پس از تشخیص سرطان پستان چه سوالاتی را باید از پزشک خود بپرسید؟
26 اردیبهشت 1402 ساعت: 23:2



تشخیص سرطان پستان یا هر تشخیص سرطانی ترسناک و تقریباً همیشه غیرمنتظره است. بیماران معمولاً شوکه می‌شوند و نمی‌توانند اطلاعاتی را که به آنها داده شده پردازش کنند و مطمئن نیستند که چه چیزی بپرسند.

به همین دلیل در اینجا سوالات احتمالی ارائه شده است که می‌توانند از پزشک خود بپرسند تا بحث در مورد مراحل بعدی را شروع کنند.

گزینه‌های درمان من چه هستند؟

اکثر افراد با تشخیص سرطان سینه می‌توانند حداقل انتظار جراحی و پرتودرمانی را داشته باشند. بیشتر بیماران می‌خواهند بدانند که درمان به چه ترتیبی انجام می‌شود.

آیا به تصویربرداری بیشتر از سینه یا بدن نیاز دارم؟

بسته به وسعت بیماری و مرحله آن، بیماران می‌توانند انتظار انجام ام‌آر‌آی سینه برای ارزیابی وسعت بیماری داشته باشند.

آیا می‌توانم سینه‌هایم را نجات دهم؟

به بزرگی تومور و اندازه تومور نسبت به اندازه سینه بیمار بستگی دارد.

نشانگرهای تومور سرطان سینه به چه معنا هستند؟

در هر سرطان سینه به گیرنده‌های تومور برای استروژن، پروژسترون و HER2 نگاه می‌کنند. اگر آنها مثبت باشند، به این معنی است که اهداف درمانی بیشتری برای کاهش خطر عود وجود دارد، مانند مسدود‌کننده‌های هورمونی و ایمونوتراپی. 

اگر همه منفی باشند، سرطان سینه سه گانه منفی نامیده می‌شود و معمولاً تهاجمی‌تر است و به شیمی درمانی نیاز دارد.

اگر تصمیم به انجام هیچ کاری نداشته باشم چه انتظاری می‌توانم داشته باشم؟

در گروه کوچکی از بیماران، سرطان سینه آنها ممکن است هرگز پیشرفت نکند. با این حال، برای اکثریت قریب به اتفاق بیماران، سرطان در اندازه و مرحله پیشرفت می‌کند. به همین دلیل درمان به شدت توصیه می‌شود.

غربالگری و مراقبت سرطان سینه بعد از جراحی چگونه است؟

بیمارانی که تحت عمل ماستکتومی قرار می‌گیرند، پس از جراحی، تصویربرداری معمولی از پستان دریافت نمی‌کنند. در این موارد، معاینه فیزیکی راه اصلی برای تشخیص ناهنجاری‌های جدید است.

 اگر بیمار تحت عمل جراحی حفظ سینه قرار گرفته است، توصیه می‌شود در یک تا دو سال اول پس از جراحی، هر شش ماه یک بار ماموگرافی سینه انجام دهد. سینه سالم در برنامه سالانه باقی می‌ماند.

آیا می‌توانید جنبه‌های غیرجراحی برنامه درمانی (پرتو درمانی، شیمی‌درمانی، ایمونوتراپی) را توضیح دهید؟

بسته به اندازه تومور بیمار و اگر غدد لنفاوی مثبت داشته باشد، ممکن است قبل از جراحی به شیمی‌درمانی نیاز داشته باشد. همه بیماران قبل از جراحی به شیمی درمانی نیاز ندارند. تقریباً تمام بیمارانی که تصمیم به حفظ سینه خود دارند، برای کاهش خطر عود، به پرتودرمانی نیاز دارند. حتی برخی از بیمارانی که تحت عمل ماستکتومی قرار می‌گیرند به پرتودرمانی نیاز خواهند داشت.

عوارض جانبی درمان‌ها چیست؟

شامل درد، سروما (مجموعه‌ای از مایع طبیعی)، بی‌حسی، عفونت یا خونریزی احتمالی و گاهی اوقات اختلاف در اندازه سینه است. پس از تابش، بیماران ممکن است متوجه تغییرات پوستی مانند تیره شدن یا قرمزی، تورم سینه یا درد دنده شوند. 

عوارض جانبی کمتر شایع شامل التهاب ریه و تغییرات در قلب است. عوارض جانبی شیمی‌درمانی شامل تهوع، استفراغ، کاهش وزن، کاهش اشتها، اسهال، بی‌حسی اندام‌ها و ریزش مو و غیره است.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: everydayhealth
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو