والدین و راه‌های درست «نه» گفتن به بچه‌ها
13 خرداد 1402 ساعت: 09:3



این‌که بچه‌ها گاهی اوقات کلمه «نه» را از والدینشان بشنوند، واقعا اتفاق خوبی است. «نه» گفتن درست و به‌موقع، مرزهای مشخص و مناسبی را برای بچه‌ها تعریف می‌کند و همچنین به بچه‌ها نشان می‌دهد که شما تا چه اندازه به آنها توجه می کنید. البته راه‌های مختلفی برای «نه» گفتن به بچه‌ها وجود دارند، اما همه این راه‌ها اثربخش و مفید نیستند. پس اگر می‌خواهید که «نه» گفتن به بچه‌ها را درست انجام بدهید، باید جزئیات بیشتری درباره این کار بدانید. 

1. پاسخ شما به بچه‌ها باید قطعی و واضح باشد

 

گفتن عباراتی مثل «حالا ببینیم که چطور میشه...» یا «احتمالا نه...» می‌تواند برای بچه‌ها ناامیدکننده باشد. بچه‌ها در این شرایط از ناله و التماس و گریه برای تبدیل کردن «نه» به «بله» کمک می‌گیرند. پس اگر باید به بچه‌ها «نه» بگویید، این کار را با قاطعیت و شفافیت انجام بدهید. مثلا بگویید که «نه امروز شدنی نیست!» یا «نه امروز جایی نمی‌ریم!». 

 

البته گاهی اوقات هم پاسخ واقعی «شاید» است. در این موارد، باید دلیل عدم قطعیت و نامشخص بودن نظرتان را برای بچه‌ها توضیح بدهید. 

 

2. یک توضیح کوتاه برای بچه‌ها داشته باشید 

 

یک توضیح کوتاه درباره دلیل «نه» گفتن شما می‌تواند نه‌گویی شما را به یک تجربه آموزنده برای بچه‌ها تبدیل کند. مثلا: «نه! تو نمی‌توانی بدون جلیقه نجات، وارد استخر عمیق شوی چون هنوز توانایی شنا کردن در چنین شرایطی را نداری!». وقتی که بچه‌ها با دلیل «نه» گفتن شما آشنا شوند، معمولا کمتر برای انجام دادن پنهانی کار مورد نظر تلاش می‌کنند. 

 

3. به بچه‌ها نشان دهید که تسلیم نمی‌شوید

 

تغییر دادن «نه» ‌به «بله» فقط این را به بچه‌ها می‌آموزد که «نه» گفتن شما دلیل محکمی ندارد و همیشه تغییرپذیر است. بنابراین اگر واقعا دلیل محکمی برای «نه» گفتن دارید، حتی بعد از التماس و گریه بچه‌ها هم نباید نظرتان را تغییر بدهید. 

 

در چنین شرایطی، دلیل «نه» گفتن خود را برای بچه‌ها بیان کنید و از ورود به جر و بحث‌های هیجانی خودداری کنید تا ماجرا به نزاع قدرت بین والدین و فرزندان تبدیل نشود. اگر دلیل شما برای «نه» گفتن منطقی و محکم است، لازم نیست که دائما برای دلیل خودتان دنبال استدلال جدید بگردید.

 

4. از راهکارهای درست برای مواجهه با احساسات خودتان کمک بگیرید 

 

بعضی از والدین «نه» گفتن به بچه‌ها را دوست ندارند چون نمی‌خواهند بدرفتار به نظر برسند، درحالی که بعضی از والدین هم با دیدن ناراحتی فرزندشان دچار احساس گناه می‌شوند. بنابراین بسیار مهم است که احساس واقعی خودتان بعد از «نه» گفتن را تشخیص بدهید و از راهکارهای درست برای مواجهه با این احساس کمک بگیرید. 

 

به خودتان یادآوری کنید که تجربه کردن احساسات ناخوشایند مثل ناراحتی و ناامیدی برای بچه‌ها ضروری است و درواقع «نه» گفتن شما به بچه‌ها، این فرصت را برای آنها فراهم می‌کند که راهکارهای درستی برای مواجهه با احساسات خودشان پیدا کنند. 

 

5. در مواقع لازم از «بله» گفتن طفره نروید 

 

«نه» گفتن به همه درخواست‌های بچه‌ها قطعا پیامدهای منفی‌ای دارد. از طرف دیگر، بچه‌ها برای کاوش در موقعیت‌های مختلف و تجربه چیزهای جدید به فرصت‌های تازه نیاز دارند. پس به‌عنوان پدر یا مادر باید در مواقع لازم اجازه بدهید که بچه‌ها هم چیزهای جدید را در جهت رشد و تکامل بهتر خودشان تجربه کنند. 

 

بنابراین اگر دلیل عاقلانه و محکمی برای «نه» گفتن به بچه‌ها ندارید، بیش‌ازحد سختگیری نکنید و اجازه ندهید که «نه» گفتن به یک اصل همیشگی در رفتارهای شما تبدیل شود. 

 

ترجمه: یوسف صالحی 

منبع: verywellfamily

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو