چرا مژه‌ها می‌ریزند؟
15 اردیبهشت 1399 ساعت: 23:2



عجیب و غیرعادی نیست که هر از چند گاهی ببینید که یک مژه روی گونه شما افتاده است، اما اگر متوجه شدید که چندین مژه همراه با هم روی صورت ریخته‌اند یا این ‌که فاصله ریزش مژه‌ها کوتاه شده است، احتمالا می‌خواهید بدانید که این اتفاق چه دلیلی دارد. 

مژه‌های چشم نیز مانند موهای سر، چرخه رشد تا ریزش را سپری می‌کنند، اما وقتی که این اتفاق از حالت عادی خارج شود، بسیاری از افراد را ناراحت و مضطرب می‌کند. در ادامه، متخصصان به ما درباره مهم‌ترین دلایل ریزش مژ‌ه‌ها خواهند گفت. 

 

1. استرس یا تروما 


یکی از پیامدهای شایع مرتبط با استرس، افزایش ریزش موهای بدن و از جمله مژه‌ها است. متخصصان به این نوع از ریزش موها، «تلوژن افلوویوم» (telogen effluvium) می‌گویند که اغلب با حوادث استرس‌زا مانند بیماری، جراحی یا استرس عاطفی مرتبط است. استرس، کاری می‌کند که موها بیشتر از حالت عادی وارد مرحله «استراحت» یا «تلوژن» در چرخه رشد مو شوند و درنتیجه به‌مرور زمان باعث می‌شود که مژه‌ها و ابروها نیز کم‌پشت‌تر شوند. 

 

البته استرس از طریق رفتارهای فردی هم می‌تواند بر ریزش موها تاثیرگذار باشد. بسیاری از افراد در شرایط استرس‌زا بیشتر به دستمالی صورت و چشم‌ها تمایل پیدا می‌کنند یا حتی مژه‌ها و ابروها را جدا می‌کنند. 

 

2. مشکلات یا بیماری‌های زمینه‌ای 

 

اگرچه استرس و تروما، شایع‌ترین علت ریزش مژه‌ها هستند، اما این اتفاق در مواردی هم به مشکلات یا بیماری‌های زمینه‌ای برمی‌گردد. پس اگر متوجه شدید که تکه‌ای از مژه‌های شما ریخته‌ است، ممکن است به نوعی بیماری خودایمنی به‌نام «آلوپسی آره‌آتا» مبتلا باشید. این بیماری باعث التهاب در فولیکول موها می‌شود که نهایتا با ریزش موهای سر یا مژه‌های چشم همراه است. 

 

هورمون‌ها نیز می‌توانند در مورد ریزش مژه‌ها نقش خاص خودشان را داشته باشند. اگر ریزش مژ‌ه‌ها به استرس یا مسائل رفتاری ربطی نداشته باشد، فرد باید با پزشک درباره دیگر علت‌های آلوپسی مانند تغییرات هورمونی یا تغییرات مربوط به غدد درون‌ریز صحبت کند. پزشکان در این وضعیت ابتدا احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند لوپوس، لیکن پلانوسپیلاریس و سایر اختلالات خودایمنی را بررسی می‌کنند. 

 

3. التهاب، عفونت یا تحریک مژه‌ها 


عفونت‌های مربوط به مژه‌ها مانند گل‌مژه اغلب می‌توانند به التهاب شدیدی منجر شوند که درنهایت مشکل ریزش مژه‌ها را به همراه دارد. به همین دلیل هم متخصصان می‌گویند که در صورت مواجه شدن با نشانه‌های عفونت در ناحیه مژه‌ها، مانند تورم و حساسیت‌پذیری حتما به پزشکان متخصص پوست و مو مراجعه کنید. 

 

التهاب مژه‌ها می‌تواند به محصولات آرایشی مخصوص چشم‌ها یا پاک‌کننده‌های مواد آرایشی نیز ارتباط داشته باشد. فراموش نکنید که ناحیه چشم بسیار حساس است و اگر بدن شما اساسا کمتر دچار واکنش‌های التهابی می‌شود، باز هم احتمال ملتهب‌شدگی و تحریک‌شدگی چشم‌ها و مژه‌ها زیاد خواهد بود. 

 

4. اکستنشن مژه یا چسب مژه مصنوعی 

 

وقتی در مورد تحریک مژه‌ها صحبت می‌کنیم، چسب‌های مخصوص مژه مصنوعی و اکستنشن‌ها از مهم‌ترین علت‌های تحریک‌ مژه‌ها و پوست چشم‌ها هستند. هرچند که خود مژه‌های اکستنشن نیز این مشکل را ایجاد می‌کنند. 

 

اگر به استفاده از اکستنشن مژه اصرار دارید، حداقل انواع کوچک‌تر و ظریف‌تر را انتخاب کنید تا فشار کمتری به مژه‌های طبیعی وارد شود. مژه‌های اکستنشن حجیم‌تر فشار زیادی به مژه‌های طبیعی وارد می‌کنند و جداسازی آنها نیز دردسرهای بیشتری برای مژه‌های طبیعی دارد. حتی گاهی اوقات جداسازی مژه‌های اکستنشن حجیم به شکستن و جدا شدن مژه‌های طبیعی منجر می‌شود. 

 

5. شستشو و پاکسازی با شیوه‌های نادرست 

 

اگر عادت دارید که صورت را با فشار زیادی شستشو کنید، حداقل باید ناحیه چشم‌ها را به‌آرامی بشویید تا مژه‌های طبیعی بتوانند طول عمر حداکثری خودشان را داشته باشند. موقع خشک کردن صورت هم نباید چشم‌ها را مالش دهید یا فشاری به آنها وارد کنید. جدی گرفتن این نکته نه‌تنها برای حفظ سلامت مژه‌ها مهم است، بلکه از شکل‌گیری زودهنگام چین ‌و چروک‌ها در پوست نازک اطراف چشم جلوگیری می‌کند. برای پاکسازی مواد آرایشی (خصوصا برای آرایش مژه‌ها) هم باید از پاک‌کننده‌های بر پایه روغن استفاده کنید. روغن نارگیل و روغن بچه از بهترین ترکیبات برای جداسازی چسب مژه‌های مصنوعی هستند. 

 

ترجمه: راضیه فیضی 

منبع: Allure

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو