نوشیدن افراطی کافئین در طول روز به حفظ انرژی کمک نمی‌کند!
30 اردیبهشت 1402 ساعت: 16:2



نوشیدن قهوه صبحگاهی و مصرف چای یا قهوه بعد از ناهار می‌تواند خلق‌وخوی ما را بهتر کند و تمرکز ما را افزایش دهد اما استفاده افراطی از نوشیدنی‌های کافئین‌دار در طول روز قطعا راهکار درستی برای حفظ انرژی پایدار نیست. دریافت کافئین با هدف کسب انرژی نه‌تنها غیرواقع‌گرایانه است بلکه الگوی تغذیه‌ای نادرستی محسوب می‌شود که می‌تواند پیامدهای منفی کوتاه‌مدت و درازمدت مختلفی (از نظر بدنی و روانی) داشته باشد.

اما دقیقا چرا کافئین بیش‌ازحد نمی‌تواند برای انرژی‌سازی مناسب باشد؟! این موضوعی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت. 

 

بدن ما انرژی را فقط از کالری‌ها می‌گیرد 

اولین واقعیت مهم این است که بدن فقط می‌تواند انرژی مورد نیازش را از کالری‌ها بگیرد، نه از خود کافئین. اساسا کالری به‌عنوان واحد شمارش انرژی شناخته می‌شود. به‌گفته متخصصان تغذیه، تنها راه به‌منظور تامین انرژی طولانی‌مدت برای بدن، خوردن وعده‌های غذایی باکیفیت و متعادل براساس چرخه‌های زمانی منظم و مشخص است. بدن از کالری‌ نهفته در غذاها برای انرژی‌سازی استفاده می‌کند و زمانی که درباره کالری‌ها صحبت می‌کنیم، چیزهایی مثل قهوه و چای به‌تنهایی تقریبا هیچ کالری‌ای ندارند. درحالی که کالری به‌عنوان واحد شمارش انرژی شناخته می‌شود، کافئین اساسا نوعی محرک است. 

 

محرک‌ها هم سطح فعالیت عصبی را در بدن افزایش می‌دهند و واکنش‌های بدنی خاصی را به همراه می‌آورند که همه ما به‌عنوان پیامدهای دریافت کافئین با آنها آشنایی داریم. اگر در وعده صبحانه فقط به قهوه تکیه کنید، دچار نوسانات شدید خواهید شد زیرا اثر محرک کافئین در مدت‌زمان کوتاهی از بین می‌رود و شما به‌دلیل عدم دریافت انرژی با خستگی بیشتری مواجه می‌شوید. به همین دلیل است که بدن ما نمی‌تواند انرژی پایدار و حقیقی را از کافئین دریافت کند. 

 

انرژی کافئین اساسا پایدار نیست 

محرک‌ها همان ترکیباتی هستند که سرعت انتقال پیام‌ بین مغز و بدن را افزایش می‌دهند و همین اتفاق است که احساس هوشیاری بیشتر، افزایش آگاهی و پرانرژی بودن را به انسان‌ها انتقال می‌دهد. این انتقال سریع پیام بین مغز و بدن، فعالیت مغز و سیستم عصبی را هم بیشتر می‌کند. پس با دریافت کافئین، بخشی از گیرنده‌های مغز که واسطه عملکردهای خاصی مثل خواب هستند، موقتا مسدود می‌شوند و ما در اولین دقایق مصرف چای و قهوه با احساس تمرکز بالا و شادابی شدیدی مواجه می‌شویم که البته زودگذر است و در مدت‌زمان کوتاهی کاهش پیدا می کند. به عبارت دیگر، کافئین مثل یک عصا یا چسب زخم موقتی عمل می‌کند. وقتی که بدن کاملا کافئین را متابولیزه کند، احساس خستگی قبلی دوباره بازمی‌گردد اما این بار با موج فرسودگی بیشتری که دقیقا زیر همان چسب زخم یا زیر همان عصای موقتی شکل گرفته است. 

 

خلاصه اینکه...

باید روشن شده باشد که زیاده‌روی در مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه و چای نمی‌تواند انرژی‌ساز باشد و همه ما برای دریافت انرژی مطلوب باید از مواد غذایی سالم و باکیفیت استفاده کنیم. بنابراین، میزان قهوه مصرفی را در طول روز بین 1 تا 2 فنجان نگه دارید و اگر با پیامدهای منفی کافئین مواجه می‌شوید، از چای سبز به‌جای قهوه کمک بگیرید. داشتن یک صبحانه استاندارد که حاوی ترکیبات پروتئینی باکیفیت و بدون چربی، کربوهیدرات‌های پیچیده  و چربی‌های سالم غیراشباع باشد، تجربه مصرف قهوه در ساعات صبح را به یک تجربه بهتر و خوشایند برای شما تبدیل می‌کند و انرژی کافی را برای بدن و مغز شما فراهم می‌آورد. 

 

ترجمه: ندا احمدلو 

منبع: eatingwell

چرا هر روز زیتون بخوریم؟ 

7 ماده غذایی که علائم آلرژی بهاری را کاهش می‌دهد!​​​
اگر هر روز گوشت قرمز بخوریم، مضر است؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو