6 تمرین پیشنهادی برای مبتلایان به حساسیت‌های فصلی
ورزش با حساسیت
15 اردیبهشت 1399 ساعت: 17:2



  حساسیت حتی حساسیت فصلی منجر به افزایش میزان استرس در بدن می‌شود و علائم آن را تشدید می‌کند بنابراین با کاهش استرس می‌توان علائم آن را کم کرد. روش‌های متنوعی برای کاهش استرس وجود دارد اما بهترین آن ورزش کردن است.
 با انجام فعالیت‌های بدنی و کنترل نظم تنفس می‌توانید میزان سطح استرس را در بدن کاهش دهید و از علائم حساسیت کم کنید. ما نیز این هفته در صفحه «تناسب اندام» 6 تمرین را آموزش داده‌ایم که انجام منظم آنها، می‌تواند به کاهش علائم حساسیت کمک کند.

کلیات حساسیت حساسیت پاسخ سیستم ایمنی بدن نسبت بـه عوامل گوناگون حساسیت‌زا  و ناشی از قرار گرفتن شخص در مقابل عوامل  حساسیت‌زاست که این عوامل می‌تواند شامل مواردی مثل تغییرات فصلی، گردوخاک، لباس پشمی، نیش حشرات، گرده گیاهان یا حتی بعضی مواد غذایی باشد. به گفته متخصصان، با بروز  حساسیت در شخص، به سرعت سطح استرس و اختلال در او افزایش پیدا می‌کند. این افزایش استرس، باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا کاملا از کار بیفتد و علائم  حساسیت تشدید شود. روش‌های گوناگونی برای کاهش استرس وجود دارد اما بسیاری از آنها فقط برای زمانی کاربرد دارد که استرس رخ داده باشد، برای مثال، خارج شدن از محیط استرس‌‌زا و قدم زدن یا نوشیدن یک لیوان آب اما برای پیشگیری از علائم  حساسیت باید از روش‌های کاهش استرسی استفاده کرد که بهترین‌هایشان تغذیه و ورزش است.

بهترین ورزش‌ها

انجام حرکات ورزشی موجب آرامش فرد می‌شود و حساسیت سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد. ورزش و تمرین‌های ورزشی نیز در کاهش و رفع استرس و فشارهای عصبی بسیار موثرند. کارشناسان می‌گویند کسانی که مرتب ورزش می‌کنند، در فشارهای عصبی راحت‌تر خود را کنترل می‌کنند و تصمیمات بهتری می‌گیرند. 
انجام تمرین‌های ورزشی باعث می‌شود بدن فشارخون خود را تنظیم کند و سیستم‌های عصبی استقامت بیشتری کسب کنند. پس به این صورت بدن می‌تواند کنترل بهتری در شرایط بحرانی و فشارهای روانی داشته باشد. از سوی دیگر، تقویت عضلات و به‌طور کلی آناتومی بدن باعث می‌شود شخص از لحاظ روانی اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشد. انجام هر نوع ورزش و تمرین به‌طور مستمر و از روی برنامه، موجب کاهش استرس می‌شود. البته هر چه ورزش دارای استقامت بیشتری باشد (یوگا)، بیشتر به کاهش استرس کمک می‌کند. 

علاوه بر این فعالیت‌های ورزشی به‌خصوص ورزش‌های هوازی تاثیری مثبتی بر افزایش دوپامین، سروتونین، نورآدرنالین و گاباآمینواسید دارد که به نوبه خود سبب آرامش بیشتر در افراد می‌شود. 

در کل، ورزش‌های هوازی یکی از بهترین و موثرترین ورزش‌ها برای کاهش استرس هستند و باید به طور منظم حداقل 30 دقیقه و 3 روز در هفته به صورت پیاده‌روی تند، دویدن آهسته، دوچرخه‌سواری یا شنا باشد.

تمرین اول

مشابه تصویر روی زمین دراز بکشید و پاهایتان را بالا بیاورید و روی دیوار بگذارید. یک دقیقه در این وضعیت قرار بگیرید، 30 ثانیه استراحت کرده و 3 مرتبه دیگر تمرین را تکرار کنید. 

تمرین دوم

مانند تصویر در وضعیت عدد 8 فارسی قرار بگیرید و وضعیت خود را 30 ثانیه حفظ کرده و تمرین را 4 مرتبه تکرار کنید. استراحت بین هر مرتبه 15 ثانیه باشد.
تمرین سوم

روی زمین بنشینید. یک پا را از روی پای دیگر عبور دهید و‌‌ زانویتان را به سمت شانه مخالف بکشید. اندکی بالاتنه را به همان جهت بچرخانید. 30 ثانیه وضعیت را حفظ کنید. تمرین را در سمت مخالف بدنتان نیز تکرار کنید. 3 مرتبه تمرین را انجام دهید.

تمرین چهارم

در وضعیت درازکش به پشت قرار بگیرید و با خم کردن‌ ‌زانوها کف پاهایتان را روی زمین قرار دهید. سپس با انقباض همزمان عضلات شکم (شکم را داخل ببرید) و باسن، لگن و کمر را از زمین جدا کنید و این وضعیت را 30 ثانیه حفظ کنید. سپس 15 ثانیه استراحت کنید و 4 مرتبه دیگر نیز تمرین را انجام دهید.

تمرین پنجم

در وضعیت خوابیده به پشت، یک چرخش خلفی در لگن‌تان ایجاد کرده و سعی کنید کمرتان را به زمین بچسبانید. تمرین را 2 تا 6 مرتبه در روز انجام دهید و هر مرتبه 6 تا 10 ثانیه وضعیت را حفظ کنید. استراحت بین هر مرتبه تمرین باید 15 تا 20 ثانیه باشد. 
تمرین ششم

مطابق تصویر، با ‌‌زانوهای خمیده به پشت بخوابید و یک پا را با‌‌ زانوی خمیده بالا بیاورید و نگه دارید و برای سمت مخالف بدنتان نیز انجام دهید. تمرین را 5 بار و هر بار 10 مرتبه تکرار کنید. استراحت بین هر مرتبه باید 10 تا 20 ثانیه باشد.
 حمید مهدوی‌محتشم
کارشناس ارشد آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو