مهم‌ترین راهکارها برای آموزش تفکر انتقادی به فرزندان
31 اردیبهشت 1402 ساعت: 08:2



آموختن تفکر انتقادی به بچه‌ها، بخش مهمی از وظایف والدگری پدرها و مادرها است. درواقع آموختن تفکر انتقادی به بچه‌ها، یعنی آموختن راه‌های درست برای مستقل شدن. مهارت‌های تفکر انتقادی به بچه‌ها در شکل‌گیری نظرات و باورهای خودشان کمک می‌کنند و آنها را از تاثیرپذیری مطلق در برابر عوامل بیرونی دور نگه می‌دارند. 

راهکارهای ساده و کاربردی زیر به شما کمک می‌کنند تا آموختن تفکر انتقادی به فرزندتان بهتر عمل کنید. 

 

1. الگوی خوبی برای فرزندتان باشید 

 

گاهی اوقات بهترین روش برای آموختن مهارت‌های مهم زندگی به بچه‌ها، این است که ابتدا خود والدین همان مهارت‌ها را در زندگی شخصیشان اجرا کنند. 

 

علاوه بر این، بچه‌ها عادت دارند که با دقت زیادی به رفتارهای والدین توجه کنند و از این رفتارها الگوبرداری کنند. بنابراین والدین باید در مواجهه با چیزهایی که نادرست به نظر می‌رسند، واکنش انتقادی مناسبی داشته باشند و اظهارات یا اتفاقات غیراخلاقی، غیرعادلانه و نادرست را با شیوه‌های درست به چالش بکشند. 

 

این الگوسازی ساده به بچه‌ها کمک می‌کند تا در مهارت‌های فکری خودشان بهتر پیشرفت کنند و توانایی خوبی برای بیان افکارشان به‌دست بیاورند. 

 

2. با بچه‌ها بازی کنید 

 

بچه‌ها دائما از طریق آزمون و خطا درحال یادگیری هستند و بازی کردن هم یکی از همین فعالیت‌های برپایه آزمون و خطا است. بنابراین بازی کردن والدین با بچه‌ها از همان سنین خردسالی به پایه‌گذاری تفکر انتقادی در وجود آنها کمک می‌کند و تداوم این بازی‌های خانوادگی همزمان با افزایش سن بچه‌ها هم به عمیق‌تر شدن مهارت‌های تفکر انتقادی در آنها یاری می‌رساند. 

 

بچه‌های خردسال به فکر کردن غیرانتزاعی و ملموس تمایل دارند، درحالی که بزرگ‌تر شدن آنها باعث تمایل به فکر کردن انتزاعی می‌شود. بازی کردن بچه‌ها با گروه همسالانشان قطعا در شکل‌گیری تفکر انتقادی آنان موثر است، اما والدین هم باید در این بازی‌ها شرکت داشته باشند تا بتوانند نقش خاص خودشان را در شکل‌گیری مهارت‌های فکری بچه‌ها ایفا کنند. 

 

3. راه‌های حل مسائل را به بچه‌ها بیاموزید 

 

یکی از راه‌های آموختن تفکر انتقادی به بچه‌ها، آموختن راه‌های حل مسائل به آنان است. بنابراین برای شروع از فرزندتان بخواهید که در صورت مواجهه با مشکلات مختلف، حداقل پنج راه‌حل یا راهکار مختلف برای هر مشکل پیدا کند. 

 

برای این‌که در این مسیر به بچه‌ها کمک کنید، مثلا می‌توانید یک چالش جدید برایشان طراحی کنید و از آنها بخواهید که یک شیء خاص را بدون دخالت دست از این سمت اتاق به سمت دیگر اتاق ببرند. کمک محدود شما به بچه‌ها در پیدا کردن راه‌حل هم به آنها کمک می‌کند تا سریع‌تر خودشان راه‌حل‌های بعدی را پیدا کنند. 

 

4. بچه‌ها را به پرسش کردن تشویق کنید 

 

با این‌که شاید گاهی اوقات پاسخ دادن به سوالات متعدد برای والدین خسته‌کننده باشد، اما بسیار مهم است که بچه‌ها را به پرسش کردن درباره مسائل و چیزهای مختلف تشویق کنیم. 

 

پرسشگری، پایه و اساس تفکر انتقادی است و اگر به‌عنوان والدین برای پاسخ دادن به سوالات بچه‌ها وقت بگذارید، قطعا نتایج مثبت این کار را در زندگی آنها خواهید دید. 

 

بچه‌ها با پرسشگری نه‌تنها می‌آموزند که چگونه افکار و نظرات خودشان را بیان کنند بلکه عملکرد بهتری هم در تشخیص اظهارات نادرست یا اطلاعات گمراه‌کننده پیدا می‌کنند. اگر خودتان هم به‌عنوان پدر یا مادر واقعا انسان پرسشگری باشید، از این نظر هم الگوی خوبی برای فرزندتان خواهید بود. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: verywellfamily

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو