تغذیه از ۵ طریق به مبارزه با کروناویروس کمک می‌کند
28 اسفند 1398 ساعت: 08:12



هنوز جنبه‌های ناشناخته و مسائل بدون قطعیت زیادی درباره کروناویروس جدید وجود دارند. به همین دلیل هیچ کدام از ما نمی‌توانیم خطر ابتلا به کووید-۱۹ را کاملا به صفر برسانیم. با این‌حال، یکی از کارهای مثبتی که در این راه می‌توانیم انجام دهیم، تغذیه سالم و باکیفیت است.
هنوز جنبه‌های ناشناخته و مسائل بدون قطعیت زیادی درباره کروناویروس جدید وجود دارند. به همین دلیل هیچ کدام از ما نمی‌توانیم خطر ابتلا به کووید-19 را کاملا به صفر برسانیم. با این‌حال، یکی از کارهای مثبتی که در این راه می‌توانیم انجام دهیم، تغذیه سالم و باکیفیت است. اگر به کووید-19 مبتلا شویم، سیستم ایمنی بدن ما مسئولیت مبارزه با این ویروس را بر عهده خواهد داشت و تحقیقات علمی نشان می‌دهند که تغذیه مناسب به بهینه‌سازی عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند. در ادامه با موثر‌ترین ریزمغذی‌ها بر عملکرد سیستم ایمنی بدن آشنا شوید.

۱. ویتامین A؛ این ویتامین ساختار سلول‌های پوست، دستگاه تنفسی و روده‌ها را در وضعیت مطلوبی نگه می‌دارد. همین ساختار پیوسته است که اولین خط دفاعی بدن را شکل می‌دهد. اگر مبارزه با هر بیماری شبیه به یک بازی فوتبال باشد، پس ویتامین A در خط حمله قرار خواهد گرفت. ضمنا بدن ما برای ساختن آنتی‌بادی‌هایی که باید عوامل بیماری‌زا را خنثی کنند هم به ویتامین A نیاز دارد.
منابع ویتامین A: ماهی‌های چرب، زرده تخم‌مرغ، پنیر، توفو، مغزهای خام، دانه‌ها، غلات سبوس‌دار و حبوبات. البته در کنار این‌ها، انواع سبزیجات حاوی بتاکاروتن هم از این نظر مهم هستند که بدن می‌تواند بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل کند. بتاکاروتن در منابعی مانند سبزی‌های برگ سبز و انواع سبزیجات زرد و نارنجی مانند کدو حلوایی و هویج یافت می‌شود.

۲. ویتامین‌های گروه B؛ این ویتامین‌ها خصوصا ویتامین B6 و B9 و B12، در اولین واکنش بدن پس از شناسایی عوامل بیماری‌زا (پاتوژن‌ها) نقش مهمی دارند. این ویتامین‌ها بر تولید و فعال‌سازی سلول‌هایی اثر می‌گذارند که «قاتلان طبیعی» خوانده می‌شوند. سلول‌های قاتل وظیفه دارند که سلول‌های آلوده ‌شده را طی فرآیندی به‌نام «آپوپتوز» از درون منفجر کنند.
منابع ویتامین B6: غلات، حبوبات، سبزی‌های برگ سبز، ‌میوه‌ها، مغزهای خام، ماهی، مرغ و گوشت قرمز.
منابع ویتامین B9 (اسید فولیک): سبزی‌های برگ سبز، ‌حبوبات، ‌مغزهای خام، دانه‌ها و بعضی از نان‌های غنی‌شده.
منابع ویتامین B12: فرآورده‌های حیوانی مانند تخم‌مرغ، گوشت قرمز و لبنیات.

۳. ویتامین C و E؛ بدن در موقعیت مبارزه با بیماری، حالتی به‌نام «استرس اکسیداتیو» را تجربه می‌کند. استرس اکسیداتیو به شکل‌گیری رادیکال‌های آزاد منتهی می‌شود که توانایی سوراخ کردن دیواره‌های سلولی، نفوذ به درون بافت‌ها و نهایتا تشدید التهاب را دارند. این در حالی است که ویتامین‌های C و E به محافظت از سلول‌ها در مقابل استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند. ویتامین C سلول‌های ویژه‌ای مانند نتروفیل‌ها، لنفوسیت‌ها و فاگوسیت‌ها را هم تولید می‌کند که نقش مهمی در برانگیختن واکنش سیستم ایمنی دارند.
منابع ویتامین C: پرتقال، لیمو شیرین، لیمو ترش، ‌انواع توت‌ها، کیوی، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و فلفل دلمه.
منابع ویتامین E: مغزهای خام، سبزی‌های برگ سبز و روغن‌های گیاهی.

۴. ویتامین D؛ بعضی از سلول‌های سیستم ایمنی برای کمک به نابودی عوامل بیماری‌زا به ویتامین D نیاز دارند. اگرچه تماس با نور خورشید به بدن در تولید ویتامین D کمک می‌کند اما منابع غذایی حاوی این ویتامین را نباید فراموش کرد. ضمن این‌که افراد در دوران شیوع کرونا نباید در موارد غیرضروری از خانه خارج شوند و بنابراین به دریافت ویتامین D نیاز دارند. بعضی افراد هم به کمبود ویتامین D مبتلا هستند و در این صورت باید تحت نظر پزشک از مکمل ویتامین D استفاده کنند. تحقیقات علمی نشان می‌دهند که مصرف مکمل ویتامین D به محافظت از بدن در مقابل بیماری‌های تنفسی حاد کمک می‌کند.
منابع ویتامین D: تخم‌مرغ، ماهی و لبنیات غنی‌شده.

۵. زینک، آهن و سلنیوم: بدن ما برای رشد هرچه بیشتر و بهتر سلول‌های سیستم ایمنی به مواد معدنی نظیر زینک (روی)، آهن و سلنیوم نیاز دارد. آهن به از بین بردن عوامل بیماری‌زا کمک می‌کند و همچنین واکنش‌های آنزیمی ضروری سلول‌های ایمنی که در شناسایی و هدف‌گیری عوامل بیماری‌زا مهم هستند را تنظیم می‌کند. روی نیز به حفظ یکپارچگی پوست و غشای مخاطی کمک می‌کند. ضمن اینکه روی و سلنیوم به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند و به برطرف کردن بعضی از آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می‌رسانند.

منابع آهن: گوشت قرمز، مرغ و ماهی.
منابع روی: غذاهای دریایی، گوشت قرمز، مرغ، لوبیا و مغزهای خام.
منابع سلنیوم: مغزهای خام، گوشت قرمز، غلات سبوس‌دار و قارچ.

ترجمه: ندا احمدلو
منبع: The Conversation
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو