رایج‌ترین خطاهای رژیم لاغری
15 اردیبهشت 1399 ساعت: 08:2



اگر در این روزهای قرنطینه خانگی که با ماه رمضان همزمان شده است، رژیم کاهش وزن دارید اما نتیجه چندانی از آن نمی‌گیرید، حتما خطاهایی در رژیم‌تان وجود دارد. 

این روزها بعضی افراد رژیم لاغری‌شان را به‌دلیل شیوع کروناویروس از طریق متخصص تغذیه پیگیری نمی‌کنند و به این ترتیب نتیجه مطلوبی هم از رژیم گرفتن نمی‌بینند. 


بنابراین، در مرحله اول توصیه می‌کنیم که حتی اگر شده به‌صورت تلفنی یا اینترنتی در مورد رژیم لاغری تان با متخصصان تغذیه در ارتباط باشید و در مرحله بعدی خطاهایی که ممکن است رژیم، شما را با شکست مواجه کند، بشناسید. رایج‌ترین این خطاها شامل موارد زیر هستند. 

 

1. سبک زندگی را در نظر نمی‌گیرید 


اگر شما هم جزو آن گروه از افرادی هستید که به‌دلیل نگرانی از ابتلا به کووید-19 یا روزه‌داری ترجیح می‌دهید برای پیگیری رژیم لاغری به متخصص تغذیه مراجعه نکنید، حتما در این روزها با شکست در برنامه رژیمی مواجه شده‌اید. بهتر است بدانید که رژیم‌های لاغری اینترنتی و همگانی، شرایط فردی را در نظر نمی‌گیرند. این در حالی است که نوع رژیم لاغری از فردی به فرد دیگر متفاوت است. متخصص تغذیه براساس یک رژیم لاغری مناسب، حتما جنبه‌های مختلفی از سبک زندگی شما مانند میزان فعالیت‌های فیزیکی، ساعت های خواب و میزان متابولیسم بدن را در نظر می‌گیرد. بنابراین، اگر می‌خواهید رژیم لاغری موفقی داشته باشید، حتما با توجه به سبک زندگی خودتان، رژیم لاغری را زیر نظر متخصص تغذیه ادامه دهید. 

 

2. کالری خیلی کمی دریافت می‌کنید 


متاسفانه برخی افرادی که رژیم لاغری دارند، گمان می‌کنند هرچه کمتر از میزان توصیه‌شده توسط مشاور تغذیه غذا بخورند، زودتر لاغر می‌شوند. این درحالی است که کاهش شدید کالری دریافتی، عوارضی مانند سوء تغذیه، ضعف، تحریک‌پذیری عصبی، گرسنگی‌های مداوم و اُفت شدید سوخت‌وساز در بدن را به‌دنبال دارد. در این صورت نه‌تنها با کاهش شدید مصرف مواد غذایی لاغر نخواهید شد بلکه مشکلات جسمانی و روانی مختلفی هم برای تان پیش خواهد آمد. 

 

3. حذف برخی گروه‌های غذایی 


شکست بعضی از رژیم‌های لاغری به حذف گروهی از مواد غذایی مربوط می‌شود. مثلا در همین دوران شیوع کرونا و روزه‌داری، گروهی از افراد مبتلا به اضافه‌وزن اقدام به حذف غلات یا چربی‌ها از برنامه غذایی می‌کنند تا زودتر به وزن مطلوب مورد نظرشان برسند. بهتر است، بدانید که کربوهیدرات موجود در همین غلات و چربی‌ها به‌عنوان سوخت بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر شما منابع کربوهیدراتی را کاملا از برنامه غذایی کنار بگذارید، با اُفت انرژی، تحلیل عضلانی و کاهش متابولیسم در بدن مواجه می‌شوید که همگی به معنای شکست در رژیم لاغری هستند. بنابراین، توصیه می‌کنیم که به‌جای حذف گروه‌های غذایی از رژیم لاغری، مصرف‌شان را به منابع مناسب آنها محدود کنید. مثلا در میان چربی‌ها، از روغن‌های گیاهی (به‌جز پالم و نارگیل) استفاده کنید و در میان غلات هم انواع کامل یا سبوس‌دارشان را به مصرف برسانید. 

 

4. حذف یا زیاده‌روی در وعده‌های غذایی 


بعضی از افراد در برنامه رژیم لاغری شان، حذف وعده‌های غذایی مانند صبحانه یا شام را در نظر می‌گیرند و برخی دیگر هم زیاده‌روی در مصرف وعده‌های غذایی اصلی به بهانه پیشگیری از ریزه‌خواری در طول روز را دنبال می‌کنند. هر دوی این عادت‌های نادرست می‌توانند به ایجاد نوسانات ناگهانی در قند خون، مختل شدن تنظیم اشتها، ایجاد ولع در وعده‌های غذایی بعدی (و پُرخوری ناشی از آن) و در نهایت اُفت متابولیسم بدن شوند. براساس یک رژیم غذایی سالم و صحیح، هیچ کدام از وعده‌های غذایی و حتی هیچ کدام از میان‌وعده‌ها نباید حذف شوند و میزان مصرف غذا در هر وعده و میان‌وعده نسبت به نیاز بدن توسط متخصص تغذیه تنظیم خواهد شد. در کل، حذف وعده‌های غذایی اصلی یا پُرخوری در یک وعده، ولع بدن برای مصرف خوراکی‌های چرب، شیرین و حاوی کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای را شدیدا افزایش می‌دهد و عاقبتی جز شکست رژیم لاغری ندارد. 

 

5. در نظر نگرفتن کالری مایعات 


متاسفانه گروهی از افراد در رژیم‌های لاغری‌شان کالری مایعات را در نظر نمی‌گیرند، در صورتی که گاهی یک لیوان آب‌میوه، یک فنجان قهوه فوری حاوی شکر، یک لیوان معجون یا یک لیوان اسموتی می‌تواند به اندازه یک میان‌وعده یا گاهی یک وعده غذایی کامل کالری داشته باشد. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: Everyday Health

بهترین توصیه ها برای روزه داری در دوران رژیم لاغری
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو