5 منبع کربوهیدراتی برای کنترل فشار خون
23 اردیبهشت 1402 ساعت: 14:2



اگر به منابع غذایی کربوهیدراتی علاقه دارید و به فشار خون بالا مبتلا هستید، مجبور نیستید که تمامی کربوهیدرات‌ها را از رژیم غذایی حذف کنید. به‌جای چنین کاری، می‌توانید منابع کربوهیدراتی گیاهی را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید که نقش مثبتی هم در کاهش فشار خون به‌طور طبیعی دارند.

اگر نمی‌دانید که کدام منابع کربوهیدراتی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مناسب هستند، پس حتما ادامه این مطلب را بخوانید. 

 

1. موز 

موز به‌عنوان یکی از خوراکی‌های سرشار از پتاسیم، گزینه فوق‌العاده‌ای برای کمک به افراد مبتلا به فشار خون بالا است. با توجه به این‌که انجمن قلب آمریکا به همه بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا توصیه می‌کند که حتما دریافت پتاسیم روزانه را افزایش دهند، گنجاندن موز در رژیم غذایی روزانه می‌تواند اهمیت ویژه‌ای پیدا کند. 

 

2. لوبیا 

انواع لوبیا حاوی کربوهیدرات‌های طبیعی و پروتئین‌های گیاهی هستند، درحالی که مقادیر خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را هم به بدن می‌رسانند. منیزیم موجود در انواع لوبیا مستقیما به کنترل فشار خون کمک می‌کند، درحالی که فیبرهای محلول و غیرمحلول آنها نیز نقش مثبتی در کنترل فشار خون دارند. یکی از مطالعات منتشرشده در American Journal of Hypertension   نشان می‌دهد که افزودن انواع لوبیا و همچنین عدس به رژیم غذایی روزانه پس از 10 هفته به‌طور قابل توجهی سطح فشار خون سیستولیک را کاهش می‌دهد. 

 

3. ماست 

امروزه ماست به‌عنوان یکی از بهترین خوراکی‌ها برای تقویت دستگاه گوارش شناخته می‌شود، درحالی که وقتی درباره کنترل فشار خون صحبت می‌کنیم، همچنان می‌توان از ماست به‌عنوان یکی از خوراکی‌های باکیفیت و اثرگذار نام برد. محققان می‌گویند که ماست‌ حاوی مقادیر خوبی از کلسیم، ‌منیزیم و پتاسیم هست که در کنترل فشار خون نقش دارد. به‌علاوه، خود ترکیبات پروبیوتیک موجود در ماست‌ نیز به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. 

 

4. خرما 

خرما یکی از بهترین خوراکی‌های کربوهیدراتی برای افراد علاقه‌مند به خوراکی‌های شیرین است، درحالی که قند افزوده هم ندارد و می‌تواند به کنترل فشار خون هم کمک کند. فیبر، پتاسیم و منیزیم موجود در انواع خرما باعث می‌شود که خرما به یکی از بهترین خوراکی‌ها برای کنترل فشار خون و همچنین ارتقای سلامت قلب تبدیل شود. 

 

5. جو دوسر 

غلات سبوس‌دار مانند جو دوسر، منبع غذایی بی‌نظیری برای داشتن فشار خون سالم هستند. تنوع و سرشاری مواد مغذی مهم مانند فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف در جو دوسر بسیار زیاد است، درحالی که غلات تصفیه‌شده و غیرسبوس‌دار حاوی این ترکیبات مغذی نیستند. محققان می‌گویند که مصرف مقادیر زیادی از غلات سبوس‌دار مانند جودوسر به‌طور منظم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری فشار خون بالا را کاهش دهد و سلامت میکروبیوم روده را هم تقویت کند. اهمیت ویژه جودوسر به فیبر خاصی با نام بتاگلوکان برمی‌گردد که مستقیما با کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک مرتبط است. 

 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: eatingwell

چرا نوشیدن آب برای کاهش وزن ضروری است؟ 

چرا هر روز زیتون بخوریم؟​​​
بهترین منابع غذایی فیبرها کدامند؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو