عادات غذایی عمر یک‌پنجم مردم جهان را کم می‌کند
15 اردیبهشت 1399 ساعت: 16:2



نتایج یک بررسی بین‌المللی نشان می‌دهد غذاهایی که می‌خوریم باعث مرگ زودرس ۱۱ میلیون نفر از ما در هر سال می‌شود.
نتایج یک بررسی بین‌المللی نشان می‌دهد غذاهایی که می‌خوریم باعث مرگ زودرس ۱۱ میلیون نفر از ما در هر سال می‌شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، یافته‌های تحلیلگران در مقاله‌ای که در مجله لنست منتشر شده‌، نشان می‌دهد رژیم غذایی روزانه می‌تواند تاثیر مرگبار بیشتری از سیگار کشیدن داشته باشد و اکنون در یک‌پنجم مرگ‌های زودرس در سراسر جهان دخیل است.

نمک؛ چه در نان و چه در سس سویا و چه در غذاهای فراوری‌شده بیشترین کاهش در طول عمر ایجاد می‌کند.

پژوهشگران می‌گویند این بررسی درباره چاقی نیست، بلکه درباره رژیم‌های غذایی «بی‌کیفیتی» است که به قلب آسیب می‌زنند و سرطان ایجاد می‌کنند.
«بررسی جهانی بار بیماری» معتبرترین ارزیابی درباره علت مرگ افراد در هر کشور جهان است.

پژوهشگران در آخرین تجزیه‌وتحلیل دراین‌باره از تخمین‌های عادات غذا خوردن مردم کشورها برای تعیین اینکه رژیم غذایی در چه حدی بر کوتاه شدن عمر تاثیر دارد، استفاده کردند.

تاثیر رژیم‌‌های غذایی خطرناک شامل این موارد است:

1. مقدار بسیار زیاد نمک، عامل 3 میلیون مرگ زودرس است.
2. مقدار بسیار کم‌ غلات کامل یا سبوس‌دار، با 3 میلیون مرگ زودرس ارتباط دارد.
3. مصرف بسیار کم‌میوه، در 2 میلیون مرگ زودرس دخیل است.
میزان کم مغزهای خوراکی و تخمه‌ها، سبزی‌ها، اسیدهای چرب امگا۳ به‌دست‌آمده از غذاهای دریایی و فیبرهای خوراکی سایر عوامل کاهنده طول عمر بودند.
پروفسور کریستوفر موری، رئیس انستیتوی سنجش و ارزیابی سلامت در دانشگاه واشنگتن دراین‌باره گفت:‌ «ما دریافتیم رژیم غذایی یکی از غالب‌ترین عوامل موثر بر سلامت در سراسر جهان است و تاثیری بسیار عمیق دارد.»
از حدود ۱۱ میلیون مورد مرگ مربوط به رژیم غذایی حدود ۱۰ میلیون مورد ناشی از بیماری قلبی-عروقی است و به همین علت است که مصرف نمک چنین مشکل عمده‌ای است.

نمک همچنین می‌تواند اثر مستقیمی بر قلب و رگ‌های خونی داشته باشد و هنگامی‌که قلب به‌درستی کار نمی‌کند، به نارسایی قلبی منجر شود.

غلات سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزی‌ها اثر مخالفی دارند. این مواد غذایی «محافظت‌کننده از قلب» هستند و خطر مشکلات قلبی را کاهش می‌دهند.

سرطان و دیابت نوع2 عامل بقیه مرگ‌های مربوط به رژیم غذایی هستند.

هیچ کشوری ازلحاظ رژیم غذایی کامل نیست و هر کشوری بر بخشی از رژیم غذایی سالم بیش از بخش‌های دیگر تاکید دارد.

کشورهای حوزه مدیترانه به‌خصوص فرانسه و اسپانیا کمترین شمار مرگ‌های مربوط به رژیم غذایی را در جهان دارند. در مقابل کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا و آسیای میانه بیشترین مرگ‌های مرتبط با رژیم غذایی را دارند.

ژاپن و چین از این لحاظ در دو قطب مخالف قرار می‌گیرند که مربوط به تغییر عادات مردمشان در مصرف نمک است.

چینی‌ها مقدار زیادی نمک را با سس سویا و سایر سس‌های شور که بخشی اصلی از آشپزی این کشور است، مصرف می‌کنند. درعین‌حال، رواج مصرف غذاهای آماده و فراوری‌شده باعث وارد شدن میزان بیشتری از نمک به رژیم غذایی‌شان شده است. چین بیشترین میزان مرگ مربوط به نمک را میان کشورها دارد.

در مقابل به گفته پروفسور موری، مورد ژاپن بسیار جالب است. او می‌گوید: «تا همین ۳۰ تا ۴۰ سال پیش ژاپنی‌ها مانند چینی‌های امروز مقدار بسیاری نمک مصرف می‌کردند. امروزه گرچه نمک هنوز مشکل شماره یک آنهاست، میزان مصرف آن به‌طور عمده‌ای کاهش یافته است. رژیم غذایی ژاپنی‌ها امروزه حاوی مقدار بیشتری از بسیاری از مواد مانند سبزی و میوه‌هاست که باعث حفاظت در برابر بیماری قلبی می‌شوند.» 
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو