4 عارضه رژیم سختگیرانه
30 اردیبهشت 1402 ساعت: 16:2



بسیاری از افراد برای کاهش وزن سریع و رسیدن به تناسب اندام، رژیم‌های غذایی بسیار محدودکننده‌ای را در پیش می‌گیرند که ممکن است بعضی گروه‌های غذایی کاملا حذف شده یا غذا خوردن با فواصل خیلی طولانی و مقدار کم باشد. شاید در کوتاه‌مدت این روش‌ برای فرد خوشایند باشد اما زمینه‌ساز مشکلاتی می‌شود که گاه حتی سلامت فرد را نیز تهدید می‌کند. 

در ادامه این مطلب به 3 عارضه پیروی از رژیم های غذایی سخت اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از: 

 

1. کمبود برخی ریز مغذی ها

زمانی که بعضی از گروه‌های غذایی مانند چربی‌ها و کربوهیدرات ها حذف شوند، بدن به اندازه کافی ریزمغذی‌های ضروری برای عملکرد‌های مختلف را دریافت نمی‌کند که زمینه‌ساز بروز مشکلاتی نظیر خستگی، ضعف عضلانی و اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌شود. رعایت تنوع غذایی و مصرف انواع خوراکی‌های سالم مانند میوه‌ها و سبزیجات، غلات سبوس‌دار، پروتئین‌های کم‌چرب، حبوبات همچنین چربی‌های مفید مانند گردو، انواع مغزها و آووکادو همواره برای حفظ سلامت بدن توصیه می‌شود. 

 

2. اختلالات تغذیه ای

توجه به این نکته اهمیت دارد که رژیم غذایی سختگیرانه عوارضی بر سلامت جسمی و روانی فرد دارد و با بروز کمبودهای تغذیه ای و تغییرات هورمونی زمینه‌ساز اختلالات تغذیه نظیر بی‌اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی خواهد بود. این مشکلات بر وضعیت سلامت عمومی فرد تاثیر دارد و زندگی فردی و اجتماعی وی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.  

 

3. کاهش وزن سریع

محدودیت غذایی منجر به کاهش وزن سریع و شدید می‌شود که گرچه شاید برای فرد خوشایند باشد اما با مشکلاتی در وضعیت سلامت فرد مانند احساس بی‌حالی، کمبود آب بدن و حتی بیماری‌های قلبی عروقی همراه است. کاهش وزن خیلی سریع که موجب محرومیت در دریافت ریزمغذی‌هاست می‌تواند در عملکرد ایمنی بدن اختلال ایجاد کند و در طولانی‌مدت زمینه‌ساز بیماری ‌های مختلف شود. 

 

4. مشکلاتی در سلامت روان

یکی دیگر از تاثیرهای منفی رژیم غذایی سختگیرانه بروز اختلالاتی در سلامت روان نظیر افسردگی، استرس و اضطراب است. زمانی که فرد دچار چنین مشکلاتی باشد، در برقراری ارتباط با دیگران نیز تنش‌هایی پیدا می‌کند که در نتیجه بر کیفیت زندگی فردی و اجتماعی وی تاثیر خواهد داشت و به‌تدریج زمینه‌ساز انزوا و تحریک‌پذیری وی می‌شود. 

 

همان‌طور که اشاره شد رعایت رژیم‌های سختگیرانه و محدودکننده، زمینه‌ساز مشکلات متعددی خواهند ‌بود که تناسب اندام در این شرایط هیچ جنبه منطقی ندارد. در کل، رعایت تغذیه متعادل، متنوع و متناسب اصول سبک زندگی سالم هستند که برای تامین نیازهای تغذیه ای بدن و بهبود عملکرد‌های مختلف ضروری خواهند بود. البته در کنار توجه به تغذیه صحیح، گنجاندن ورزش در سبک زندگی نیز بسیار اهمیت دارد و یکی از توصیه‌های جدی برای حفظ تناسب اندام است. 

 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: pressesante.com

چرا خوراکی‌‌های دیورتیک را در رژیم غذایی مان بگنجانیم؟ 

آیا بیسکوئیت‌های رژیمی مفیدند؟​​​
کنجد؛ از بهبود گوارش تا استحکام استخوان‌ها​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو