پاسخ به برخی پرسش های کرونایی
باز هم کرونا، باز هم هشدار و مراقبت
28 اسفند 1398 ساعت: 12:12



دکتر محمدرفیع جلالی: هرچند توصیه های درامان ماندن از کرونا بارها و بارها از رسانه ها اعلام شده، اما آمد و رفت مردم در خیابان ها و جاده ها نشان از کم توجهی آنها نسبت به این توصیه ها دارد. پس دوباره برخی باید و نبایدهای کرونا را با هم مرور کنیم:
- آیا سفر کردن امن است؟

با شیوع و گسترش ویروس کرونا، توصیه شده که از سفر کردن به خصوص مناطقی که در آن افراد مبتلا وجود دارند، اجتناب شود. برای سفرهای کاری هم توصیه این است که اگر سفر، ضروری نیست از انجام آن خودداری شود. به توصیه دولت یا نهادهای مسئول در کشوری که در آن زندگی می‌کنید عمل کنید

- سفر به مناطق گرم اشکال ندارد؟

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بر مبنای شواهد و مدارک، این ویروس در همه مناطق و در هر نوع آب و هوایی فعال است. این سازمان گفته است در هر نوع آب و هوایی باید
اقدامات احتیاطی را رعایت کرد. این سازمان می‌گوید بهترین کار، شستشوی مرتب دستان با صابون است.

- ویروس چه مدت روی سطوح دوام می‌آورد؟

روی سطوح سخت - مانند دستگیره درها، کلیدهای آسانسور یا میز آشپزخانه، احتمالا حدود ۴۸ ساعت. اگرچه برخی تحقیقات قبلی در مورد ویروس‌های کرونا نشان می‌دادند که
این ویروس‌ها می‌توانند در شرایط مناسب برای یک هفته زنده بمانند.

روی سطوح نرم مانند لباس، ویروس مدت زمان کمتری زنده می‌ماند ، بنابراین اگر کتی دارید که ویروس ممکن است روی آن باشد، اگر آن را یک یا دو روز نپوشید، ویروس از بین خواهد رفت. به یاد داشته باشید که لمس کردن یک سطح آلوده شما را مبتلا به ویروس کرونا نخواهد کرد. ویروس باید از طریق دهان، بینی یا چشم وارد بدن شود و به همین خاطر باید از لمس
صورت خودداری شود.(اگر دست های خود را مرتبا بشوئید؛ مشکل رفع خواهد شد

- آیا ویروس از طریق اسکناس و سکه منتقل می‌شود؟

دولت چین می‌گوید بانک‌ها باید تمامی اسکناس‌های دریافتی را پیش از آن که دوباره در اختیار مشتری قرار دهند، ضد عفونی کنند. دلیل این کار جلوگیری از پخش بیشتر ویروس کرونا است.
استفاده از کارت‌های اعتباری خطر تماس با پول را به حداقل می‌رساند اما این کارت‌ها هم خود می‌توانند میزبان ویروس و سایر جرم‌ها باشند. بهترین کار این است که پس از دست زدن به کارت‌ها، اسکناس و پول خرد دست‌هایتان را به دقت بشوئید.

- آیا باید موبایل‌هایمان را ضد عفونی کنیم؟

بله، برای همین مهم است که تلفن موبایل خودتان را و هم تلفن خانه و سر کار را به طور مرتب و دقیق تمیز و ضد عفونی کنید. با استفاده از دستمال‌های دستمال ضدعفونی کننده گوشی خود را مرتب تمیز کنید تا از این ویروس و سایر بیماری‌ها در امان باشید.(شستو با "فوم" دست شستن را توصیه میکنم).

آیا ویروس کرونا برای افرادی که آسم دارند خطرناک است؟

عفونت‌های تنفسی، مانند کروناویروس می توانند باعث تحریک نشانه‌های بیماری آسم شوند. افرادی که آسم دارند باید روزانه اسپری آسم خود را طبق تجویز دکتر مصرف کنند. این امر به کاهش خطر حمله آسم ناشی از هر ویروس تنفسی از جمله ویروس کرونا منجر خواهد شد.

- اگر در یک خانواده فردی به ویروس مبتلا شود، آیا حیوان خانگی هم در معرض ابتلا خواهد بود؟

نه. به گفته سازمان جهانی بهداشت هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ویروس می‌تواند از انسان‌ها به حیوان خانگی منتقل شود. ویروس‌های کرونا تقریبا در همه گونه‌های جانوری، از جمله انسان اثر می‌گذارند. این ویروس‌ها اغلب مختص یک گونه واحد هستند و انتقال بین گونه‌ها بسیار نادر است.

اما کماکان باید پس از دست زدن به حیوان خانگی خود دست‌ها را مرتب با آب و صابون شست. حیوانات خانگی می‌توانند ناقل باکتری‌هایی مانند سالمونلا و ای‌کولی باشند و این باکتری‌ها می‌توانند از این حیوانات به انسان‌ها منتقل شوند.

- چه خطری زنان حامله را در صورت ابتلا به ویروس تهدید می‌کند؟

دانشمندان می‌گویند دلیلی در دست نیست که نشان دهد زنان باردار نسبت به افراد دیگر بیشتر مستعد ابتلا به کرونا ویروس هستند. رعایت نکات بهداشتی ساده برای محافظت از خود در برابر ویروس مهم است. شستن مرتب دست‌ها با صابون و آب، عدم لمس صورت، چشم و دهان با دست‌های کثیف و عدم تماس با افرادی که حالشان خوب نیست.

- اگر یک بار مبتلا به ویروس کرونا شوید، پس از آن نسبت به این بیماری ایمن خواهید شد؟

وقتی افراد از این بیماری نجات پیدا می‌کنند، بدن آنها تا حدودی چگونگی مقابله با آن را می‌شناسد و در صورت ابتلای دوباره می‌تواند ایمنی بیشتری داشته باشد. این ایمنی همیشگی نیست و کارایی کامل و مطمئنی هم ندارد و بر اثر مرور زمان کاهش هم پیدا می‌کند. هنوز روشن نیست بدن پس از ابتلا به این بیماری و بهبودی؛ تا چه مدت نسبت به ابتلای دوباره ایمن خواهد ماند.
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو