثیری بر کنترل قند خون افراد سالم ندارد. البته این نکته در مورد آب معمولی صدق می‌کند و نوشیدن آب طعم‌دار موجب افزایش قند خون نیز می‌شود. اما در مورد بیماران دیابتی، تاثیرات آب بر کنترل قند خون تا حدی متفاوت است. ابتلا به این بیماری باعث افزایش احساس تشنگی می‌شود که به‌خصوص پس از صرف غذا که انسولین برای تنظیم قند خون ترشح می‌شود، بارزتر است. در این شرایط، بدن قند خون را از طریق کلیه‌‌ها دفع می‌کند که در نتیجه سطح آب بدن کاهش می‌یابد. 

 

برای جلوگیری از این وضعیت، نوشیدن آب با جلوگیری از غلظت خون به بازگرداندن قند خون در حد نرمال کمک می‌کند. البته باید توجه کرد که نوشیدن آب راهکار درمانی کنترل قند خون در این بیماران تلقی نمی‌شود و فقط این نکته اهمیت دارد که اگر بیمار دیابتی به اندازه کافی آب ننوشد، سطح قند خون ممکن است افزایش پیدا کند.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:TopSante.fr

آیا نوشیدن قهوه در دوران قاعدگی ممنوع است؟! 

پیامدهای منفی آدامس جویدن روزانه​​​
4 ماده مغذی مهم بعد از 50 سالگی؛ از پروتئین تا ویتامین‌های B​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو