حقایقی درباره ژل مانیکور و لامپ‌های خشک‌کننده UV
15 خرداد 1402 ساعت: 10:3



اگر از طرفداران ژل مانیکور هستید، حتما می‌دانید که ماندگاری آنها نسبت به مانیکورهای قدیمی بیشتر است، سریع‌تر خشک می‌شود و به‌راحتی هم ترک نمی‌خورد. با این‌که ژل مانیکور واقعا ویژگی‌های جذاب و شگفت‌انگیزی دارد، اما نمی‌توان جنبه‌های منفی آن را هم به‌طور کلی نادیده گرفت: شکنندگی ناخن‌ها، پوسته‌ریزی، ترک‌خوردگی، افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست و حتی پیری زودرس پوست دست‌ها. البته بعضی از این پیامدهای منفی هم به استفاده از لامپ‌های خشک‌کننده UV و فرایند خشک‌سازی ژل مانیکور ربط دارد. 

این روزها بعضی از سالن‌های زیبایی از لامپ‌های خشک‌کننده UV برای افزایش استحکام لایه رویی مانیکور و حتی لاک ناخن معمولی استفاده می‌کنند. 

 

خطر سرطان پوست و لامپ‌های خشک‌کننده UV

 

بسیاری از سالن‌های زیبایی از لامپ‌های خشک‌کننده مخصوص ناخن استفاده می‌کنند که براساس پرتوهای فرابنفش (UV) طراحی شده‌اند؛ یعنی همان پرتوهایی که در نور خورشید و دستگاه‌های برنزه‌سازی پوست وجود دارند. مطالعات مختلفی هم تا به امروز نشان داده‌اند که پرتوهای فرابنفش باعث پیری زودرس پوست و حتی ابتلا به سرطان پوست می‌شوند. 

 

ما می‌دانیم که قرار گرفتن منظم و طولانی‌مدت در معرض پرتوهای فرابنفش، بزرگ‌ترین عامل خطر برای ابتلا به سرطان پوست غیرملانوم است. پس هرچقدر استفاده از لامپ‌های خشک‌کننده UV یا برنزه‌سازی پوست را در سنین پایین‌تر شروع کنید، بیشتر هم در معرض پرتوهای فرابنفش خواهید بود و به‌سادگی خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش خواهید داد. 

 

درست است که تماس با این لامپ‌ها خیلی طول نمی‌کشد و معمولا دست‌ها فقط چند دقیقه با این لامپ‌های خشک‌کننده تماس دارند. البته FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) هم این لامپ‌های خاص را در گروه وسایل «کم خطر»‌ قرار می دهد. 

 

با این‌حال، نمی‌توان پیامدهای منفی آنها را نادیده گرفت. بعضی از سالن‌های زیبایی هم ادعا می‌کنند که دستگاه‌هایشان با نور LED کار می‌کند، نه با پرتوهای فرابنفش، اما واقعیت این است که با نگاه به پرتوهای این دستگاه‌ها خواهید دید که براساس پرتوهای UVA و UVB کار می‌کنند. 

 

سلامت دست‌ها و مانیکور

 

با این‌حال، خبر خوب این است که مسائلی که مطرح شدند، به این معنا نیستند که هرگز نباید از ژل مانیکور استفاده کنید. قبل از این‌که برای جلسه بعدی ژل مانیکور به سالن‌های زیبایی مراجعه کنید، بهتر است که نکات مراقبتی زیر را جدی بگیرید تا هم از پوست خودتان محافظت کرده باشید و هم ایمنی این فرایند را افزایش داده باشید. 

 

1. در استفاده از ژل مانیکور زیاده‌روی نکنید 

 

دکتر میشله گرین (متخصص پوست‌ومو در نیویورک) می‌گوید که استفاده از ژل مانیکور نمی‌تواند به یک رویه همیشگی و منظم تبدیل شود، بلکه فقط می‌توان با فواصل زمانی نسبتا زیاد از آن استفاده کرد. به‌گفته او «اگر کسی تصور می‌کند که استفاده روتین و منظم از ژل مانیکور و لامپ‌های خشک‌کننده UV هیچ خطری ندارد، قطعا درحال فریب دادن خودش است». 

 

جدای از این موضوع، ناخن‌ها باید هر چندوقت یک‌بار حدود 1 تا 2 هفته کاملا بدون لاک ناخن و آزاد بمانند تا فرصت کافی برای ترمیم خودشان داشته باشند. 

 

2. از ضدآفتاب استفاده کنید 

 

استفاده از ضدآفتاب همیشه می‌تواند خطرات ناشی از تماس با پرتوهای فرابنفش را کاهش دهد. بنابراین قبل از مراجعه به سالن‌های زیبایی برای انجام دادن ژل مانیکور و استفاده از لامپ‌های خشک‌کننده UV حتما از یک ضدآفتاب دارای طیف وسیع (پوشش‌دهنده UVA و UVB) استفاده کنید که SPF آن بین 30 تا 50 باشد. همچنین بهتر است که از محصولات ضدآفتاب مقاوم در برابر آب کمک بگیرید چون گاهی اوقات باید دست‌هایتان را در طول فرایند مانیکور آبکشی کنید. 

 

3. اگر به پرتوهای فرابنفش حساس هستید، از ژل مانیکور دور بمانید

 

پوست بعضی افراد شدیدا نسبت به پرتوهای فرابنفش حساس است. اگر شما هم یکی از همین افراد هستید، قطعا باید از ژل مانیکور دور بمانید. به یاد داشته باشید که داروهای خاصی مثل آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدکلسترول یا بعضی از محصولات آرایشی، عطرها و... می‌توانند حساسیت به این پرتوها را افزایش دهند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: health

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو