آیا نوشیدن قهوه در دوران قاعدگی ممنوع است؟!
13 خرداد 1402 ساعت: 10:3



نظرات ضدونقیض بسیاری درباره نحوه واکنش‌های بدن نسبت به مصرف قهوه وجود دارد، مخصوصا وقتی که درباره مصرف قهوه در دوران قاعدگی صحبت می‌کنیم. بعضی از محققان ادعا کرده‌اند که مصرف قهوه در دوران قاعدگی باعث بروز عوارض منفی مختلفی می‌شود، از تشدید سندرم پیش از قاعدگی تا حساسیت‌پذیری آزاردهنده پستان‌ها. بعضی از مطالعات هم نشان داده‌اند که مصرف منظم قهوه می‌تواند بر سطح استروژون در بدن زنان تاثیرگذار باشد.

اما حقیقت واقعا چیست؟ آیا نوشیدن قهوه در دوران قاعدگی باعث طولانی‌تر شدن چرخه قاعدگی و تشدید علائم سندرم پیش از قاعدگی می‌شود؟! 

 

1. علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) مثل قبل باقی می‌مانند 

برخلاف ادعاهای مطرح‌شده قبلی درباره نوشیدن قهوه در دوران قاعدگی، شواهد کافی برای اثبات این‌که مصرف قهوه در دوره قاعدگی با تشدید علائم PMS مرتبط است، وجود ندارد. یکی از مطالعات سال 2016 که در American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده، اثبات می‌کند که دریافت کافئین با بروز علائم PMS ارتباطی ندارد و در نتیجه لازم نیست که در دوره قاعدگی از مصرف قهوه خودداری کنید. محققان می‌گویند که حتی بعد از در نظر گرفتن عوامل خاصی مانند سن و سیگار کشیدن، همچنان ارتباط مشخصی بین مصرف قهوه و بروز علائم PMS یافت نشده است. البته واکنش افراد مختلف نسبت به کافئین با همدیگر یکسان نیست. پس کسانی که میزان استاندارد روزانه برای دریافت کافئین را رعایت می‌کنند (یعنی حداکثر 400 میلی‌گرم در روز) و به‌طور منظم قهوه می‌نوشند، نباید نگران اثرگذاری کافئین بر چرخه قاعدگی­شان باشند. 

 

2. طول دوره قاعدگی تغییری نمی‌کند یا اینکه حتی کوتاه‌تر می‌شود 

یکی از مطالعات سال 2022 که در BMC Women's Health منتشر شده است، نشان می‌دهد که خانم‌هایی که به‌طور منظم قهوه می‌نوشند، کمتر احتمال دارد که با دوره‌های قاعدگی طولانی مواجه شوند. بنابراین، برخلاف بعضی از تصورات قبلی، مصرف منظم قهوه (در دوزهای استاندارد و معمولی) نه‌تنها طول دوره قاعدگی را طولانی نمی‌کند بلکه حتی می‌تواند مدت‌زمان دوره قاعدگی را کوتاه‌تر سازد. البته بعضی از متخصصان می‌گویند که مطالعات انجام‌شده در این زمینه همچنان کامل نیستند و برای تعیین دقیق اینکه آیا مصرف قهوه می‌تواند مدت‌زمان چرخه قاعدگی را تغییر بدهد یا نه، همچنان به مطالعات بیشتر و دقیق‌تر نیاز داریم. با این‌حال، این را می‌توان گفت که مصرف منظم قهوه نمی‌تواند چرخه قاعدگی را طولانی‌تر کند. 

 

3. دریافت بیش‌ازحد کافئین می‌تواند درد قاعدگی را تشدید کند 

اگرچه مطالعات علمی تاکنون ارتباط مشخصی را بین دریافت کافئین و چرخه قاعدگی نشان نداده‌اند اما متخصصان تغذیه می‌گویند که زیاده‌روی در مصرف قهوه و دریافت کافئین می‌تواند بعضی از مشکلات و علائمی که در دوره قاعدگی شکل می‌گیرند را تشدید کند. درواقع، اگر کافئین بیش‌ازحد دریافت کنید، باید منتظر مشکلاتی مثل تحریک‌پذیری عصبی زیاد، اختلالات خواب، افزایش ضربان قلب و اسهال باشید. اما اگر فقط 1 تا 2 فنجان قهوه در روز بنوشید یا اینکه حداکثر 400 میلی‌گرم کافئین در روز دریافت کنید، معمولا نباید با چنین مشکلاتی مواجه شوید. در ضمن، اگر بعضی افراد همیشه با مصرف قهوه دچار مشکلات خاصی می‌شوند، بهتر است که در دوران قاعدگی هم از مصرف آن خودداری کنند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو 

منبع: eatingwell

4 ماده مغذی مهم بعد از 50 سالگی؛ از پروتئین تا ویتامین‌های B 

چه کنیم تا با رژیم لاغری به‌جای عضلات، چربی‌ها تحلیل پیدا کنند؟!​​​
6 خوراکی که باعث بوی بد دهان می‌شوند!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو