آیا خشکی پوست باعث ابتلا به آکنه می‌شود؟
6 خرداد 1402 ساعت: 21:3



بیشتر ما تصور می‌کنیم که داشتن پوست چرب قطعا با ابتلا به آکنه مرتبط است، در حالی که البته ارتباط شناخته‌شده و اثبات‌شده‌ای هم بین این دو عامل وجود دارد. با این‌حال، خشکی پوست و جوش‌های آکنه‌ای هم نسبت به یکدیگر بی‌ارتباط نیستند و حتی خشکی پوست هم می‌تواند باعث ابتلا به آکنه شود. اما چطور چنین چیزی ممکن است و چطور می‌توان پوست را دوباره به حالت طبیعی و سالم خودش بازگرداند؟ 

چرا خشکی پوست باعث ابتلا به آکنه می‌شود؟ 


خشکی پوست که می‌تواند با علائمی مثل پوسته‌ریزی، زبری، قرمزی یا حساسیت‌پذیری شدید پوست مشخص باشد، به ما نشان می‌دهد که پوست از نظر تعادل رطوبت و تعادل آب در وضعیت خوبی قرار ندارد. استفاده از وسیله‌های گرمایشی در فضاهای بسته، کاهش رطوبت هوا در بعضی مناطق و بادهای سرد و خشک می‌توانند این مشکل را تشدید کنند، اما خشکی پوست معمولا علت ژنتیکی دارد. 


وقتی که پوست وارد حالت خشکی شود، غدد چربی هم بیشتر از حالت عادی فعالیت می‌کنند و سبوم بیشتری ترشح می‌کنند. درواقع این کار جبرانی برای تامین رطوبت پوست انجام می‌گیرد. اما وقتی که ترشح بیش‌ازحد سبوم با پوسته‌ریزی پوست و تجمع سلول‌های پوستی مرده همراه می‌شود، مشکل گرفتگی یا انسداد روزنه‌های پوستی به‌وجود می‌آید. ادامه این روند هم نتیجه‌ای ندارد جز ابتلا به جوش‌های پوستی. 


آکنه ناشی از خشکی پوست چطور به نظر می‌رسد؟ 


جوش‌های ناشی از خشکی پوست در مقایسه با دیگر انواع جوش‌های آکنه‌ای واقعا ریزتر به نظر می‌رسند؛ مثل جوش‌های ریز و نقطه‌ای ریزی که التهاب دارند و پر از چرک هستند. برای تشخیص این جوش‌ها باید به دیگر قسمت‌های صورت توجه کنید. آکنه ناشی از خشکی پوست مثل جوش‌های معمولی به نظر می‌رسد، اما در همین شرایط دیگر قسمت‌های پوست شما حالت پوسته‌پوسته و کدر پیدا می‌کنند، درحالی که تلاش برای اخم کردن یا خندیدن باعث کشیدگی بیش‌ازحد پوست می‌شود. 


با این‌حال، توجه به این نکته بسیار مهم است که علت‌های آکنه همیشه واضح و شفاف نیستند. درحالی که جوش‌های پوستی می‌توانند به علت خشکی پوست شکل بگیرند، اما عوامل مختلف دیگری هم می‌توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند. عوامل داخلی عبارتند از تغییرات هورمونی یا التهاب، درحالی که عوامل بیرونی مثل استفاده از محصولات مراقبت از پوست ناسازگار با پوست یا عدم پاکسازی صحیح پوست را هم نباید فراموش کرد. جدای از این نکات، علت نهایی و مهم معمولا عدم تعادل در وضعیت طبیعی پوست یا تحریکات پوستی است که قطعا باید درمان شود. 


چطور آکنه ناشی از خشکی پوست را درمان کنیم؟ 


مبارزه با جوش‌های مرتبط با خشکی پوست باید براساس دو هدف کلی انجام بگیرد: تامین آب و رطوبت مورد نیاز پوست و مبارزه با جوش‌های پوستی. این نکته از این نظر اهمیت دارد که بسیاری از محصولات مخصوص درمان آکنه باعث خشکی بیشتر پوست می‌شوند. بنابراین باید یک شوینده یا پاک‌کننده مناسب و یک مرطوب‌کننده باکیفیت و سازگار با پوست خودتان را تهیه کنید و حتما برای دریافت داروهای موضعی مناسب به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید. جدی گرفتن این نکات در کنار تغییرات مناسب در روتین مراقبت از پوست می‌تواند شرایط پوست شما را تغییر بدهد. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: marthastewart

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو