هشدار رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران:
انجام عمل‌های جراحی زیبایی توسط افراد غیرمتخصص
27 اردیبهشت 1402 ساعت: 13:2



رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران به تشریح مهم‌ترین مسائل و چالش‌های رشته جراحی پلاستیک در کشور پرداخت.

به گزارش «سلامت» دکتر بابک نیکومرام در حاشیه برگزاری کنگره جامعه جراحان ایران در مرکز همایش‌های رازی، با عنوان این مطلب که حق بیمار است بداند پزشک او چه کسی است و آیا آموزش‌های لازم در خصوص اعمال جراحی زیبایی را دیده است یا خیر، گفت: «مرجع رسمی تایید مدارک پزشک، وزارت بهداشت است».

 

وی با اشاره به انجام کارهای پزشکی توسط افراد غیرپزشک، ادامه داد: «تزریق ژل و بوتاکس جزو امور پزشکی است و انجام آن در آرایشگاه‌ها ممنوع و مصداق دخالت در امور پزشکی است».


نیکومرام افزود: «بارها دیده‌ایم که بیمار بدون اینکه پزشک خودش را دیده باشد، عمل زیبایی را انجام داده و بعداً بخاطر ایجاد عارضه و مطالعه پرونده مشخص شده که عمل او توسط تکنسین انجام شده است. بنابراین، تاکید و توصیه ما به مردم این است که حتماً پزشک خود را قبل از عمل ببینند و از مرتبط بودن رشته تخصصی و فوق‌تخصصی ایشان با عمل مربوطه اطمینان کامل پیدا کنند و حتما راجع به توانمندی جراح خود نیز تحقیق کنند و صرفا به مشاوره‌های فضای مجازی یا تبلیغات اعمال زیبایی که با قیمت‌های نازل پیشنهاد می‌شوند اعتماد نکنند. حتما بیماران نام پزشک مربوطه را در سایت نظام پزشکی جستجو کرده و از تخصص مربوط اطلاع حاصل کنند». 

 

گردشگری سلامت تحت‌تاثیر دلالان آسیب می‌بیند


رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در ادامه به گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: «متاسفانه حضور دلالان در این حوزه باعث صدمات و ایجاد عوارض جسمی بعضا غیرقابل جبرانی برای بیماران گردیده که می‌تواند تبلیغ منفی برای توریسم سلامت در ایران باشد».


نیکومرام افزود: «وزارت بهداشت باید سختگیری‌های لازم را انجام دهد تا گردشگری سلامت در کشور تحت‌الشعاع حضور دلالان قرار نگیرد».

 

تغییر بیش از اندازه و نامتعارف قیافه‌ها به‌دنبال اعمال جراحی زیبایی غیرضروری


فوق‌تخصص جراحی پلاستیک بر ضرورت محدود شدن اعمال جراحی زیبایی در کشور و تعیین انجام آن صرفا توسط پزشکان آموزش‌دیده در این حوزه تاکید کرد و گفت: عمل زیبایی مثل چاه ویل است که اگر رها شود، تبعات زیان‌باری برای کشور به همراه دارد». 

 

دکتر نیکومرام افزود: «علاوه بر صدمات اجتماعی، تغییر بیش از اندازه و نامتعارف قیافه‌ها، موجب هزینه‌های القایی بیشتر به اقتصاد سلامت گردیده و منابع انسانی و مالی مورد نیاز بخش درمان را بسوی خود می‌کشد و باعث مصارف بیش از حد منابع ارزی کشور می‌گردد. برای مثال با توجه به ارزبری پروتزهای سینه بایستی مصارف آن در کشور ضابطه‌مند گردیده و تنها توسط پزشکان مرتبط قابلیت سفارش و مصرف داشته باشد؛ مانند داروی شیمی‌درمانی که تنها با دستور پزشک معالج مشخص‌شده در گایدلاین‌های درمانی قابلیت تجویز دارند».


وی در پایان اظهار داشت: «یکی از چالش‌های حوزه جراحی زیبایی عدم وجود دستورالعمل‌های مربوط به این‌گونه اعمال است. به‌نحوی که صلاحیت پزشکان مرتبط برای کلیه اعمال جراحی زیبایی به‌طور شفاف تعیین شده و چگونگی نظارت و مجازات‌های بازدارنده در این حوزه به‌طور موثری تعریف گردد».

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو